וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכלכלה: אין מקום לעקיפת הממונה על ההגבלים במתווה הגז

בתום שבועות של דיונים, קבעה הוועדה כי אין הצדקה להעברת המתווה באמצעות סעיף 52, כפי שמתכנן נתניהו לעשות בשבתו כשר הכלכלה. להמלצותיה אין מעמד חוקי ונתניהו לא מחוייב לפעול לפיהן. יחימוביץ': "הפעלת סעיף 52 תגרום נזק ביטחוני"

צילום: רוני כנפו, עריכה: יאיר דניאל

בתום שבועיים של דיונים בוועדת הכלכלה, שבשיאם הופיע ראש הממשלה בנימין נתניהו בפניה ומסר את עמדתו בנושא מתווה הגז, המליצה היום (שני) הוועדה לא לעשות שימוש בסעיף 52 של חוק ההגבלים העסקיים, שמאפשר לראש הממשלה בשבתו כשר הכלכלה להעבירו משיקולים ביטחוניים.

עם זאת, למסקנות הוועדה אין תוקף מחייב כלפי ראש הממשלה, שצפוי לחתום על המתווה בימים הקרובים. רק בג"ץ, שעתירות בנושא יוגשו אליו בקרוב בהתבסס על דוח הוועדה, יוכל לעכב את המתווה.

עוד בנושא:
יוזם קידוחי הגז ב"תמר" ו"דלית": "הלב נשבר; לא יבוא גז אחר"
"הגשם לא יעצור אותנו": הפגנות נגד מתווה הגז ברחבי בארץ
נינוח ולא מודאג: נתניהו יודע שההופעה בוועדת הכלכלה הייתה לפרוטוקול

"התרשמתי שראש הממשלה לא בקי בפרטי המתווה ולא בפרטי סעיף 52", אמרה בדיון ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), חברת הוועדה. "לעמדה של הועדה יש משקל פרלמנטרי מקצועי מאוד עמוק. למרות שזו רק חובת היוועצות, בגלל אופי ועומק הדיון, חוות הדעת לא ניתנת לביטול".

"אני משוכנעת שבגלל הפעלת סעיף 52 ייגרם נזק בטחוני עמוק למדינת ישראל. גם בעצמאות האנרגטית וגם נזק ביטחוני", הוסיפה. "חשפנו את הבטן הרכה שלנו למצרים ולאחרים".

הפגנה נגד מתווה הגז בתל אביב, 05 בדצמבר 2015. מטה מאבק הגז, מערכת וואלה!
הפגנות נגד המתווה בתל אביב, בשבוע שעבר/מערכת וואלה!, מטה מאבק הגז

ח"כ חיים ילין (יש עתיד) תקף גם הוא את הופעת ראש הממשלה נתניהו בפני הוועדה. "הילדים שלנו גדלו כדי להגן על מדינת ישראל ולא על האינטרסים של תשובה", אמר. "ההתנהגות של ראש הממשלה היא עלבון". ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) שיבח את פעולת הוועדה: "אינני חושב שיש פרלמנט בעולם שהיה דן טוב יותר במתווה כזה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

חבר הוועדה, ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) סיכם קודם לכן את הדיון ואמר: "כשליו הכלכליים והסביבתיים של מתווה הגז היו ידועים לנו גם לפני השימוע בוועדת הכלכלה, אבל השימוע חידד מאוד את הכשל הביטחוני שיש במתווה". הוא הוסיף: "מהדברים ששמענו ברור לחלוטין שהמתווה פוגע בביטחון האנרגטי של ישראל. הביטחון האנרגטי לטווח הקצר נפגע קשות מהיעדר צינור נוסף ממאגר 'תמר' אל החוף, הביטחון האנרגטי לטווח הבינוני נפגע קשות מהדחייה במועד הפיתוח של מאגר לוויתן והביטחון האנרגטי לטווח הארוך נפגע מההקלות על הייצוא שנקבעו במתווה וצמצום מלאי עתודות הגז לשימוש המשק הישראלי לטווח הארוך".

"הטענות לרווחים מדיניים גדולים בעקבות המתווה נראות מופרכות ותלושות מן המציאות הממשית באזורנו. בשורה התחתונה - מתבקש כאן מעקף חסר תקדים של חוק ההגבלים העסקיים בלי שום הצדקה אמיתית, רק כדי להעניק מתנות עצומות לטייקוני הגז, ולאפשר מונופול פרטי אימתני שישלוט בכלכלת האנרגיה של ישראל", הוסיף.

נתניהו: ללא המתווה נעמוד בפני אתגר ביטחוני קשה

ראש הממשלה התייחס היום בפתח ישיבת סיעת הליכוד למתווה הגז, ואמר כי "בישראל יש צורך בכמה אסדות ושדות גז וזאת כדי להקטין את התלות באסדה אחת שהייתה כבר יעד לפיגועים. המתווה שמדובר בו הוא הנתיב היחיד שמבטיח סיכוי סביר לפיתוח אסדות נוספות. אם לא יהיה המתווה, ודאי שלא יהיו אסדות נוספות ואז נעמוד בפני אתגר ביטחוני קשה.

"שנית, המתווה הזה הוא הנתיב היחיד שמאפשר פיתוח שדות גם למטרות כלכליות", הוסיף. "אנחנו מעוניינים בכמה וכמה שדות על מנת שההכנסות למדינה תהיינה הרבה יותר גדולות, כלומר מאות מיליארדים של שקלים שילכו לחינוך, לרווחה, לבריאות, לצרכים הלאומיים שלנו. ללא המתווה – ודאי שלא יהיה לנו".

ישיבת ממשלה   משרד רה"מ   13.12.15. יונתן זינדל/פלאש90, פול צלמים
"המתווה הוא דבר חיוני למדינת ישראל". נתניהו/פול צלמים, יונתן זינדל/פלאש90

לדברי נתניהו, "גם מהטעם הביטחוני וגם מהטעם הכלכלי, המתווה הוא דבר חיוני למדינת ישראל. וגם מטעם של זיהום האוויר, משום שאנחנו רוצים כמובן להשתמש בגז כאנרגיה הרבה יותר נקייה מסוגים אחרים של אנרגיה שעומדות לרשותנו. כל הרגולטורים, כל אנשי המקצוע זולת אחד, תמכו ותומכים במתווה הזה. יש שיח שלצערי הופך יותר ויותר אופוזיציוני, בעל רקע פוליטי, שמתנגד למתווה רק משום שהממשלה מביאה אותו. זה לא ירתיע אותנו, אנחנו שוקלים את הדברים לגופם. בעניין הלאומי, המתווה הזה טוב למדינת ישראל".

(עדכון ראשון: 12:36)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully