וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האו"ם אימץ תכנית ל"ייבוש" מקורות המימון של דאעש

18.12.2015 / 0:41

מועצת הביטחון תמכה פה אחד בהצעה משותפת של ארה"ב ורוסיה שלפיה יוטלו עיצומים על כל מי שיקיים מסחר ישיר או עקיף עם ארגון הטרור הרצחני. בדיון אחר השבוע על הקשר בין הסתה באינטרנט לפיגועים אמר השגריר דני דנון: "הפלסטינים מנצלים את המדיה החברתית כמו דאעש"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(נאום אובמה על המאבק בטרור, בשבוע שעבר)

מועצת הביטחון של האו"ם אימצה אמש (חמישי) פה אחד הצעה מקיפה לבלימת וייבוש מקורות המימון של ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). ההצעה מבוססת על החלטה דומה שהתקבלה בשנת 1999 והובילה לפגיעה במקורות המימון של ארגון אל-קאעדה. מדובר בהצעה משותפת שהעלו ארצות הברית ורוסיה, וצפויה לזכות בתמיכתן של כל שאר חברות המועצה.

על פי לשון ההצעה, תוקם ועדה מיוחדת של מועצת הביטחון של האו"ם, שתפקידה יהיה לעקוב ולפקח אחר מגעים מסחריים בין דאעש ושלוחות שונות שלה, לבין מדינות וגופים כלכליים. כל מי שיקיים מסחר ישיר או עקיף עם ארגון הטרור הרצחני, ימצא את עצמו תחת עיצומים של מועצת הביטחון. יש לציין כי מועצת הביטחון של האו"ם כבר אישרה הצעה דומה בפברואר האחרון, אולם אותה הצעה לא הייתה מקיפה ומפורטת מספיק, ולכן הוחלט לקדם את ההצעה הנוכחית.

לקריאה נוספת:
צרפת: לה פן נחקרה אחרי שפרסמה תמונות של דאעש בטוויטר
עיראק: דאעש תקף בסיס טורקי בצפון; לפחות שלושה הרוגים
תומכי דאעש נאשמים בתכנון פיגוע נגד שגרירות ישראל בברלין

לוחם דאעש מנופף בדגל הארגון בסוריה. רויטרס
ועדה מיוחדת תעקוב אחר מגעים מסחריים של "המדינה האיסלאמית". לוחם דאעש בסוריה/רויטרס

שגרירת ארצות הברית באו"ם, סמנתה פאוור, הסבירה במאמר שפרסמה באתר של CNN כי "על מנת למצות את האפקטיביות שלנו במאבק הכלכלי נגד דאעש, אנו זקוקים להתגייסות של מדינות נוספות. אנחנו רוצים שכל אחת מ-193 המדינות החברות באו"ם תתרום את חלקה למאבק הזה". פאוור הסבירה כי מקורות המימון העיקריים של דאעש הם סחר בשוק השחור בנפט, סחר בלתי חוקי בעתיקות, הטלת מסים על התושבים שהוא שולט בהם, וגרוע מכל, סחר בנשים ונערות, במיוחד מקרב האוכלוסייה היזידית בצפון עיראק.

פאוור כתבה כי ארצות הברית כבר החלה במהלך נרחב לפגיעה כלכלית בדאעש, שכלל עד כה הטלת סנקציות כלכליות, פגיעה צבאית בתשתיות הפקת הנפט של דאעש ועצירת פעילות בנקאית שעשויה לסייע לארגון. פאוור קראה למדינות אחרות לאמץ דרכי פעולה דומות, ולעשות כל שביכולתן כדי למנוע מדאעש להשתמש במערכת הכלכלית שלהן לטובת מטרותיו. היא הדגישה כי ההחלטה שתתקבל היום היא רק הצעד הראשון בשורת צעדים שיש לנקוט בנושא הזה.

שגרירת ארצות הברית באו"ם סמנתה פאוור במהלך ועידת איפא"ק, 02 במרץ 2015. רויטרס
"זקוקים להתגייסות של מדינות נוספות". סמנתה פאוור/רויטרס

בתוך כך, שגרירות ארצות הברית באו"ם הפיצה שלשום מסמך מקיף על האופן שבו דאעש סוחר בנשים ונערות יזידיות בעיראק ובסוריה, לצורך דיון שנערך בנושא במועצת הביטחון. זו הפעם הראשונה שהמועצה דנה בסוגיה זו. בין השאר, העידה מול המועצה צעירה בת 21 שנפלה קורבן לסחר בבני אדם של דאעש, והצליחה להימלט מידי הארגון. במסמך האמריקני נכתב כי "עבדות מודרנית היא נושא שמעסיק את הקהילה הבינלאומית זה זמן רב, אולם הסחר בבני אדם שמבצע דאעש, מדגיש את הצורך הדחוף לטפל בתופעה הזו".

"יש דמיון רב בגל הטרור בישראל לאופן הפעולה של דאעש"

נושא נוסף שעלה לדיון באו"ם השבוע הינו הקשר בין הסתה באינטרנט לבין פיגועי טרור. גם בנושא זה, הדגש היה על פעילות הטרור של דאעש והשימוש שהארגון עושה ברשתות החברתיות להפצת מסריו, אולם שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, קשר את הדיון לאירועים האחרונים בזירה הישראלית-פלסטינית. דנון אמר כי "אין הבדל בין ההסתה של דאעש לבין ההסתה הפלסטינית. בדיוק כמו דאעש, גם הפלסטינים מנצלים את המדיה החברתית כדי להתיר את דמם של אזרחי ישראל, ולשטוף את מוחם של ילדים ובני נוער לצאת למסע רציחות. כמו שהעולם מגנה את ההסתה של דאעש, כך הוא צריך לנהוג כלפי ההסתה הפלסטינית".

שגריר ישראל באו"ם דני דנון. אי-פי, AP
"אין הבדל בין ההסתה של דאעש לבין ההסתה הפלסטינית". דנון/AP, אי-פי

אחד הדוברים בכינוס של האו"ם בנושא זה היה דניאל כהן, חוקר מהמכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב, העוסק בתחום ביטחון הסייבר. כהן הוזמן להעיד בדיון כנציג מקצועי בלתי-תלוי מטעם האו"ם. "יש דמיון רב בגל הטרור הנוכחי בישראל לאופן הפעולה של דאעש ותהליך למידה מתמשך של חמאס וארגוני טרור נוספים מהשימוש של ה'מדינה האיסלאמית' ברשת", אמר.

כהן הזהיר כי איום זה עלול להגיע גם לישראל: "גם בארץ יש תשתית קטנה של תומכי דאעש, ויש כאלה שנעצרו. מאז שהתחיל גל הטרור הנוכחי, אנחנו רואים את דאעש מוציא סרטונים בעברית, יוצא נגד חמאס וקורא לצופים ללכת אתו. זה עלול להוביל בהמשך לפיגועי טרור מתוך תמיכה בדאעש, גם אם זו תמיכה לא מאורגנת וספונטנית".

(עדכון ראשון: 21:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully