וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת המקור ש"התאבד": הפרקליטות ידעה שנחשף - וסירבה להגן עליו

16.12.2015 / 10:51

השופט מנחם מזרחי שימש משנה לפרקליטת מחוז תל אביב רות דוד בעת שמקור 270/02 מצא את מותו בנסיבות מסתוריות. באופן חריג, הוא העיד אתמול בבית המשפט, והודה כי טרם מותו של המקור טען האחרון שהוא מאוים - ובכל זאת לא קיבל מעצר הגנתי

צילום: דוד קורן, עריכה: מתן חדד

שבועות ספורים לאחר שמדינת ישראל החליטה לשלם פיצוי לאלמנתו של מקור מודיעיני של רשות המסים ש"התאבד", על אף סימני שאלה רבים שעלו ממותו - עלה אתמול (שלישי) הנושא שוב בדיון בבית משפט השלום בתל האביב. השופט מנחם מזרחי הגיע להעיד בדלתיים סגורות בתיק שמתנהל נגד רפי רותם שהיה מפעילו של מקור 270/02, בחשד להעלבת עובד ציבור ולהטרדות טלפוניות.

עדות של שופט בבית משפט היא עניין נדיר. בתקופה הנדונה, מזרחי, כיום שופט השלום בראשון לציון, היה המשנה לפרקליטת מחוז תל אביב, רות דוד, הנאשמת בפלילים בפרשת רונאל פישר. רותם, קצין מודיעין לשעבר ברשות המסים, טען כי מזרחי היה בין אלה שטייחו סיפור זה וסיפורים נוספים שאותם חשף ומהם עולה חשד לשחיתויות.

הפרשה החלה לפני עשר שנים, אז התאבד איש עסקים במלון דן פנורמה בתל אביב. מותו העלה לא מעט סימני שאלה: ראשו היה מכוסה בשקית שהוצמדה לצווארו בנייר דבק, ובתוכה בלון גז קטן שעליו הורכבה גזייה. הושאר גם מכתב התאבדות. המשטרה לא ביצעה נתיחה שלאחר המוות, וגם אלמנתו הניחה שמדובר בהתאבדות וחשבה כי מוטב ללא הנתיחה. אלא שבמהלך השבעה צפו הפערים: בין היתר, שתיים מציפורניו נמצאו תלושות ולא נמצא המפתח של חדר המלון. בנוסף לכך, השקית שעל ראשו נמצאה שלמה, בעוד מומחים העידו כי במצב כזה אדם לא שולט במעשיו וקורע את השקית.

לקריאה נוספת:
אחרי הסרטון המסית נגד פעילי שמאל - תלונה במשטרה נגד "אם תרצו"
נציב תלונות הציבור במערכת המשפט: "להבדיל בין דיבור לאלימות"
פינטו: "יכולים לדבר פתוח?"; דומרני: "לא, לא". הקלטה חדשה נחשפת

השופט מני מזרחי העיד נגד רפי רותם המואשם בהעלבת עובד ציבור. 15 בדצמבר 2015. מגד גוזני
השופט מנחם מזרחי, אתמול בבית המשפט/מגד גוזני

בתום השבעה ניגשה האלמנה למשטרת מחוז תל אביב וביקשה לפתוח בחקירת נסיבות המוות. בקשתה סורבה, וכך גם דרישתה לקבל את מצלמות האבטחה. שנה לאחר מכן גילתה מהעיתון שבעלה היה מקור מודיעיני של רשות המסים. מספרו: 270-02. עוד גילתה כי לפני מותו טען בעלה שהוא מאוים, מאחר ש"נשרף" על ידי הרשויות, ביקש מעצר הגנתי - וסורב. מזרחי היה האדם שידע כי 270/02 הגיע להתלונן כי הוא מאוים, ואף ערך עמו חקירה מצולמת בווידאו, שבה צפה. בעדותו אימת השופט את הטענה כי המקור פחד מאחר שנחשף: יש ראיה שמקור 270 טען שהוא נחשף. הוא אמר שאחד החשודים מעברייני המכולות אמר לו "אנחנו יודעים שאתה עובד עם המכס".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
רפי רותם המואשם בהעלבת עובד ציבור, בימ"ש השלום תל אביב. 15 בדצמבר 2015. מגד גוזני
רפי רותם, חושף השחיתות ברשות המסים/מגד גוזני

"האם צפית בקלטת שבה תועד המקור 270/02 מוסר בהונאה תל אביב שהוא נחשף?", נשאל מזרחי. הוא השיב: "הטענה כי 270 נחשף ומאיימים עליו בחומר הראיות, היא התחילה בזיכרונות דברים והקלטות שביצע רותם כשהוא גיבה את אמרתו של 270 והיא נמצאת בזיכרונות שכתב הוא עצמו". כלומר, רותם הוא זה שהקליט את 270 כשזה בא להתלונן בפניו שנחשף. בהמשך נשאל: "האם נחשפת לדברי אותו מקור לגבי הברחות מכשירי טלוויזיה לחבר ליכוד?". מתברר כי 270/02 טען כי מי שקשור לאותן הברחות היה חבר מפלגת ליכוד אז, שמכהן כיום במשרה בכירה.

"המקור מסר אמרות לרותם והן תועדו בזיכרון דברים ובהקלטות", הוסיף מזרחי. "צריך לזכור שמדובר במקור וצריך להיזהר שבעתיים שגובים את העדות שלו. צריך לזכור שהמקור לא יהיה עד במשטרה. אני יכול לומר שדווקא שהקלטת מקור הוא אקט חריג. אף פעם לא שמעתי שרכז מודיעין מקליט את המקור, וזה אקט שמעמיד אותו בסיכון. בכל זאת, כדי לחשוף את האמת הזמנו את המקור לחדר חקירות, תשאלנו אותו בווידאו, שאני צפיתי בו, שאלו אותו את כל השאלות ושאלו אותו מה אמר לנאשם, וכל העדות שלו התבררה כעדות מפי השמועה.

קריית הממשלה, מאי 2015. ראובן קסטרו
הבניין שבו שוכנת רשות המסים תל אביב. קריית הממשלה/ראובן קסטרו

"כלומר, אם רותם סיפר שהמקור אמר לו שאחד החשודים אמר לו דברים, הסתבר שהמקור לא שמע את זה מהחשוד, אלא מאחד אחר. בנוסף, המקור תיאר לרותם שיחת טלפון שהוא היה עד לה, שכביכול אדם מדבר עם החשוד בטלפון ומקבל ממנו מידע, והתברר שהמקור היה עד לשיחה אבל הוא לא יכול היה להעניק ערובה שהאדם האחר שאתו שוחח האדם הוא החשוד. אפשר היה לבדוק את עדותו של המקור, וחבל שרותם לא עשה את זה, ולראות שמדובר בעדות שאי אפשר היה לבסס עליה כתב אישום. העדות צולמה בווידאו ומדובר בתשאול שנערך בהונאה תל אביב".

בשנת 2008 פורסם ב"גלובס" שמקור מודיעיני במכס העיד במשטרה כי ארבע שנים קודם לכן, התבקש שר האוצר נתניהו להתערב בנוגע להחזרת סחורה מוברחת שהוחרמה. לפי הפרסום, איתר המכס ניסיון הברחה של מכשירי קולנוע ביתי, אולם בצעד חריג הוחזרה הסחורה המוחרמת למבריחים ולא הוגשו נגדם כתבי אישום. אותו המקור שהעיד נמצא מאוחר יותר ללא רוח חיים בחדר במלון.

המדינה, כאמור, טוענת כי אין לה כל אחריות על מותו של המקור. לשיטתה, הסכום ששילמה לאלמנתו - 60 אלף שקלים בלבד - היה לפנים משורת הדין.

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully