וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש המוסד, השב"כ והמפכ"ל: הציונות הדתית כבשה את הצמרת הביטחונית

9.12.2015 / 1:08

מינויים של יוסי כהן ורוני אלשיך לראשות המוסד והמשטרה מצטרפים לרשימה ארוכה של בעלי תפקידים בכירים שצמחו בציונות הדתית. "הם מבינים שצריכים לעשות ולא לסמוך רק על הקדוש ברוך הוא". ומתי יהיה פה ראש ממשלה דתי?

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

מינויו של יוסי כהן לראשות המוסד הוא רגע מרגש עבור הציונות הדתית. כהן, בוגר ישיבת "אור עציון" של הרב חיים דרוקמן, מבכירי הרבנים במגזר, הוא שם נוסף ברשימה ארוכה של בוגרי מערכת החינוך הדתית שתפסו בשנים האחרונות תפקידים מרכזיים במערכות השונות בישראל - ובכלל זה במערכת הביטחון. כהן מצטרף למפכ"ל המשטרה הנכנס רוני אלשיך ולראש השב"כ יורם כהן. רשימת בעלי התפקידים הבכירים שהצמיחה הציונות הדתית היא ארוכה וכוללת את מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, מנכ"ל בית הנשיא, הראל טובי והמפכ"ל לשעבר יוחנן דנינו.

"השיח שבמסגרתו חששו מכך שאדם עם כיפה יכהן בתפקיד בכיר חלף מזמן", אמר דני הירשברג, מזכ"ל תנועת "בני עקיבא". "מי שבחר באנשים האלה לא בחר בהם בגלל הכיפה וטוב גם שהוא לא נמנע מלבחור בהם בגלל הכיפה. מה שעמד לנגד עיניו זה האדם ויכולותיו. הנושא הדתי הוא ערך מוסף ולא צריך לחשוש ממנו. ישבו לא מעט אלופים דתיים בצה"ל סביב שולחן המטכ"ל, כולם הוכיחו שאין ממה לחשוש", הסביר.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS
מהמוסד, למל"ל - ובחזרה: דרכו של "הדוגמן" לראשות הארגון
המפכ"ל הנכנס: "כאן כדי לשרת"

יוסי כהן, ראש המוסד הנכנס, מחוץ לביתו. מודיעין. 8 בדצמבר 2015. ראובן קסטרו
"הנושא הדתי הוא ערך מוסף". יוסי כהן מחוץ לביתו, היום/ראובן קסטרו

תנועת "בני עקיבא" מחנכת כיום כ-70 אלף בני נוער דתיים-לאומיים והיא חינכה דורות רבים לפניהם. בוגריה נמצאים כיום בעמדות בכירות בכל התחומים במשק ובחברה הישראלית. "אנחנו צריכים לקחת את זה באחריות ובענווה", הסביר הירשברג. "אי אפשר לקחת בעלות על הדבר הזה כי התהליך הוא טבעי. זה רק מחייב להמשיך לחנך אנשים למקום טוב, ואם הם גם יובילו אותנו, זה מעולה – אך לא המטרה".

בניגוד לעבר, רוב הדתיים שמתמנים היום לתפקידי מפתח בחברה הישראלית, עושים זאת לא רק דרך המשבצת שמיועדת לדתיים. התהליך שבמסגרתו הדתיים כובשים תפקידים ציבוריים בעלי השפעה נמצא בשיאו. אם לפני חמש שנים, הכיפה שלראשם עוררה הדים ואין סוף של דיונים ופרשנויות שעסקו בשאלה כיצד היא תשפיע על תפקודו של אותו אדם, היום הפכו החברה הדתית ובוגרי החינוך הדתי לחלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
רב ניצב רוני אלשיך ביום מינוי למפכ"ל המשטרה בכותל המערבי, 3 בדצמבר 2015. נועם מושקוביץ
לא רק בכלל הכיפה. רוני אלשיך/נועם מושקוביץ

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) הסביר כי לא מדובר בתופעה. "צריך להפסיק לספור כמה דתיים יש בכל מערכת", אמר. "זה לא רלוונטי. שילוב הדתיים זה עניין שגרתי שבא והולך. היום יש מפכ"ל דתי וראש שב"כ דתי, מחר יהיה מישהו אחר שאינו דתי".

לדברי שטרן, "הכיפה של יורם כהן, רוני אלשיך או הרקע הדתי של יוסי כהן הם שקופים לצורך התפקיד שלהם. הם מבינים שצריכים לעשות ולא לסמוך רק על הקדוש ברוך הוא כדי שיפתור את כל הבעיות". לשאלה אם קיים סיכוי שייבחר בעתיד ראש ממשלה דתי, השיב "בוודאי, אבל בתנאי אחד. שלא יסמוך רק על אלוקים. צריך גם לעשות".

יורם כהן, ראש השב"כ, 1 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
ראש השב"כ יורם כהן/נועם מושקוביץ

אלשיך הוא בוגר ישיבת "נתיב מאיר", שהצמיחה מתוכה מנהיגים רבים, בהם השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, ח"כ שטרן, אלוף במילואים יאיר נווה, הרב הראשי הצבאי רפי פרץ, פרקליט המדינה שי ניצן, במאי הקולנוע יוסף סידר ועוד.

"אנשים יחשבו שהרב קוק הוא לא המודל לחיקוי, אלא רוני אלשיך, וזה טראגי ביותר"

"יש בישיבה תהליך שנמשך שנים רבות של מודעות למנהיגות שנובעת מתפיסה חינוכית שיש בה גם תורה, העברת המסר, ושליחות ציבורית - חינוך עם הפנים לעם", סיפר הרב דב הלברטל שהתחנך בעצמו בישיבה של הציונות הדתית. "בעלי התפקידים בסוף לא באים מתוך מגמה נסתרת כדי להשליט את השקפת עולמם או אמונתם האישית על המערכת. הם באים לשרת את האומה".

אלא שמי שכן עשוי להיפגע מהמינויים, טען הלברטל, היא דווקא הציונות הדתית שעשויה לדבריו ללקות בשיגעון גדלות. "יש בהתמנויות האלה פריקת עול אידיאולוגית. האישים האלה יהפכו לדוגמה ביהדות הדתית והם ייצרו תמונת מצב שלא לימוד התורה חשוב, אלא רק להגיע לפסגה ממשלתית או ביטחונית. זה איום על סולם הערכים של היהדות הדתית והחרדית. התופעה הזו תגרור את הציונות הדתית לשינוי ערכים בסיסי". לדבריו, "האידיאל הזה יהרוס את הציונות הדתית ויפרק את הרעיון הציוני דתי המקורי. אנשים יחשבו ויאמינו שהרב קוק הוא לא המודל לחיקוי, אלא רוני אלשיך הוא המודל. וזה טראגי ביותר".

(עדכון ראשון: 20:52)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully