וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן מתכוננת ליום שאחרי חמינאי: "בוחנים מועמדים פוטנציאלים"

14.12.2015 / 1:41

בצעד חריג ואף שובר טאבו חשף הנשיא לשעבר רפסנג'אני כי הוקמה ועדה שבוחנת מועמדים שיירשו את המנהיג העליון עלי חמינאי. האמירה יוצאת הדופן באה לקראת הבחירות למועצת המומחים הממנה את המנהיג, כשרפסנג'אני ומקורבו הנשיא רוחאני מקווים לזכות ברוב בה

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, בישיבת מועצת המומחים עם הנשיא חסן רוחאני והנשיא לשעבר רפסנג'אני – טהראן, 10 במרץ 2015. לשכת המנהיג העליון, אתר רשמי
חמינאי לצד רפנסג'אני ורוחאני/אתר רשמי, לשכת המנהיג העליון

ועדה איראנית בוחנת מועמדים פוטנציאלים לתפקיד המנהיג העליון הבא – כך חשף אתמול (ראשון) הנשיא לשעבר אכבר האשמי רפסנג'אני. אמירתו הפומבית באשר לירושת תפקידים נחשבת לשבירת טאבו ברפובליקה האיסלאמית.

גם לאחר שאייתוללה עלי חמינאי בן ה-75 עבר בשנה שעברה ניתוח בשל סרטן הערמונית שבו חלה, הדיון הציבורי במי יירש אותו לא צבר מומנטום באופן רשמי בשל הסיכון שייתפס כחתירה תחת האישיות החזקה ביותר באיראן.

אולם לקראת הבחירות בפברואר למועצת המומחים, הגוף הדתי שממנה את המנהיג העליון, הדיון הפך לציבורי בניגוד לרצון השמרנים. הנשיא המתון חסן רוחאני ובעלי בריתו מקווים להרוויח מהפופולריות שצברו מהחתימה על הסכם הגרעין עם המעצמות ומהסרת הסנקציות, כדי לזכות ברוב של מושבים במועצה ובבחירות הפרלמנטריות שעתידות להיערך באותו היום.

לקריאה נוספת:
סקר במדינת מפתח בארה"ב: טראמפ מאבד את המקום הראשון
דיווח: עשרות הרוגים במתקפות של רוסיה וסוריה ברחבי המדינה

חמינאי הוא המנהיג הרוחני העליון השני באיראן. הוא נבחר ב-1989 לאחר מותו של האייתוללה חומייני. רפסנג'אני אמר גם כי מועצת המומחים תיפתח גם לאפשרות לבחירת "מועצת מנהיגים אם יהיה בכך צורך" במקום אייתוללה אחד שישלוט כל חייו.

המנהיג הרוחני העליון של איראן, עלי חמינאי, יוני 2015. AP
עבר ניתוח בשנה שעברה. חמינאי/AP

"מועצת המומחים תיכנס לפועל כשיהיה צורך למנות מנהיג חדש. הם מתכוננים לזה כעת ובוחנים את האפשרויות, צוטט רפסנג'אני, מקורבו של רוחאני, בסוכנות הידיעות ILNA. "הם מינו קבוצה של שתערוך רשימה של אזרחים מוכשרים ששמותיהם יובאו להצבעה (בפני המועצה) כשתתרחש תקרית מסוג שהוא", הוסיף בתגובה נדירה שמכירה בעצם קיומו של ההליך.

המועצה, המונה 82 פקידים דתיים, ממונה על הליך הבחירה, על פיקוחו ואפילו על פסילת מועמדותו של המנהיג העליון. המועצה נבחרת על ידי הציבור כל עשור ואמירותיו של רפסנג'אני עשויות להיות מכוונות כדי להשיג את תמיכת הציבור בבחירות בבעלי בריתו. ככל שיזכו ביותר קולות יהיה להם יותר כוח במועצה בזמן לבחירת המנהיג הבא.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

למנהיג הרוחני סמכויות נרחבות יותר מלנשיא

במהלך העשור האחרון, זכו השמרנים בכמות מושבים גדולה יותר במועצה ובפרלמנט, משום שכל המועמדים נבחנים על ידי מועצת שומרי החוקה, שרוב חבריה המשפיעים נבחרו ישירות או בעקיפין על ידי המנהיג העליון כדי לפרש את החוקה.

המנהיג העליון הוא גם המפקד העליון של הכוחות המזוינים וכן ממנה את ראשי מערכת המשפט. שרי מפתח נבחרים בהסכמתו והוא מחזיק במילה האחרונה בכל הקשור במדיניות החוץ האיראנית ותכנית הגרעין. לשם השוואה, לנשיא יש פחות סמכויות.

רוחאני ורפסנג'אני הם חברים במועצה וצפויים לרוץ בבחירות הבאות. בשבוע שעבר הוכרז כי חסן חומייני, נכדו של האייתוללה, מייסד המהפכה של 1979, ירוץ גם הוא עבור מושב במועצה. חסן, שלו קשרים קרובים לרפנסג'אני ולרוחאני, יהיה הנצר למשפחת חומייני הראשון שישתתף בבחירות.

(עדכון ראשון: 20:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully