וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשודים בהצתה בדומא: "מענים אותנו"; שב"כ: "זו הכפשה"

18.12.2015 / 0:11

לאחר שהותר להם להיפגש עם העצורים שאותם הם מייצגים, כינסו עורכי הדין מסיבת עיתונאים ובה טענו כי מרשיהם חווים מסכת התעללויות. שב"כ: "דבר לא ירפה את ידינו". האגודה לזכויות האזרח קראה למשרד המשפטים לפתוח בבדיקה נגד הארגון

צילום: רוני כנפו, עריכה: מתן חדד

עורכי הדין של עמותת חוננו, שעוסקת בין היתר במתן סיוע משפטי לפעילי ימין שעומדים לדין בגין פשיעה לאומנית, כינסו אמש (חמישי) מסיבת עיתונאים וגינו את פעולות השב"כ במסגרת חקירת העצורים בפרשת פיגוע ההצתה בכפר דומא. הדברים מגיעים לאחר שהסתיים איסור מפגש עם עורכי דין שהוטל עד כה על שלושה מהעצורים המנהליים, והם הצליחו ליצור קשר עמם. לדבריהם, הארגון מענה את הנחקרים ומתנהג באופן ש"לא מאפיין מדינה דמוקרטית" על מנת להוציא מהם הודאות.

"לפי החומר שבידיים שלנו, עד לרגע זה הרצח בכפר דומא לא פוענח. מה שברור, נפל דבר בישראל: המדינה התהדרה בדמוקרטיה ובזכויות אזרח עד החקירה הזו. אחריה, אין כאן דמוקרטיה. זה יום שחור לדמוקרטיה הישראלית", אמר עו"ד איתמר בן גביר. "חוקרי שב"כ מרשים לעצמם להתעלל ולהרביץ לנערים. אני מבין שהחוקרים רוצים בכל דרך להגיע להישגים אבל יש גבול. לצערנו השופטים נתנו לחוקרים קרדיט גדול מדי". הוא הוסיף כי היה מצפה ממערכת המשפט להתייחס בכובד ראש לטענותיהם. "כאשר ילד בא ואומר לשופט 'מרביצים לי', אנו מצפים שהשופט יעצור את החקירה ויבדוק את הטענות".

לקריאה נוספת בנושא:
אמו של אחד מחשודי דומא פנתה למועצה לשלום הילד: "בריאותו בסכנה"
העליון: ההתקדמות בחקירת הפרשה החמורה מצדיקה מניעת מפגש עם עו"ד
מתנחלים מחו על מעצר שכנם בפרשת דומא: "עלילת דם שפלה"

הפגנה של תומכי העצורים בהשתתפות חלק מאימהות העצורים מול בית ראש השב"כ בירושלים. 17 בדצמבר 2015. ארגון חוננו, מערכת וואלה! NEWS
הפגנה מול ביתו של ראש השב"כ בירושלים, הערב/מערכת וואלה! NEWS, ארגון חוננו
"החוקרים תוקפים אותם בצורה קשה. רופא אמר שאחד העצורים לא יכול להיחקר - אך הוא הוחזר לחדר החקירות"

עו"ד עדי קידר תיאר את מהלך האירועים בחדרי החקירות, וטען כי מדובר בהתנהלות שאינה מקובלת במדינה. "האם מישהו יכול להסתכל להורים של הקטינים האלה בעיניים ולתת להם איזשהו הסבר להתנהלות הזו?", תהה. "במהלך החקירה החלו בשיטות קשות של עינויים. אלימות פיזית שלא מקובלת במדינת ישראל, בטח לא לקטינים".

"אותו קטין, שבשלב ראשון נחקר כאשר הוא אזוק בידיו ורגליו, מאבד את עשתונותיו. חוקרים אותם חוקרים בכירים ביותר, תוקפים אותם בצורה קשה כשמישהו מטה אותם הצידה בצורה כואבת. בעצם סטירות ובעיטות היו דבר שגרתי. עצור אחר, שבמשך כמעט שלוש יממות לא ישן - והדברים נאמרו לבית משפט - הקיא לאחר שנרדם, איבד הכרה ומתחו את ראשו לאחור. רופא אמר שהוא לא יכול להיחקר - אך כמובן שהוא מיד הוחזר לחדר החקירות".

עו"ד אביחי חג'בי הוסיף כי "כאשר במהלך החקירות מתבצעות פגיעות פיזיות ופגיעות נפש, מה שווה גרסה שניתנה באותה חקירה, שמקומה בימי הביניים, אם תוגש לבית המשפט?". לדבריו, "נחצו פה כל הקווים האדומים ואני לא בטוח שחציית הקווים האדומים תוביל למשהו".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
עו"ד איתמר בן גביר, מרץ 2015. ראובן קסטרו
"השופטים נתנו לחוקרים קרדיט גדול מדי". בן גביר/ראובן קסטרו

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) התייחס לדברים וצייץ בחשבון הטוויטר שלו: "בעינוי הנחקרים בפרשת דומא נחצו כל הקווים האדומים של מגבלות הכוח השלטוני. זה כנראה לא חוקי אבל גם אם כן - גם בסדום היו חוקים. עינויים הם איסור מוחלט בישראל ובעולם. לא מבין איזו הגנת 'צורך' בדין הפלילי קיימת בחקירת פשע שאירע בעבר. זו לא פצצה מתקתקת".

בתוך כך, בסוף השבוע הפגינו עשרות בני אדם, בהם גם אימהות של חלק מהעצורים, מול ביתו של ראש השב"כ יורם כהן בירושלים. הם נושאים שלטים שעליהם כתוב: "השב"כ עוקף את החוק בגיבוי בית המשפט".

שב"כ: "מנסים לשבש את פעילותנו"

משב"כ נמסר: "בתקופה האחרונה נחקרת התארגנות טרור יהודי, אשר פעיליה חשודים בביצוע פיגועי טרור חמורים, אשר בין היתר סיכנו חיי אדם, קודשי דת ורכוש. התארגנות זו מאופיינת באידיאולוגיה קיצונית, אנטי-ציונית, אשר שמה לה למטרה לפעול באמצעים אלימים לשינוי סדרי המשטר במדינת ישראל. זאת, לרבות באמצעות ביצוע פיגועי טרור אשר יקדמו את מטרותיה.

"פיגועי הטרור אשר על-פי החשד בוצעו בידי ההתארגנות, הובילו בין השאר, לרצח שלושה פלסטינים חפים מפשע, וכנגזרת מכך תרמו לערעור היציבות באזור והשפיעו לרעה על מצב הביטחון. לנוכח האיום הביטחוני המשמעותי הנשקף מפעילותם בשטח של חברי ההתארגנות, והחובה לסכל מבעוד מועד את כוונתם להמשיך ולבצע פיגועי טרור חמורים העלולים להוביל לפגיעות בנפש, נעצרו לחקירה מספר פעילים מרכזיים בהתארגנות הטרור, ואלה נחקרו באופן אינטנסיבי על אודות החשדות המיוחסים להם.

"לצערנו, מאז ביצוע המעצרים, שב"כ מזהה מאמץ יזום ומתמשך שמטרתו להכפיש את הארגון ועובדיו ולשבש את פעילותו המבצעית. ניסיון זה ראוי לכל גינוי ואין בו בכדי לרפות את ידי שב"כ מהמשך פעילותו, כשליחם של אזרחי מדינת ישראל, ותחת ערכים ממלכתיים.

"יודגש, שהחקירה עדיין מצויה תחת צו איסור פרסום ואנו מנועים מלהתייחס (לפי שעה) לפרטים על אודות תכניה והפעולות הננקטות במהלכה. עוד יודגש, כי שב"כ הינו ארגון ממלכתי שייעודו הראשון במעלה הינו סיכול איומי טרור וכל פעולותיו, לרבות החקירות המנוהלות על ידו, מבוצעות על פי הוראות החוק והפסיקה ונתונות לפיקוח הדוק של כלל הגורמים הרשמיים הנוגעים בדבר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"תרמו לערעור היציבות באזור והשפיעו לרעה על מצב הביטחון". תמונתם החרוכה בני משפחת דוואבשה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעקבות הדברים, קראה האגודה לזכויות האזרח למשרד המשפטים לפתוח בבדיקה נגד השב"כ. באגודה אומרים כי דיווחי הסנגורים מעלים חשד כבד לשימוש בשיטות חקירה לא חוקיות שנפסלו בבג"ץ. "אנו קוראים לפתוח בבדיקה מיידית של הטענות בדבר הדיווחים לפיהן בוצע שימוש באמצעים כדוגמת שימוש כח פיזי ומניעת שינה לשעות ארוכות", נמסר.

(עדכון ראשון: 19:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully