וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחסות רשם העמותות: ארגוני הימין מתחמקים מדיווח על מימון

18.11.2015 / 9:30

בצל קידום החוק שנועד לחשוף מקורות מימון זרים של עמותות, אשר יוחס למאבק בארגוני בשמאל - מתברר שדווקא גופים בימין השמיטו דיווחים על קבלת כספים. ח"כ גלאון: "החוק מריח מהטיה ומרדיפה פוליטית"

צילום: דוברות כנס הרצליה, עריכה: קשת סידי

(וינשטיין על שקד: "תפיסה פשטנית ובלתי מבוססת")

בזמן ששרת המשפטים איילת שקד מקדמת את "חוק העמותות", אשר יחייב עמותות המקבלות מימון ממדינות זרות לציין עובדה זו בצורה פומבית בדוחות, במטרה להגביר את השקיפות בנושא - נראה כי כמה עמותות מהימין מתנהלות בחוסר שקיפות, ועוד בחסות רשם העמותות. מנתוני הרשם, נראה כי תרומות חסויות, שיכולות היו להגיע ממדינות זרות, הושמטו מהדוחות הכספיים של מספר לא מבוטל של עמותות ימין הפועלות במזרח ירושלים וביהודה ושומרון.

על פי הצעת חוק העמותות של השרה שקד, עמותות שיותר מ-50% ממקורות המימון שלהן מגיעים ממדינות זרות יחויבו לפרסם זאת לציבור באופן בולט. כמו כן, יחויבו עמותות אלו לציין עובדה זו בכל מכתב, פרסום או דיון רשמי עם נבחרי ציבור וגורמים במשרדי הממשלה השונים. בנוסף, החוק שמציעה שקד צפוי לחייב נציגים מעמותות אלו לענוד תג שיזהה אותם ואת הארגונים שאותם הם מייצגים בכל מפגש עם גורם רשמי.

לקריאה נוספת:
השרה שקד תבקש לחקור הפצת תמונה המשווה אותה להיטלר
שקד יוזמת: נציגי עמותות שעיקר תקציבן מחו"ל יחויבו לענוד תג זיהוי

ח"כ איילת שקד בוועדה לשוויון בנטל, ספטמבר 2013. טלי מאייר
בין העמותות שהשמיטו את התורמים החסויים - "אם תרצו" ו"אלע"ד". השרה שקד/טלי מאייר

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, פנתה לאחרונה לרשם העמותות בדרישה לקבל רשימה מלאה של עמותות הזכאיות לקבל תרומות חסויות. על פי החוק, כל עמותה שהתורם שלה רוצה בחיסיון זהותו יכולה להגיש בקשה לכך, ובמידה שהאישור ניתן, היא רשאית לקבל את התרומה ולציין זאת בדוחותיה הכספיים תחת הכותרת "תרומה חסויה".

מהתשובה שקיבלה גלאון עולה כי עמותות הימין "אם תרצו" ו"אלע"ד" הושמטו מרשימת רשם העמותות, זאת על אף שבדוחות הכספיים של שתי העמותות צוינו תרומות חסויות בשנים 2012-2013. על פי הדוחות, קיבלה "אם תרצו" תרומות בסך של 37,320 שקלים בשנת 2012 ו-37,750 שקלים בשנת 2013, כולן תחת הגדרה של תרומות חסויות.

גם בדוחותיה של "אלע"ד", הפועלת בין היתר לרכישת בתים וקרקעות לשיכון יהודים במזרח ירושלים, עולה כי בשנים אלו קיבלה תרומות חסויות – בשנת 2012 יותר מ-34 מיליון שקלים. באותה השנה, עתרה התנועה לחופש המידע בבקשה לקבל את רשימת הארגונים שלהם הורשו תרומות חסויות, אך גם מרשימה זו הושמטה העמותה. לדברי גלאון, "אלע"ד" קיבלה לראשונה אישור לתרומות חסויות ב-2008.

זהבה גלאון בפריימריז של מרצ בגני התערוכה. ניב אהרונסון
"קוראת לשרת המשפטים לערוך בדק בית משמעותי". ח"כ גלאון/ניב אהרונסון

מבדיקת הנתונים של עמותות נוספות עולה כי קיים חוסר התאמה בין האישור לקבלת תרומות חסויות לבין הדיווח בדוחות הכספיים בגופים נוספים מהימין. מבדיקת תשובת הרשם לגלאון עולה כי עמותות כמו "הקרן לטיפוח הרעיון הציוני", התומכת בארגוני ימין ובהתנחלויות, "יד לאחים", ישיבת "עטרת ירושלים" הממוקמת במזרח הבירה, "אור זורח" מההתנחלות עמנואל, בית המדרש לנשים באפרת וכן "בית מדרש סוכת עובדיה בית אל ב'" – כולן קיבלו תרומות חסויות בשנים 2012 ו-2013, אך לא דיווחו על כך בדוחות הכספיים. הדוחות עצמם פורסמו באתר "גיידסטאר", שבו מורכז מידע רשמי על כלל העמותות בישראל, וכפי הנראה – לכל העמותות אישור מנהל תקין של רשם העמותות.

לדברי ח"כ גלאון, מדובר בהתנהלות מפלה. "המדינה מסייעת באופן עקבי לעמותות ימין להעלים את זהות התורמים להן ואת היקף התרומות, ובמקביל מקדמת חוקים המגלמים רדיפה פוליטית נגד ארגוני זכויות אדם וארגוני שמאל באמתלת שקיפות שלא מחזיקה מים", אמרה. "התנהלות רשם העמותות מעוררת תמיהה. לאור הנתונים לעיל, קידום חוק העמותות של איילת שקד מקומם שבעתיים ומריח מרדיפה והטיה פוליטית. אני קוראת לשרת המשפטים לערוך בדק בית משמעותי מול רשם העמותות ולחדול באופן מידי מקידום החוק השערורייתי הזה."

בתוך כך, ביום שני הקרוב יחלו להתקיים שורת דיונים בוועדת השקיפות בכנסת, בראשות ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני), בנושא שקיפות בעמותות.

מרשם העמותות נמסר בתגובה: "כל טענה המרמזת על העדפה פוליטית כזו או אחרת במתן אישורים לחסיון רשימות תורמים של עמותות ימין היא משוללת כל בסיס. בחינת הבקשות לחיסיון תורמים נעשית משיקולים מקצועיים בלבד, ללא כל קשר להיבטים פוליטיים הקשורים בעמותה המבקשת. כפי שנמסר לח"כ גלאון בתשובת רשם העמותות, לעשרות עמותות העוסקות בתחומים מגוונים אושרה בקשה לחסיון תורמים, ככל שעמותות אלה עומדות בדרישות הפרוצדוראליות של הנוהל הקיים בנושא. הרשם בודק כל טענה המתקבלת אצלו באשר לאי דיווח על שמות תורמים בניגוד לדרישות החוק, ללא קשר לאופי פעילות העמותה. לאחר דרישת הרשם ומעקב מול עמותת 'אלע"ד', הועברה רשימות תורמים לשנים 2013-2007. באשר לעמותת 'אם תרצו', יש ברשותה אישור חסיון תורמים שניתן לה בנובמבר 2012".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully