וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיתון טורקי: מינוי יוסי כהן לראש המוסד ישפר יחסי ישראל-טורקיה

9.12.2015 / 10:41

העיתון "דיילי סבאח" המזוהה עם מפלגתו של ארדואן העריך כי מינוי כהן, שהשתתף בעבר בשיחות הפיוס בין שתי המדינות, ישפר את היחסים שהידרדרו מאז מקרה המרמרה. בכיר טורקי אמר בכתבה כי תהליך ההתקרבות יואץ בעקבות האינטרסים המשותפים בעניין סוריה ובתחום הגז

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: גדי וינסטוק

מינויו של יוסי כהן לראש המוסד מעורר עניין גם בטורקיה: העיתון הטורקי הנפוץ "דיילי סבאח", המזוהה עם מפלגת השלטון האיסלאמיסטית, הקדיש הבוקר (רביעי) ידיעה נרחבת לנושא, שבמרכזה הערכה כי מינויו של כהן יסייע לשיפור היחסים בין ישראל וטורקיה, שטרם התאוששו ממשבר המרמרה בשנת 2010.

עורך חדשות החוץ של העיתון הסביר כי יש כיום שני מניעים בולטים להתקרבות ישראלית-טורקית: האחד הוא האיבה המשותפת שרוכשות שתי המדינות כלפי איראן, משטר אסד בסוריה וחיזבאללה; והאחר - אינטרסים משותפים בתחום האנרגיה, בדגש על ייצוא גז טבעי מישראל לטורקיה.

בעיתון הטורקי ציטטו כמה משפטים מהופעתו של כהן בפני ועדת הכלכלה של הכנסת בשבוע שעבר, שבמסגרתה הסביר את חשיבותו הביטחונית והמדינית של מתווה הגז. בעיתון הטורקי דווח כי כהן התייחס בין היתר לאפשרות שיירקם שיתוף פעולה עם טורקיה ואמר שכבר התקיימו שיחות בין המדינות בנושא.

לקריאה נוספת:
ראש המוסד, השב"כ והמפכ"ל: הציונות הדתית כבשה את הצמרת הביטחונית
ראש המוסד החדש: "בכוונתי להביא מבצעים טובים לעם ישראל"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הפוקוס של ראש המוסד החדש על אנרגיה וביטחון רומז על התקרבות היחסים בין טורקיה לישראל". הכתבה ב"דיילי סבאח"/מערכת וואלה!, צילום מסך

בכיר טורקי אמר לעיתון כי היחסים בין המדינות אכן צפויים להשתפר משמעותית בקרוב - אמירה שכבר נשמעה כמה פעמים בשנה האחרונה מפי גורמי ממשל בטורקיה, אך טרם התגשמה. אולם לדברי אותו בכיר טורקי, השילוב בין המגעים שכבר נערכים בין המדינות בנושא הגז לבין הסלמת המצב הביטחוני בסוריה - יאיץ את התהליך.

טורקיה ערכה בשנים האחרונות מגעים אינטנסיביים מול רוסיה להקמת צינור גז שיעבור דרך הקווקז, אולם המגעים הללו נתקלו כעת במכשול אדיר בעקבות המתיחות הביטחונית בין שתי המדינות סביב סוריה. מצב זה מגדיל את הסבירות שטורקיה תחפש שיתופי פעולה עם ישראל בתחום הגז הטבעי, וזאת בהנחה שנשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן וראש הממשלה בנימין נתניהו מצאו דרך להשאיר מאחור את המשבר הדיפלומטי ביניהם.

יוסי כהן, בתפקידו הקודם כראש המטה לביטחון לאומי, היה שותף לשיחות הפיוס שנערכו בין ישראל לטורקיה בניסיון לפתור את משבר המרמרה. הוא אף ביקר בטורקיה ופגש שם בכירים בממשלה המקומית. בנוסף, ייתכן שבתקופתו כאיש מבצעים במוסד עבד מול גורמי מודיעין טורקיים, שכן בשנים שקדמו למשבר המרמרה התקיימו שיתופי פעולה נרחבים בין ישראל לטורקיה בתחום המודיעין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully