וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהמוסד, למל"ל - ובחזרה: דרכו של "הדוגמן" לראשות הארגון

8.12.2015 / 0:00

לא מעט שמועות אפפו את החלטת ראש הממשלה בטרם ההכרזה על מינוי יוסי כהן, שקיבל את הכינוי בשל סגנון הלבוש שלו. כהן היה המועמד המוביל במשך חודשים, אולם דווקא בישורת האחרונה נתניהו התלבט עוד והתייעץ עם פרדו ודגן. כך מונה הסוכן מספר 1

צילום: רוני כנפו, עריכה: שניר דבוש

זמן קצר לאחר שראש הממשלה, בנימין נתניהו, הכריז אמש (שני) בשידור חי כי יוסי כהן נבחר לתפקיד ראש המוסד, החלו בלשכת ראש הממשלה להדוף את הטענות לגבי החלטה שהתקבלה ברגע האחרון, תוך כדי מסכת של לחצים, התלבטויות וחרטות. "אין כל שחר לדברים הללו", הסבירו בסביבתו של נתניהו. "הוא ניהל תהליך מעמיק ואחראי, כולל שלושה סבבים של ראיונות עם המועמדים".

אמנם הדברים נכונים, אך נכונה גם העובדה שהמינוי אמור היה "להיסגר" כבר לפני כמה שבועות, ובפועל הוחלט עליו חודש בלבד לפני שראש המוסד הנוכחי, תמיר פרדו, מסיים את תפקידו. כזכור, גם הליך מינוי הרמטכ"ל הנוכחי, רב-אלוף גדי איזנקוט, ידע דחיות ועיכובים רבים. המשותף למינויים של כהן ושל איזנקוט, הוא שבשניהם היה עיכוב בדרך וצצו שמועות שונות, אבל בסופו של דבר נבחר לתפקיד המועמד שסומן מראש כמוביל בהתמודדות.

יוסי כהן החל את הקריירה שלו במוסד בשנת 1984. לאורך השנים התמחה בפעילות מבצעית, וזכה לכינוי "הדוגמן", על רקע דפוסי הלבוש שלו. לאורך רוב תקופת כהונתו של מאיר דגן כראש המוסד, כהן פיקד על אגף מבצעי בארגון, ובשנת 2011 מונה לסגן ראש המוסד. כאשר נתניהו לקח את כהן בשנת 2013 לשמש כראש המטה לביטחון לאומי (מל"ל) בלשכת ראש הממשלה, רבים העריכו כי מדובר למעשה בתקופת "השאלה" מהמוסד, שאליו הוא עוד ישוב בתפקיד הקודקוד.

יוסי כהן, תעודת זהות. נועם מושקוביץ, עיבוד תמונה
הערכות היו כי ישוב למוסד, לתפקיד ה"קודקוד"/עיבוד תמונה, נועם מושקוביץ

ההערכות הללו הלכו והתחזק בשנה האחרונה, ככל שהתקרב מועד סיום כהונתו של פרדו. כהן התנסה בתקופת עבודתו כראש המל"ל בעולם הדיפלומטי, שהיה זר לו אחרי שלושה עשורים בתחום הביון. הוא עבד בצמוד לממשל האמריקני ולמדינות החשובות באירופה, היה מעורב במשא ומתן המדיני שניהלה ממשלתו הקודמת של נתניהו עם הפלסטינים ועסק גם בקידום הקשרים החשאיים בין ישראל לבין מדינות שונות באזור. פעמים רבות מצא את עצמו, בין עיסוקיו האסטרטגיים, מתאם פרטים טכניים וטקסיים קטנים ביותר עם מקביליו במדינות זרות. ההתמחות בתחומים הללו חיזקה את התחושה שהוא האדם המתאים ביותר לתפקיד ראש המוסד, היחיד שיש לו רקע מעשי משמעותי גם בתחום המבצעי וגם בתחום המדיני.

אולם דווקא בשבועות האחרונים, כאשר המינוי הלך והתקרב, החלו לצוץ הטענות על כך שנתניהו החליט לא למנות את כהן, למרות הכל. ההסברים לכך נעו בין אכזבה מתפקידו כראש המל"ל, למחלוקת שפרצה ביניהם בנושא נאומו של נתניהו בקונגרס האמריקני: כהן לא עודכן מראש על הנאום, ובתקשורת האמריקנית פורסם כי אף הביע התנגדות לקיומו - טענה שכהן עצמו הכחיש בזמנו דרך הדוברות של לשכת ראש הממשלה. גורמים במערכת הפוליטית, בכירים במערכת הביטחון, דיפלומטים זרים וגם "לשעברים" מסביבתו של נתניהו, דיברו בשכנוע רב על אינדיקציות לכך שכהן ויתר למעשה על התפקיד, ובוחן כעת אפשרויות שונות בעולם העסקי.

במקביל, התחזקו השמועות על כך שלתפקיד ראש המוסד ימונה לבסוף סגנו של פרדו, נ', שבמשך זמן רב סומן כמועמד השני אחרי כהן. גם אתמול בערב, כשעה לפני שכהן הוכרז כראש המוסד, עוד היו בכירים שידעו לומר בבירור שהתפקיד יוטל על נ'. בטרם ההצהרה גורמים עדכנו כי נ' מונה לתפקיד, שכהן הועדף על פניו, וגם שאף אחד מהם לא מונה, אלא "מועמד מפתיע אחר". המשותף לכל המעדכנים היה השכנוע העמוק שלהם בצדקת הדברים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המוסד הנכנס יוסי כהן בטיסה לניו יורק, ספטמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
נתניהו וכהן/צילום מסך, טוויטר

קשה להסביר מדוע החליטו בלשכת ראש הממשלה להכריז על המינוי כך, בשידור חי בשעות צפיית השיא בטלוויזיה, כאילו מדובר בתחרות ריאליטי ולא באחד המינויים החשובים ביותר במדינת ישראל. בלשכת נתניהו מתעקשים, כאמור, שהוא לא החליט ברגע האחרון ושלא הופעלו עליו לחצים מאף צד. עם זאת, הגורם הבכיר בסביבתו הדגיש שנתניהו נפגש ביום ראשון עם קודמיו של כהן בתפקיד, תמיר פרדו ומאיר דגן, להתייעצות אחרונה, רגע לפני שקיבל את ההחלטה הסופית על המינוי.

כאשר נתניהו החל לסקור מול המצלמות את התכונות הנדרשות לראש המוסד, אפשר היה כבר לנחש שלמרות מבול השמועות, הדבר הצפוי - מינוי כהן - בסופו של דבר הוא זה שקרה. עוד לפני שאמר כי בחר ביוסי כהן, נתניהו הסביר כי לצד התפקידים המבצעיים, על המוסד לעסוק גם בסוגיות אסטרטגיות ומדיניות, כולל קשרים סודיים עם מדינות ערב. בתור המועמד היחיד מבין שלושת המועמדים שהוזכרו כמובילים, שהתנסה בצורה מעמיקה בעבודה מדינית בצמוד לנתניהו, כהן למעשה קיבל את המינוי באותו הרגע.

כהן ייכנס לתפקידו בתחילת ינואר, והאתגר הבא של נתניהו בתחום המינויים יהיה למצוא לו מחליף במל"ל. כאשר נתניהו מתפקד במקביל להיותו ראש הממשלה גם כשר החוץ, שר הכלכלה, שר התקשורת והשר לשיתוף פעולה אזורי, התפקיד הביטחוני הבכיר בלשכתו גולש לתחומי פעילות נוספים. במקרה של כהן למשל, הוא מצא את עצמו בלב סערת מתווה הגז, כאשר הגיע להעיד בוועדת הכלכלה בשבוע שעבר על חוות דעת אותה חיבר, לגבי החשיבות הביטחונית של המתווה.

מי שיחליף אותו בתפקיד ראש המל"ל יירש כאב ראש לא קטן, אבל אם להסתמך על הניסיון של אתמול בערב, גם סיכוי לקידום משמעותי בעתיד - וזאת לאחר שנים רבות שהמטה לביטחון לאומי נחשב לתחנה אחרונה בקריירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully