וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא ארה"ב קבע: העריק שנשבה בידי טליבאן ושוחרר יעמוד למשפט

15.12.2015 / 9:21

סמל בו ברגדאל, שנטש את בסיסו, נשבה בידי טליבאן ושוחרר לאחר חמש שנים במסגרת עסקת חילופי שבויים, יישפט בגין עריקה והתנהגות בלתי הולמת. זאת, בניגוד להמלצת ועדה צבאית מאוקטובר האחרון. אם יורשע, הוא עשוי לעמוד בפני מאסר עולם

עריכה: קשת סידי

סמל בו ברגדל, שהיה נתון בשבי טליבאן במשך חמש שנים ושוחרר במסגרת עסקת חילופי שבויים שנויה במחלוקת, יעמוד למשפט בגין עריקה והתנהגות פסולה מול האויב בבית הדין הצבאי – כך הודיע אמש (שני) הצבא האמריקני. אם יורשע בהתנהגות בלתי הולמת, ברגדאל עשוי לעמוד בפני מאסר עולם, ובמידה שיורשע בעריקה הוא עלול להישלח לכלא לחמש שנים. הודעת הצבא מגיעה בניגוד להמלצת ועדה צבאית מאוקטובר האחרון, שלפיה הוא יעמוד למשפט בערכאה נמוכה. על פי ההחלטת הוועדה, ברגדאל לא ייכנס לכלא, ויעמוד בפני עונשים קלים הכוללים הורדה בדרגה, שחרור עם קלון או קנס כספי גדול.

ברגדאל, בן 29 מאיידהו, נטש את בסיסו במזרח אפגניסטן ב-30 ביוני 2009. הוא שוחרר במסגרת עסקת חילופי שבויים במאי 2014, בתמורה לחמישה עצורים מכלא גואנטנמו. העסקה לוותה בביקורת רבה, וכמה חברי קונגרס האשימו את הנשיא ברק אובמה בסיכון ביטחון המולדת למען השבת עריק. גם החלטת הוועדה הצבאית להקלה בעונשו של ברגדאל לוותה בביקורת, והמועמד לייצוג המפלגה הרפובליקנית בבחירות, דונלד טראמפ, אמר כי ברגדאל הוא "בוגד שצריך להיות מוצא להורג". גם קצינים בכירים בצבא יצאו נגד ההחלטה, ואמרו כי החיילים שלחמו עמו סיכנו את חייהם כדי לחפש אחריו.

בנוסף, בשבוע שעבר פרסמה ועדת הכוחות המזוינים של בית הנבחרים דוח בן 98 עמודים המבקר את אובמה על עסקת חילופי השבויים. עורך דינו של ברגדאל, יוג'ין פידל, ביקש מחברי הקונגרס להימנע מהערות הנוגעות למרשו "אשר יזיקו לזכותו למשפט הוגן".

עוד כתבות מהעולם:
"הזדמנות משמעותית לסיום המלחמה": הכוחות בתימן נוצרים את האש
ערב הסעודית הודיעה על הקמת ברית איסלאמית ללוחמה בטרור
בית המשפט בארה"ב: לבחון את תנאי שחרורו הנוקשים של פולארד

בו ברגדאל, חייל אמריקני שנחטף על ידי טליבאן באפגניסטן ושוחרר אחרי חמש שנים, ב-31 במאי 2014. AP
ברגדאל/AP

ברגדאל לא העניק ראיונות לתקשורת, אך בחודשים האחרונים הוא שוחח עם התסריטאי מארק בואל, שם אמר לו כי נטש את הבסיס כדי ליצור משבר שימשוך את תשומת הלב של הקצונה הגבוהה בבסיס. לדבריו, הוא רצה להזהיר אותם מ"בעיות חמורות" הנוגעות להנהגת הבסיס. "כחייל פשוט, איש לא היה מקשיב לי", אמר ברגדאל באחד הראיונות. "ניסיתי להוכיח את עצמי לכל מי שמכיר אותי, היה לי מעין פנטזיה שבה אני מוכיח לעולם שאני אדם רציני". הוא אף סיפר על העינויים שעבר בשבי טליבאן, שכללו פגיעה פיזית ונפשית.

רבים הואשמו בהתנהגות בלתי-הולמת בפני האויב במהלך מלחמת העולם השנייה, אך מאז מעטים ביותר הואשמו בגין עבירה זו. עם זאת, 1,900 חיילים הואשמו בעריקה בין 2001, אז החלה המלחמה באפגניסטן, עד 2014.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully