וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק נזק חברתי: העוני עולה למשק 48 מילארד שקלים בשנה

12.12.2015 / 19:00

דוח חדש של ארגון "לתת" ומכון ERI חושף כי למדינה משתלם מבחינה כלכלית לטפל בעוני. השקעה של 7.6 מיליארד שקלים בשנה לטיפול בעוני צפויה להניב תשואה של 132 מילארד שקלים למשק

עריכה: ניר חן, צילום: רוני כנפו

הארגון ההומניטרי "לתת", שפועל לצמצום העוני בישראל, פרסם הערב (שבת) דוח שקובע כי למדינה משתלם מבחינה כלכלית לטפל בעוני, וכי עלות הטיפול בעוני גבוהה יותר מההשקעה התקציבית הנדרשת לטיפול בבעיה. המחקר, שנערך בשיתוף מכון ERI, מראה כי בעיית העוני גובה מחיר כלכלי כבד למשק הישראלי שעולה מדי שנה, ומורכב משלושה סוגי הוצאות: הוצאות ציבוריות על סיוע לאוכלוסיות החיות בעוני, הוצאות ציבוריות על התמודדות עם תופעות אשר נגרמות על ידי עוני וההפסד הנגרם למשק עקב אובדן כושר ההשתכרות הפוטנציאלי.

מהמחקר עולה כי המשק בישראל מפסיד כ-48 מיליארד שקלים בשנה עקב בעיית העוני, מתוכם 36 מיליארד שקלים הנובעים מאובדן כושר השתכרות פוטנציאלי של תושבי המדינה שגדלו במשקי בית עניים, ולפחות 12 מיליארד שקלים שהמשק הישראלי מפסיד עקב ההתמודדות עם תופעות הנגרמות מעוני.

עוד בוואלה! NEWS:
בפריז הושג הסכם היסטורי, אך בישראל לא מתרגשים
חשד: בת 12 מהנגב מתה ואחותה נפגעה קשה מהרעלת גז במקלחת
אפגניסטן שלא הכרתם: גלישת ספות במדינת טרור

מחסן אריזות מזון של ארגון לתת לקראת ליל הסדר, יבנה. מרץ 2015. מגד גוזני
פועלים לצמצום העוני בישראל. מחסן מזון של ארגון "לתת"/מגד גוזני

עוד עולה מהמחקר כי השקעה ציבורית משמעותית בצמצום שיעורי העוני במדינה צפויה להניב תשואה כלכלית חיובית. לפי התכנית שנבחנה בדוח מסתמן כי אם המדינה תשקיע סכום של 7.6 מיליארד שקלים בשנה, למשך עשור, עד ששיעורי העוני בישראל יהיו זהים לממוצע בקרב מדינות ה-OECD, הרווח הכלכלי מכך צפוי לעמוד על כ-132 מיליארד שקלים. כלומר, רווח של 64 מיליארד שקלים – במקום הפסד של 48 מיליארד שקלים – שהוא תשואה של 93% על ההשקעה הכספית מצד המדינה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרסום הדוח של ארגון "לתת" מגיע על רקע פרסום דוח העוני השנתי של הביטוח הלאומי, שפורסם ביום רביעי האחרון. מהדוח עלה כי יותר מ-1.7 מיליון בני אדם בישראל חיים מתחת לקו העוני, בהם יותר מ-776 אלף ילדים. הנתונים הצביעו על כך ששיעורי העוני בישראל הם בין החמורים בקרב המדינות המפותחות. יחד עם זאת, מהדוח עלה כי חלה עלייה קלה בלבד בשיעורי העוני בישראל לעומת השנים הקודמות. על פי הדוח, שיעור המשפחות העניות בישראל עלה מ-18.6% ב-2013 ל-18.8% ב-2014, וכך עלה גם שיעור האנשים העניים מ-21.8% ל-22% בקרב האוכלוסייה ובקרב ילדים מ- 30.8% ל-31%.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully