וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל וטורקיה הגיעו להבנות בדרך לחידוש היחסים הדיפלומטיים

18.12.2015 / 0:18

ראש המוסד הנכנס יוסי כהן, מנכ"ל משרד החוץ לשעבר יוסף צ'חנובר ובכיר בממשלת טורקיה נועדו בשוויץ וגיבשו שורת הסכמות. בין היתר, ישראל תשלם פיצויים למשפחות הרוגי המרמרה. טרם ברור אם הצדדים הסכימו על "הסרת המצור מעל רצועת עזה"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(תיעוד מ-2005: ביקור ארדואן בישראל)

האם ישראל וטורקיה בדרך לסיום המשבר ביחסים, הפעם באמת? בירושלים מאשרים אמש (חמישי) כי חלה פריצת דרך במגעים לפיוס בין המדינות, במסגרת פגישה שערכו אמש ראש המועצה לביטחון לאומי וראש המוסד הנכנס יוסי כהן, ומנכ"ל משרד החוץ לשעבר יוסף צ'חנובר, עם בכיר בממשלת טורקיה. ההסכמות שגובשו בפגישה תלויות עדיין בחתימה של המנהיגים באנקרה ובירושלים.

הפגישה בין כהן וצ'חנובר לבין הדיפלומט הטורקי הבכיר פרידון סינירולו, שפורסמה לראשונה בחדשות 10, התקיימה שלשום בשווייץ. במהלך הפגישה גובשו ההסכמות הבאות: ראשית, ישראל תקים קרן לפיצוי משפחות הרוגי תקרית המרמרה מ-2010 ובתמורה לכך, כל התביעות שהתנהלו בנושא זה נגד ישראל וחיילי בצה"ל, יבוטלו. כמו כן, המדינות יחדשו באופן מלא את היחסים הדיפלומטיים ביניהן, כולל מינוי שגרירים בתל אביב ובאנקרה. ישראל דרשה גם שטורקיה לא תאפשר לאיש חמאס סלאח ערורי, שהיה מעורב בתכנון והכוונה של פיגועים כנגד ישראלים, לפעול משטחה.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
החשודים בהצתה בדומא: "מענים אותנו"; שב"כ: "זו הכפשה"
לקראת יישום ההסכם: הצעה חדשה בקונגרס לסנקציות נגד איראן
רקטה התפוצצה בשטח פתוח במועצת שער הנגב; אין נפגעים

ארדואן: "מאמין אם נהיה סבלניים נוכל לחדש את הקשרים עם רוסיה". רויטרס
החלו מגעים לגבי הקמת צינור גז בין המדינות. ארדואן/רויטרס

הטורקים דרשו לאורך המשא ומתן מול ישראל, שהתנהל באופן בלתי רציף בשנים האחרונות, גם שינוי בתנאים ברצועת עזה, או כפי שנשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ניסח זאת, "הסרת המצור הישראלי על עזה". בירושלים לא הגיבו הערב לשאלת וואלה! NEWS לגבי הסכמות בין הצדדים גם בסוגיה הזו, שהינה רגישה יותר מבחינה פוליטית. עם זאת, גורמים מדיניים אמרו שבקרוב יחלו מגעים בין ישראל לטורקיה על הקמת צינור גז בין המדינות, ושיתופי פעולה נוספים.

גורם במשרד החוץ באנקרה אישר את הדיווח, ומסר לרשת CNN בטורקיה כי "זה תהליך. השיחות מתמשכות, אך לא הסתיימו". שר האנרגיה יובל שטייניץ בירך הערב על המגעים וטען: "אין לי ספק שההתקדמות בחודשים האחרונים במתווה הגז תרמה תרומה משמעותית להתקרבות ביחסי ישראל-טורקיה. זוהי דוגמה מצוינת לרלוונטיות המדינית של מתווה הגז". לדבריו, "זה כמה חודשים שאנחנו מנהלים בירורים בדרכים שונות בנוגע לקידום ייצוא גז ישראלי לטורקיה, מה שיתרום לפיתוחו המהיר של מאגר לוויתן, ויהווה תמריץ לחברות בינלאומיות לחזור ולחפש שדות גז נוספים במים הכלכליים של ישראל".

בתחילת השבוע אמר ארדואן כי שתי המדינות מעוניינות בשיפור היחסים ביניהן. אמירתו הצטרפה לשורה ארוכה של "רמזים" מהחודשים האחרונים בדבר התקרבות אפשרית בין טורקיה וישראל, אחרי יותר מחמש שנים של משבר קשה ביחסי שתי המדינות. אם נתניהו וארדואן אכן יאשרו בחתימתם את ההסכמות שהושגו בשווייץ בין צ'חנובר, כהן וסינירולו, המשבר שהחל עם תקרית המרמרה במאי 2010, יגיע סופית לקצו.

יוסי כהן ראש המוסד החדש ביום שלאחר ההכרזה על מינוי מחוץ לביתו במודיעין. ראובן קסטרו
מגבשים הסכמות. ראש המוסד הנכנס יוסי כהן/ראובן קסטרו

בשבוע שעבר דווח בעיתון הטורקי "דיילי סבאח" - המזוהה עם מפלגת השלטון - כי מינויו של יוסי כהן לראש המוסד יסייע לשיפור היחסים בין ישראל וטורקיה. עורך חדשות החוץ של העיתון הסביר כי יש כיום שני מניעים בולטים להתקרבות ישראלית-טורקית: האחד הוא האיבה המשותפת שרוכשות שתי המדינות כלפי איראן, משטר אסד בסוריה וחיזבאללה; והאחר - אינטרסים משותפים בתחום האנרגיה, בדגש על ייצוא גז טבעי מישראל לטורקיה.

בעיתון הטורקי ציטטו כמה משפטים מהופעתו של כהן בפני ועדת הכלכלה של הכנסת בשבוע שעבר, שבמסגרתה הסביר את חשיבותו הביטחונית והמדינית של מתווה הגז. בעיתון הטורקי דווח כי כהן התייחס בין היתר לאפשרות שיירקם שיתוף פעולה עם טורקיה ואמר שכבר התקיימו שיחות בין המדינות בנושא.

בכיר טורקי אמר לעיתון כי היחסים בין המדינות אכן צפויים להשתפר משמעותית בקרוב - אמירה שכבר נשמעה כמה פעמים בשנה האחרונה מפי גורמי ממשל בטורקיה, אך טרם התגשמה. אולם לדברי אותו בכיר טורקי, השילוב בין המגעים שכבר נערכים בין המדינות בנושא הגז לבין הסלמת המצב הביטחוני בסוריה והמשבר החמור ביחסי טורקיה-רוסיה - יאיצו את התהליך.

(עדכון ראשון: 20:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully