וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת שיחות עם אסד: הסכם בוועידת האופוזיציה הסורית בריאד

23 ארגוני אופוזיציה נפגשו בריאד במטרה "לגבש חזון משותף בנוגע לעתידה של סוריה", אולם הקואליציה האיסלאמיסטית "אחראר א-שאם" הכריזה: "מצאנו את עצמנו מול חובה מוסרית ולאומית לפרוש". ערב הסעודית: אסד יוותר על השלטון – או יודח בכוח

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(הסכם ב"בירת המהפכה": אחרוני המורדים יצאו מחומס)

קואליציית ארגוני המורדים האיסלאמיסטיים "אחראר א-שאם" הכריזה היום (חמישי) על פרישתה מוועידת ארגוני האופוזיציה הסורית בריאד, בירת ערב הסעודית, בטענה כי "הקבוצות המהפכניות" לא זכו להשמיע את קולם כראוי בדיונים. בהודעה רשמית שפורסמה על ידי הקואליציה, נמסר כי "התפקיד המרכזי" ניתן לקואליציית הארגונים הפוליטיים "מועצת התיאום הלאומית לשינוי דמוקרטי", ושהוועידה "התעלמה מזהותה המוסלמית של עמנו".

"הקפדנו להשתתף בכל יוזמה מדינית, על מנת להגשים את מטרות המהפכה שלנו ולהפחית את סבלו של עמנו, ולכן השתתפנו בפסגת ריאד לאיחוד האופוזיציה", נמסר. "אלא שמצאנו עצמנו מול חובה מוסרית ולאומית להודיע על פרישתנו מהוועידה. אנו קוראים לשאר הפלגים לעמוד איתן לצד דתם, עמם ואמונתם, תוך הכרה בגודל הקורבנות והסבל שהושקעו למען מטרות אלה".

עוד בוואלה! NEWS:
"בירת המהפכה" נפלה סופית: אחרוני המורדים עוזבים את חומס
צעד ראשון לקראת שיחות השלום: ארגוני המורדים בסוריה ייפגשו בריאד
צרפת: "הדחת אסד אינה תנאי מקדים לשינוי פוליטי בסוריה"

הודעת "אחראר א-שאם":

בסיום היום הכריזו הארגונים כי הגיעו להסכם, במסגרתו קראו להדגיש את הצורך בהדחתו של "אסד וחבורתו", על מנת שניתן יהיה לפתוח בתקופת המעבר לשינוי פוליטי בסוריה. הארגונים קראו למערכת חדשה שתוקם על בסיס מוסדות המדינה הקיימים, עם הקמה מחודשת של הצבא הסורי. המערכת החדשה, על פי ההצהרה הרשמית, "לא תפלה על בסיס דתי או אתני".

בסוכנות הידיעות הממלכתית של ערב הסעודית דווח כי הנציגים התחייבו ל"הליך דמוקרטי וכוללני", ותמכו ב"חידוש הריבונות בכל שטחי סוריה, על בסיס ביזור סמכויות השלטון" לקבוצות השונות במדינה. כמו כן, הנציגים הביעו התנגדות לכל פעילות טרור ולנוכחות כוחות זרים במדינה.

נציגי האופוזיציה הסורית בוועידה בריאד, 10 בדצמבר 2015. ריאד, צילום מסך
המגעים יתחדשו בחודש הבא. הנציגים בוועידה, היום/צילום מסך, ריאד

מוקדם יותר היום קרא שר החוץ של ערב הסעודית עאדל אל-ג'ובייר לנשיא סוריה בשאר אסד לוותר על כס השלטון במסגרת משא ומתן עם האופוזיציה – או שיודח בכוח. אל-ג'ובייר הוסיף כי הוא מקווה ש-23 ארגוני האופוזיציה שהתכנסו בריאד יצליחו לגבש חזון משותף בנוגע לעתידה של סוריה, לקראת שיחות השלום המתוכננות עם נציגי המשטר הסורי בווינה.

עד כה, הסכימו הארגונים על הקמת נציבות עליונה, כמו גם על מינוי מזכ"ל ודובר. בכיר "הקואליציה הלאומית הסורית", מונזר אקביק, מסר כי הנציבות תכלול שישה חברים מארגוני אופוזיציה מחוץ לסוריה, שישה נציגים מארגוני המורדים החמושים, חמישה נוספים מארגוני אופוזיציה בדמשק, ושמונה גורמים עצמאיים. "הם יהיו מקבלי ההחלטות מבחינת הסדר מדיני", הסביר. כמו כן, צוות משא ומתן שיורכב מ-15 חברים יוקם בנוסף לכך.

בתוך כך, שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי, שמקווה לארח סבב של שיחות שלום בניו יורק, אמר היום כי הושגה התקדמות בשיחות. "הפגישה בערב הסעודית נראית חיובית מאוד בשלב זה", אמר קרי, בשולי ועידת האקלים בפריז, "אולם אני חושב שכולם מתקדמים בכיוון שהם רוצים, בדרך לקדם תהליך מדיני. נעשתה התקדמות, אבל יש לנו עוד סוגיות להתגבר עליהן".

שר החוץ של טורקיה פרידון סינירליואולו, שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי, שר החוץ של של ערב הסעודית עאדל אל-ג'ובייר ושר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב, אחרי פגישה בווינה, 23 באוקטובר 2015. רויטרס
"נעשתה התקדמות, אבל יש לנו עוד סוגיות להתגבר עליהן". לברוב, אל-ג'ובייר, קרי ושר החוץ של טורקיה/רויטרס

השיחות בניו יורק, שצפויות להיערך בעוד כשבוע "עוד לא סגורות", לדברי קרי, ותוצאות הוועידה הסעודית ישפיעו על מהלכן. שר החוץ האמריקני עוד מסר כי הוא שוחח אתמול בטלפון עם מקבילו הרוסי סרגיי לברוב, כמו גם עם שר החוץ הסעודי אל-ג'ובייר ושר החוץ של קטאר חאלד אל-עטייה. רוסיה, ארצות הברית ומדינות רבות מהמזרח התיכון ומאירופה הסכימו בחודש שעבר על תהליך מעבר של כשנתיים, עד לקיום בחירות בסוריה, אולם סוגיות רבות טרם הובהרו בין הצדדים, ובראן עתידו של הנשיא אסד. הצדדים הסכימו לחדש את המגעים בווינה החל מ-1 בינואר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully