וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: נשים בערב הסעודית משתתפות בבחירות המקומיות

12.12.2015 / 10:00

במדינה שבה נשים לא יכולות להתחתן, להירשם לאוניברסיטה או להוציא רישיון נהיגה ללא אישור, מדובר בצעד חסר תקדים שנולד עקב סדרת רפורמות שהעביר בית המלוכה בריאד. אולם יש מי שחושבים שמדובר בהצגה בלבד

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

בחירות מקומיות נחשבות ברוב המדינות לאירוע אפור וחסר חשיבות רבה, אך אלו המתקיימות היום (שבת) בערב הסעודית הן לא פחות מהיסטוריות. בפעם הראשונה אי פעם, נשים יוכלו לבחור ולהיבחר בממלכה השמרנית, שחוקי השריעה החלים בה נוגעים בכל חיי היום-יום ואינם מיטיבים עם הנשים בלשון המעטה - הן אינן יכולות לנהוג, וכדי להתחתן, להירשם ללימודים באקדמיה או לנסוע לחו"ל הן צריכות אישור מצד קרוב משפחה.

על אף ששוויון זכויות מלא כלל לא נראה באופק, ולמרות העובדה שלתוצאות הבחירות יהיו השפעה מועטה על חייהן, נשות סעודיה רואות בקמפיין ציון דרך לקראת הפיכת הממלכה למקום דמוקרטי יותר. בשנים האחרונות, גדל תפקידן בחיים הציבוריים בעקבות סדרת רפורמות מצומצמות שהעביר בית המלוכה בריאד, שכללו גיוס רחב יותר של נשים למקומות עבודה. חלקן אף התקדמו למשרות בכירות במגזר הציבורי.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
לקראת שיחות עם אסד: הסכם בוועידת האופוזיציה הסורית בריאד
המודיעין הגרמני: "מדיניות החוץ הסעודית הפכה לאימפולסיבית"
השותפות הערביות של ארה"ב במאבק בדאעש נוטשות את המערכה בסוריה

עבדאללה מלך ערב הסעודית, ינואר 2014. AP
העניק זכות הצבעה לנשים בבחירות המקומיות ב-2011. המלך עבדאללה שמת השנה/AP

על מתן זכות ההצבעה לנשים בבחירות המקומיות החליט המלך עבדאללה ב-2011, שש שנים אחרי שהתקיים הליך שכזה בערב הסעודית ובעיצומו של "האביב הערבי", שאיים לטלטל גם את מולדת האיסלאם. בטרם חלף מהעולם בינואר השנה, השליט הוותיק מינה נשים גם למועצת השורא, הגוף המייעץ למלך שמשמש מעין פרלמנט בממלכה שבה אין גוף מחוקק, והן מהוות חמישית מכלל חבריו.

"זהו אירוע היסטורי", אמרה ל"גרדיאן" הבריטי חיפה אל-חבבי, מורה לאדריכלות בבירה ריאד שמתמודדת על מושב ברובע הרביעי של העיר. לא צמצום כוחו האבסולוטי של בית המלוכה או מתן זכויות נוספות נכללים באג'נדה שלה, אלא מחזור ושבילי גישה להולכי רגל – נושאים שלדבריה חיוניים במדינה שבה מספר הסובלים מהשמנת יתר או חולים בסוכרת נמצא בעלייה מתמדת. "המניעים שלי הם לא פמיניסטיים. מדובר ברצון להיבחר כדי להביא שינוי לעיר שלי ובשיפור איכות החיים", סיפרה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
בחירות מקומיות בערב הסעודית 12 דצמבר 2015. AP
הופעות בטלוויזיה של נשים הן מחוץ לתחום. אזרח סעודי מצביע בבחירות, היום/AP
על המועמדות נאסר להציג את תמונותיהן והן לא יכולות לתקשר עם מצביעים מהמין השני

המאורע הפוליטי שחל היום הוא אכן חסר-תקדים בערב הסעודית, אולם חלקן של הנשים מתוך כלל בעלי זכות הבחירה בבחירות קטן מאוד - מתוך כמיליון וחצי בני אדם שנרשמו בתור מצביעים, רק 130 אלף הן נשים. בנוסף לכך, ישנן 980 נשים בלבד מתוך 6,900 מועמדים ורק מעטות - אם בכלל - יזכו במשרה הנכספת, בין היתר בשל שורת מגבלות שיקשו עליהן לגרוף תומכים בחברה שמרנית ומסורתית כמו זאת הסעודית.

בין היתר, נאסר עליהן להציג את תמונותיהן בכל מדיה אפשרית ואין הן יכולות לתקשר עם מצביעים פוטנציאליים מהמין השני, אלא בעזרת מתווכים גברים או דרך מכשירים אלקטרוניים. הגבלה נוספת מונעת מהמועמדים – גברים ונשים - להעניק ריאיונות בשבועיים שלפני הבחירות, בזמן שהופעות בטלוויזיה הן מחוץ לתחום.

מכשול נוסף שעומד בפניהן הוא האדישות הכללית בציבור סביב הבחירות ל-2,100 מושבים במועצות המקומיות, שחלקן אחראיות על אישור תקציבים ואחרות על תחזוקת מבני ציבור. כדי לעודד את השתתפותם של האזרחים, הורידה הממשלה את גיל ההצבעה מ-21 ל-18, אך אחוז ההצבעה עדיין צפוי להיות נמוך. "אני לא רואה מה הטעם בכך", סיפרה מחסין בילל, תושבת ריאד, ל"וול סטריט ג'ורנל", בזמן שצעדה עם בעלה, שהבהיר כי גם הוא לא יכניס פתק בקלפי.

"מספיק שאישה אחת תזכה"

מול כל ההתלהבות מהצוהר שנפתח עבור הנשים בממלכה, יש המבקרים את המהלך ככזה שנועד להסיח את הדעת מהבעיות הבוערות יותר, בהן סוגיית הפיקוח הצמוד של גברים אחריהן וחוסר שוויון בתחומי הגירושים, משמורת על ילדים וירושה. הצעד ההיסטורי גם נתפס בעיני גורמים מסוימים כהצגה עבור המערב, שנועדה לטשטש את מצב זכויות האדם העגום בערב הסעודית.

תחת שרביטו של המלך סלמאן, שירש את כסו של אחיו למחצה, חלה עלייה מטאורית במספר המוצאים להורג, שהגיע ב-2015 לשיא של עשרות שנים. המלך אמנם לא גוזר את הדין בעצמו ואף מעניק לעתים חנינה לנידונים למוות, אולם ייתכן שריבוי עריפת הראשים על מגוון רחב של עונשים - החל בניאוף וכלה בטרור - הוא ליטרת הבשר שהוא זורק לאנשי הדת. זאת כדי להרגיעם שלא מדובר בשינויים מרחיקי לכת, אחרי שהתעלם מקריאותיהם לבטל את הזכויות שהעניק המלך עבדאללה.

כך או כך, רבים סבורים כי גם הצעד הקטן ביותר בנושא הוא משמעותי, או לכל הפחות יהיה משמעותי בעתיד. עבד אל-חלק עבדאללה – מומחה למדעי המדינה מאיחוד האמירויות הערביות, אמר ל"גרדיאן הבריטי כי "זהו יום היסטורי". לדבריו, "זה יהיה מספיק גם אם רק אישה אחת תזכה".

בחירות מקומיות בערב הסעודית 12 דצמבר 2015. AP
הקלפיות בערב הסעודית, היום/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully