וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעד ראשון לקראת שיחות השלום: ארגוני המורדים בסוריה ייפגשו בריאד

נציגים מ-16 ארגונים שונים המתנגדים לשלטון אסד ייפגשו בבירת ערב הסעודית במטרה לגבש עמדה אחידה לקראת שיחות עתידיות מול הממשל, שהקהילה הבינלאומית מצפה שיחלו בקרוב. המשימה לא תהיה קלה, בשל העמדות המנוגדות של הארגונים השונים

צילום: רויטרס, עריכה: יותם וקס

(עימותים בין המורדים לכוחות צבא אסד, החודש)

יותר ממאה נציגים מ-16 ארגונים מקרב המורדים בסוריה יתכנסו היום (שלישי) לוועידה משותפת בריאד, בירת ערב הסעודית. מטרת הוועידה, הצפויה להימשך יומיים, היא גיבוש עמדה אחידה לקראת שיחות עתידיות מול הממשל לסיום מלחמת האזרחים הנמשכת כבר קרוב לחמש שנים.

"הזמנו את נציגי כל הארגונים הבולטים מקרב אלו המוגדרים כ'פלגים סורים מתונים'", מסר גורם במשרד החוץ הסעודי. "המטרה היא לאחד את שורות האופוזיציה הסורית, לקבוע את עמדותיה המדיניות למשא ומתן עם השלטון הסורי, ולבחור את נציגיהם למשא ומתן זה".

הגעה לעמדה אחידה בקרב שורות האופוזיציה היא משימה קשה, שכן ארגונים רבים בעלי עמדות שונות מתנגדים למשטר אסד – חלקם קיצוניים וחלקם מתונים, חלקם נתמכים על ידי המערב וחלקם מתנערים ממעורבותו.

עוד כתבות בנושא:
סקר: רוב האמריקנים תומכים בשליחת כוחות קרקעיים למאבק בדאעש
הממשל הסורי הודיע: "מטוסי הקואליציה תקפו לראשונה את צבאנו"
ארה"ב תשלח כוחות נוספים לסוריה ולעיראק; המורדים יתפנו מחומס

קרבות בין כוחות המורדים בסוריה לבין צבא אסד. רויטרס
לוחמים מאחד מארגוני המורדים בסוריה/רויטרס

בפגישה ינכחו, בין היתר, נציגים מהארגונים השונים המרכיבים את צבא סוריה החופשי, בהם קבוצות הנתמכות בידי ארצות הברית. "ערב הסעודית היא מדינה מרכזית באזור", אמר מפקד של אחד הארגונים בצבא סוריה החופשי. "אני בטוח כי משהו רציני ייצא ממנה".

כמו כן, ינכחו נציגים מארגונים איסלאמיסטיים שאינם מוגדרים כארגוני טרור, בהם "ג'יש אל-אסלאם". מדובר בארגון השולט ברוב פרבר אל-רוטה שממזרח לבירה דמשק. מפקד הארגון זאהרן אלוש לא יגיע לפגישה, בשל העובדה שכוחותיו איבדו את השליטה על הדרך שבה התכוון לנוע בעת עזיבתו את אזור דמשק.

מלך ערב הסעודית סלמאן. רויטרס
הוועידה תיערך במדינתו. סלמאן מלך ערב הסעודית/רויטרס

הפגישה מתקיימת לאחר ועידה בינלאומית שהתכנסה בווינה בחודש שעבר. בוועידה הוחלט לפעול כדי לקיים שיחות בין הממשל למורדים עד ינואר הקרוב. כמו כן, הוסכם על הרכבת ממשלה זמנית בסוריה תוך שישה חודשים, ועל עריכת בחירות לכלל האזרחים הסורים תוך 18 חודשים. ג'ון קרי הודיע בסוף השבוע כי בהמשך החודש תיערך פגישה נוספת בניו יורק.

הוויכוח המרכזי בין מדינות העולם נוגע לעתידו של אסד: רוסיה ואיראן מתעקשות כי על אסד להישאר בשלטון ולהשתתף בבחירות בסוריה, בעוד ארצות הברית ומדינות רבות מהמערב טוענות כי לא ניתן לפתור את המשבר כל עוד אסד בשלטון. עלי אכבר ולאיתי, יועץ בכיר של המנהיג הרוחני של איראן, עלי חמינאי, אמר אתמול כי רק העם בסוריה יקבע את עתידו של אסד, וכי מדובר ב"קו אדום" מבחינת טהראן. בנוגע לשיחות בערב הסעודית, יריבתה של איראן, הודיעה הרפובליקה האיסלאמית כי הן עלולות להכשיל את תהליך השלום.

במקביל לוועידה בריאד, המיליציות הכורדיות בסוריה ארגנו ועידה נפרדת באל-מליכייה שבצפון-מזרח המדינה, בשיתוף כמה ארגוני אופוזיציה מתונים ומנהיגים פוליטיים ודתיים במדינה, לאחר שלטענתם לא הוזמנו להשתתף בוועידה הסעודית. לטענת הכורדים, המערכת הפוליטית של סוריה העתידית חייבת לכלול אוטונומיה נרחבת למיעוטים הלאומיים במדינה.

לדבריו עבד א-סלאם אחמד, אחד ממארגני הוועידה, מטרתה היא "לפתח חזון פוליטי אחיד, וגוף מדיני המסוגל לייצג את העם הסורי". דובר ארגון האופוזיציה "ועדת התיאום הלאומית לשינוי דמוקרטי", מונזר חדאם, מסר כי אנשיו, שינכחו בוועידה בריאד, ישתתפו גם בזו באל-מליכייה. לטענתו של הייתם מנא, בכיר באחת מקואליציות ארגוני האופוזיציה, ערב הסעודית הזמינה בין היתר את נציגי "אחראר א-שאם", המזוהה עם אל-קאעדה, והדיחה את הארגונים המתונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully