וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשאבו מאזן איים להחזיר את המפתחות: הסיבות שקרי שב מיואש מהמזה"ת

15.12.2015 / 6:30

בפגישה בירושלים סירב נתניהו להעניק מחוות לפלסטינים, ובמפגש ברמאללה איים אבו מאזן לפרק את הרשות. על רקע המשך גל הטרור, חושף יועצו הבכיר של שר החוץ האמריקני כיצד גם האופטימיסט הגדול נשבר. קרי ל"ניו יורקר": "ישראל הופכת ליישות בלתי ניתנת לניהול"

צילום: באדיבות כנס פורום סבן, עריכה: שניר דבוש

(קרי בנאום תקיף: "המצב הנוכחי יוביל למדינה דו-לאומית")

רצף הפיגועים שהחל בחודש ספטמבר נמשך אתמול (שני) עם פיגוע הדריסה הקשה בירושלים. אחרי יותר מ-20 הרוגים ישראלים ומאה הרוגים פלסטינים, בהם רבים מהמפגעים, הסוף לא נראה באופק. על רקע ההסלמה ההולכת וגוברת, ממשיכים להדהד הדברים שאמר לפני שבוע וחצי שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, שהזהיר מפני הידרדרות נוספת שתסתיים בפירוק הרשות הפלסטינית, הפסקת פעילותם של מנגנוני הביטחון שלה, והיווצרות אנרכיה מסוכנת בגדה המערבית.

הנאום הפומבי שנשא קרי ב"פורום סבן" בוושינגטון עורר כותרות בישראל ובארצות הברית, אבל מסתבר שיועצו הקרוב לנושא הישראלי-פלסטיני אמר בדיון סגור שהתקיים במסגרת אותו הכנס דברים מדאיגים לא פחות. פרנק לוונסטיין, שמוגדר "השליח המיוחד" של קרי לתהליך השלום, הסביר בדיון שהוגדר לא לפרסום, מדוע הבוס שלו חזר כל כך מתוסכל מביקורו האחרון בישראל וברשות הפלסטינית. עוד ציין כיצד נאומו של קרי משקף חשש אמיתי בוושינגטון מפני התפרקות הרשות הפלסטינית ומפני ההשלכות שעלולות להיות לכך על המצב בשטח.

לקריאה נוספת:
כשהתיאום הביטחוני ייפסק: תרחיש האימים לקריסת הרשות הפלסטינית
נתניהו משיב לקרי: "בשביל שיהיה שלום צריך שגם הצד השני ירצה בכך"
קרי מזהיר: "המצב הנוכחי מוביל למדינה דו-לאומית, בישראל מבינים את זה?"

שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי באירוע באוניברסיטת הרווארד, 14 באוקטובר 2015. רויטרס
קיווה להביא לפריצת דרך במהלך ביקורו. קרי/רויטרס

לוונסטיין הסביר כי קרי, שביקר בישראל בחודש שעבר וערך פגישות ארוכות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, יצא בתחושה ששני הצדדים לא נותנים לו עם מה לעבוד. הוא קיווה ליצור במהלך ביקורו פריצת דרך, אפילו מינימלית, שתאפשר להוריד את גובה הלהבות ולהרגיע את המצב. הדרך לשם, לדידו, הייתה אמורה לכלול מחוות כלכליות של ישראל כלפי הרשות הפלסטינית, בדגש על העברה מצומצמת והדרגתית של שטחים המוגדרים כיום כשטחי C (שטחים בשליטה ביטחונית ואזרחית של ישראל) לסטטוס של שטחי B (שטחים בשליטה ביטחונית של ישראל, אבל אזרחית של הרשות הפלסטינית).

ההיגיון מאחורי הצעד הזה, שכבר עלה לדיון פעמים רבות בעבר, הוא שישראל תעשה מחווה לחיזוק הכלכלה הפלסטינית, שכן הרשות תוכל להשתמש בשטחים הללו לפיתוח תעשייה או חקלאות. זאת, ללא סיכון ביטחוני לישראל, שכן השליטה של צה"ל במקום נשארת במלואה. הדלפות בנושא שיצאו בכמה כלי תקשורת עוד לפני הגעתו של קרי הפחיתו את רצונו של נתניהו לדון בנושא. ואולם, שר החוץ האמריקני קיווה שבמהלך הביקור שלו יצליח בכל זאת לשכנע את נתניהו שצעד כזה הוא אינטרס מובהק של ישראל, כיוון שהוא ייצור תקדים חיובי בין הצדדים אחרי חודשיים של אלימות, ובכך יסייע להרגעת הרוחות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור במרכז למידה חמד"ע תל אביב. נובמבר 2015. מוטי מילרוד, הארץ
לטענת האמריקנים, ראש הממשלה לא הפגין גמישות בפגישה עם קרי בירושלים. נתניהו/הארץ, מוטי מילרוד

בפועל, סיפר לוונסטיין לקהל בדיון הסגור, קרי התאכזב מתשובותיו של נתניהו. אחרי ביקורו של ראש הממשלה בבית הלבן בחודש שעבר ולאחר פגישתו עם קרי בוושינגטון במהלך הביקור, נוצר רושם מוטעה בממשל האמריקני שנתניהו יהיה מוכן להתקדם בצעדים הכלכליים הללו. ברם, בפגישה בין השניים בירושלים נתניהו לא הפגין כל גמישות, לטענת האמריקנים - מה שגרם לקרי להגיע למסקנה העגומה שאין סיכוי להתקדמות כלשהי בין הצדדים.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן במועצת האו"ם לזכויות אדם, 28 באוקטובר 2015. רויטרס
יחזיר את המפתחות? אבו מאזן/רויטרס

עם זאת, החלק המדאיג יותר מבחינת קרי היה דווקא ביקורו במוקטעה שברמאללה והפגישה עם אבו מאזן. יו"ר הרשות הפלסטינית איים כמה פעמים בשנים האחרונות שאם לא תחול התקדמות כלשהי בתהליך המדיני, הוא יפרק את הרשות הפלסטינית ו"יחזיר את המפתחות" לישראל. בשנה שעברה אף התבדח אבו מאזן שכאשר זה יקרה, הוא יזמין קצין ישראלי בדרגה הנמוכה ביותר, סגן-משנה ("ארון אחד על הכתף"), וימנה אותו לאחראי על הרשות הפלסטינית. אלא שאחרי הביקור האחרון, קרי הגיע למסקנה שהפעם, אבו מאזן לא מתבדח ולא מבלף. הפעם הוא רציני.

לוונסטיין, יועץ ותיק של קרי שמלווה אותו עוד מימיו כסנאטור, נחשב לאחד הפקידים המתונים והשקולים ביותר בצוות הבכיר של מחלקת המדינה האמריקנית. חלק מהאנשים שנכחו בתדרוך הסגור שלו בפורום סבן, הופתעו מהטון שבו נקט תוך כדי השיחה. הרושם היה שהוא אינו עושה אפילו מאמץ מינימלי כדי לייפות את המציאות או כדי להרגיע את הסערה שעוררו דבריו של הבוס שלו. בעבר, כאשר קרי אמר דברים שעוררו זעם בישראל סביבתו הקרובה ניסתה להסביר, לתקן ולמזער את הנזקים. הפעם, לוונסטיין לא נקט בטקטיקות מהסוג הזה, אלא הסביר בצורה ישירה ומפוכחת מדוע היה חשוב לקרי להגיד את הדברים הקשים שאמר, ולהזהיר את ישראל מפני תסריט האימים שמפניו הוא חושש.

התפרקות הרשות תעמיד בסכנה גם מדינות נוספות באזור

הממשל האמריקני תדרך בימים האחרונים פרשנים בכירים בתקשורת האמריקנית ברוח הדברים הללו. אחד מהם היה ג'קסון דיל מה"וושינגטון פוסט", שפרסם שלשום מאמר קודר במיוחד. דיל, חשוב לציין, אינו נמנה על אוהדי ממשל הנשיא ברק אובמה. הוא ביקר את אובמה וקרי סביב הסכם הגרעין עם איראן, האשים את הממשל בהיעדר אסטרטגיה לטיפול בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), ובעבר גם כינה את קרי "הזוי" עקב התעקשותו שאפשר להשיג הסכם שלום ישראלי-פלסטיני. אך במאמר שפרסם אמש, הביע דיל את חששו מכך שהפעם, ייתכן שיש משהו בדבריו של שר החוץ.

"לא רק הבית הלבן הנוכחי הביע תסכול מחוסר הנכונות של נתניהו להתקדם", ציין דיל במאמרו. "סטיבן האדלי, לשעבר היועץ לביטחון לאומי של הנשיא ג'ורג' בוש, דיבר גם הוא בפורום סבן על הצורך במחוות מעשיות של ישראל בגדה המערבית. כאשר נאמר לו שנתניהו הבטיח בעבר צעדים כאלה, האדלי סיפק גזר דין חותך, ואמר כי "הוא לא עשה את זה, הוא פשוט אף פעם לא עשה את זה". דיל הוסיף כי התפרקות הרשות הפלסטינית תוביל להידרדרות ביטחונית קשה עוד יותר, ותעמיד בסכנה לא רק את ישראל, אלא גם מדינות ערביות נוספות באזור. קל לדמיין את ההשפעה של מהלך כזה על ירדן, למשל.

קרי: "המשך הבנייה בגדה והריסת בתים היא אינה הפתרון"

בריאיון שהעניק קרי ל"ניו יורקר" ופורסם אמש, אמר שר החוץ כי ישראל הופכת להיות "יישות בלתי-ניתנת לניהול". הוא חזר על החשש האמריקני מפני קריסת הרשות, ואמר כי במצב כזה 30 אלף השוטרים הפלסטינים יפוזרו והכאוס ישרור ברחובות. "אני מבין את הרקע לכל המצב הזה", אמר. "אם זה היה קל, הייתי פותר זאת מזמן. אני נוטה להאמין כי יש דרך להתקדם - הדבר יהיה טוב לישראל, מעולה לפלסטינים ומצוין לאזור. אנשים ירוויחו יותר כסף, יווצרו עבודות נוספות, יכול להיות שלום".

"האלטרנטיבה היא החמרת המצב", הוסיף קרי. "יהיה יותר חיזבאללה, יותר רקטות ויותר אנשים על הגבולות. מה יקרה אז? ישראל תהיה מבצר אחד גדול? זו אינה הדרך לחיות. הרבה יותר אינטליגנטי ואסטרטגי לגבש תיאוריה לשימור המדינה היהודית תוך הישארותה כדמוקרטיה המהווה מגדלור לעולם".

כשנשאל אם הוא יכול לתאר לעצמו את סופה של מדינת ישראל, אמר: "לא, אינני מאמין כי הדבר עשוי לקרות. השאלה היא מה יהיה בעתיד: האם היא תהיה דמוקרטיה? האם היא תהיה מדינה יהודית, מדינה אחת עם שתי מערכות או מדינה בעלת חוקים שיוטלו על הפלסטינים כך שלא יוכלו להצביע? אינני יודע, לי אין תשובה על כך, אך הבעיה היא שגם להם אין. המשך הבנייה בגדה המערבית היא אינה התשובה והריסת הבתים של עם אחר זה גם אינו הפתרון".

פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי בברלין. אוקטובר 2015. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
האיש האחרון שהאמין בתהליך המדיני התייאש לגמרי. נתניהו וקרי/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

השאלה הגדולה מבחינת ישראל היא מה יעשה ממשל אובמה אחרי שגם קרי, האיש האחרון שהאמין בתהליך מדיני בין ישראל לפלסטינים, התייאש לגמרי. אחרי ביקורו של קרי, נכתב בוואלה! NEWS ששר החוץ הפעלתן לא צפוי להגיע פעם נוספת לאזורנו בזמן הקרוב. יש לו צרות גדולות יותר על הראש, בראש ובראשונה המגעים שמתקיימים באוסטריה ובערב הסעודית בנושא מלחמת האזרחים בסוריה. אלא שבהיעדר פעלתנות מדינית, גוברים הסיכויים שהממשל האמריקני לא יתנגד לצעדים בינלאומיים לקידום פתרון הסכסוך. בדיוק כמו האיום של אבו מאזן לפירוק הרשות, גם האיום האמריקני שכמה בכירים ישראלים שמעו לאחרונה – "יהיה לנו קשה להמשיך להגן עליכם בזירה הבינלאומית" – נשמע חלול אחרי עשרות פעמים שכבר נאמר בעבר. אך לאחרונה, יותר ויותר אנשים מאמינים שהוא עלול בסוף גם להתממש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully