וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימות על מימון עמותות: "הימנים מסתירים ומייבשים את השמאל"

דב גיל-הר

15.12.2015 / 22:20

בדיון באולפן וואלה! NEWS טען מזכ"ל שלום עכשיו יריב אופנהיימר כי באמצעות שיטת ההסתרה של ארגוני הימין נצברו כ-500 מיליון שקלים. איתי ראובני, מארגון NGO Monitor, שנמצא ברשימת ה"בלתי-שקופים", הגן: "זה מימון פרטי ולא מימון פסול של ממשלות זרות"

עריכה: ניר חן

המאבק בין ארגוני הימין והשמאל מעמיק: אחרי "חוק העמותות" שנועד לפגוע בעמותות השמאל, נחשף כי דווקא עמותות הימין ממעטות לחשוף את מקורות המימון שלהם. לפי דוח של שלום עכשיו, 95% מסך מקורות הכספים של עמותות הימין בעשור האחרון הוסתרו מהציבור. NGO Monitor אחד מהארגונים שחלק ניכר מהמימון שלו אינו חשוף לפי אותו דוח דחה את הביקורת וטען שהכל נעשה כחוק.

בעימות באולפן וואלה! NEWS הסביר איתי ראובני, חוקר ב-NGO Monitor, כי "מדובר במימון פרטי ולא במימון פסול של ממשלות זרות", והוסיף עקיצה לעבר מזכ"ל שלום עכשיו יריב אופנהיימר שהשתתף אף הוא בדיון כשאמר: "הכל חוקי, בניגוד לכמה מעמותות השמאל".

עוד בנושא
סרטון של "אם תרצו" מציג: פעילי שמאל "שתולים" עוזרים למחבלים
בחסות רשם העמותות: ארגוני הימין מתחמקים מדיווח על מימון
שקד יוזמת: נציגי עמותות שעיקר תקציבן מחו"ל יחויבו לענוד תג זיהוי

אופנהיימר לא נותר חייב והסביר כי בשמאל "מאמינים בדמוקרטיה", בעוד שמסביב מקדמים חוקים מיוחדים שפועלים רק על עמותות שמאל. "הגיע הזמן לחשוף מהיכן הגיע הכסף של הימין. בדקנו תשע עמותות, בהן NGO Monitor. רק 5% מהכספים אפשר לדעת מה מקורם. על השאר אי-אפשר". הוא הסביר כיצד פועלת השיטה של הימין, במטרה להימנע מביקורת. "הכסף מועבר דרך צינורות שונים בארצות הברית, ואי אפשר לדעת מה מקור הכסף. אין רשימות תורמים, אף שהחוק מחייב".

יריב אופנהיימר ואיתי ראובני באולפן - פאנל מימון עמותות. רויטרס
אופנהיימר וראובני/רויטרס

לדבריו, כך הצטברו סכומי עתק של יותר מחצי מיליארד שקלים בזמן שהתקבלו לעניין "מעט מאוד תשובות". "גם הכסף שמדינת ישראל נותנת לעמותות איננו שקוף. עמותות רבות מקבלות כך עשרות מיליונים מהכיס של כולנו", הסביר אופנהיימר.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"רוצים לחשוף"

"הימין מתנגד לשקיפות מלאה, נהנה להסתתר מאחורי תרומות פרטיות"

ראובני ביקש לעמוד על ההבדל שבין מימון פרטי למימון מטעם מדינות. "כאשר הכסף מגיע ממדינה שמנסה להשפיע על שיח ציבורי במדינה אחרת, יש פה ליגה אחרת של ערוץ מימון", אמר וניסה להסביר: "צריך להבין שמימון פרטי יש לו כתובת: תורם שיודע מה הוא רוצה. רשימת התורשמים שלנו זמינה לכולם".

אופנהיימר טען מנגד כי למרות דבריו של ראובני, מהדוח עולה ש-72% מכספי התרומות של NGO Monitor עלומות, כלומר שלא ניתן לדעת מהיכן הם מגיעים. "הימין מנסה להסתתר מאחורי התורמים הפרטים. אולי אלו אנשים אנטישמיים? אולי מדובר במלביני כספים? האם אתה לא חושב שאנחנו צריכים לדעת? מה שאתם מתעסקים בו זה להיות נגד הממשלות שתורמות לצורך שלום וזכויות אדם".

ראובני: "לממשלה יש אינטרס שמשקף את היחסים שלה עם אותה מדינה. אנחנו מתנגדים לכל חקיקה שמגבילה תרומות. רק רוצים לחשוף". אופנהיימר השיב: "בדקנו - וכל אדם פרטי שרוצה לתרום כסף לגורם בישראל יכול, ולא נדע מי הוא. הימין מתנגד לשקיפות מלאה, נהנה להסתתר מאחורי תרומות פרטיות ומנסה לייבש את ארגוני השמאל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully