וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי מזהיר: "המצב הנוכחי מוביל למדינה דו-לאומית, בישראל מבינים את זה?"

6.12.2015 / 1:18

בנאום שרבים מבאי "פורום סבן" הגדירו כחסר תקדים בחריפותו ובפסימיות שלו הזהיר שר החוץ של ארה"ב מפני היעדר התקדמות בתהליך המדיני. "תמיד תהיה סיבה למה לא לפעול ולעשות, אבל צריך להסתכל מעבר לפוליטיקה של אותו הרגע"

צילום: באדיבות כנס פורום סבן, עריכה: שניר דבוש

המגמה הנוכחית בין ישראל והפלסטינים מובילה למציאות של מדינה אחת, דו-לאומית - כך הזהיר אמש (שבת) שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי. לדברי קרי, בהיעדר התקדמות מדינית אמיתית לכיוון של שתי מדינות, הרשות הפלסטינית עשויה לקרוס בזמן הקרוב. "בישראל מבינים את המשמעויות של זה?", תהה בנאומו ב"פורום סבן" שנערך בוושינגטון. הוא הוסיף כי "ראש הממשלה נתניהו אמר שהוא מחויב לשתי מדינות, אבל במקביל, שרים בממשלה שלו אומרים שלעולם לא תהיה מדינה פלסטינית".

קרי דיבר בפני "פורום סבן" לדיאלוג ישראלי-אמריקני, ונשא נאום שרבים מהנוכחים בקהל הגדירו כחסר תקדים בחריפותו ובפסימיות שלו. קרי סיפר כי הוא פגש את יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, פעמים רבות בשנתיים האחרונות. "אף פעם לא ראיתי אותו מיואש כמו בביקור האחרון שלי ברמאללה" (לפני כשבועיים). הוא הוסיף כי "תמיד תהיה סיבה למה לא לפעול ולעשות, אבל צריך להסתכל מעבר לפוליטיקה של אותו הרגע", רמיזה ברורה שכוונה לעבר ראש הממשלה נתניהו.

לקריאה נוספת:
במצב הנוכחי, נתניהו חסר האשליות יסתפק בתמונה עם אבו מאזן
אין רגיעה באופק: הפלסטינים התאכזבו מביקורו של ג'ון קרי
יעלון בביקורת על אובמה: "צריך להיות פעיל יותר במאבק בדאעש"

שר החות של ארה"ב ג'ון קרי בפורום סבן. ראלף אלסוונג, מערכת וואלה!
נאום חסר תקדים בחריפותו. קרי בפורום סבן/מערכת וואלה!, ראלף אלסוונג

האזהרה המיידית ביותר של קרי הייתה מפני תסריט של קריסת הרשות הפלסטינית. הוא ציין כי בשלושת המבצעים האחרונים של ישראל בעזה, הרשות הפלסטינית שמרה על שקט יחסי בגדה המערבית, והביע תהייה - "האם בפעם הבאה, ישראל תהיה מוכנה לשלוח בעצמה עשרות אלפי חיילים כדי לדאוג לכך?" קרי הזכיר כי הרשות הפלסטינית מחזיקה כוחות ביטחון בהיקף של עשרות אלפי אנשים. בהקשר הזה, קרי אמר כי לישראל יש אינטרס מובהק לחזק את אבו מאזן, בין השאר באמצעות מחוות כלכליות ואזרחיות בגדה המערבית.

יחד עם זאת, קרי הביע ביקורת גם על אבו מאזן והרשות הפלסטינית, כאשר אמר כי על אבו מאזן לטפל בשתי בעיות עיקריות בתחומי שלטונו: הסתה נגד ישראל, ושחיתות ברשות הפלסטינית. הוא הוסיף כי המאבק בהסתה צריך לכלול גם את שינוי ספרי הלימוד במערכת החינוך הפלסטינית, הכוללים כיום הסתה אנטי-ישראלית ואנטישמית בוטה. קרי אמר גם כי אבו מאזן "צריך לשנות את הרטוריקה שלו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קרי ואובמה לצד נתניהו בוועידת האקלים בפריז, השבוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, הציג מוקדם יותר בפורום סבן את התכנית המדינית שלו להסדר אזורי וקרא לקובעי המדיניות בארצות הברית לאמץ אותה כדי להביא להיפרדות מהפלסטינים ולייצר חזית אזורית נגד המלחמה העולמית בטרור. "ישראל אינה יכולה ואינה צריכה לנסות לעכל אל קרבה 3.5 מיליון פלסטינים אם היא מעוניינת להישאר מדינה יהודית ודמוקרטית", אמר לפיד והוסיף כי "אנחנו צריכים להתחיל מהלך שמטרתו לחתור להסדר אזורי שיאפשר לנו להוציא את הפלסטינים מחיינו".

לפני יומיים השתתף שר הביטחון משה יעלון בכנס "פורום סבן" שנערך במכון ברוקינגס והעביר ביקורת על התמודדותו של הנשיא ברק אובמה מול איומי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). הוא התייחס למאבק בארגון הקיצוני בסוריה ואמר: "לצערי, במצב הנוכחי רוסיה משחקת תפקיד משמעותי יותר מארצות הברית. היא לא יכולה לשבת על הגדר. אם עושים זאת, החלל הריק שנוצר מתמלא או על ידי איראן והציר השיעי, הנתמך על ידי רוסיה, או על ידי דאעש. לכן אנו טוענים כי על ארצות הברית לשאת תפקיד פעיל יותר באזור".

(עדכון ראשון: 22:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully