וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסיסים ברחבי העולם ואלפי חיילים: תכנית הפנטגון למאבק בדאעש

משרד ההגנה הציג לבית הלבן תכנית להקמת בסיסים במזרח אפריקה, במזרח התיכון ובאירופה, אך הבהיר: "לא מדובר בנוכחות צבאית מתמשכת במדינות זרות". צבא ארה"ב: שר האוצר של "המדינה האיסלאמית" נהרג בתקיפה אווירית

צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של הבית הלבן, עריכה: גדי וינסטוק

משרד ההגנה האמריקני הציג לבית הלבן תכנית להקמת שורה של בסיסי צבא באפריקה, דרום-מערב אסיה והמזרח התיכון, במסגרת המאבק בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) ובארגונים האיסלאמיסטיים המזוהים עמו – כך דווח אתמול (חמישי) בעיתון האמריקני "ניו יורק טיימס". על פי הדיווח, בכירי הפנטגון הציגו את התכנית לראש המטות המשולבים מרטין דמפסי במהלך החודשים האחרונים, זמן קצר לפני סיום כהונתו.

הבסיסים שיוקמו ישמשו לאיסוף מודיעין ולתקיפת הלוחמים האיסלאמיסטים, ויפעלו כמרכזי פיקוד על הפעילות המודיעינית וזו של הכוחות המיוחדים במאמצי המאבק בטרור. עם זאת, גורמים אמריקניים הבהירו כי לא מדובר בנוכחות "מתמשכת" של צבא ארצות הברית באזורי הסכסוך, על רקע הביקורת הציבורית העיקשת נגד שליחת כוחות צבא ללחימה במדינות זרות. גורמים המעורים בפרטי המגעים מסרו כי בכירים במשרד החוץ הביעו התנגדות לשליחת כוחות נוספים לאפריקה ולמזרח התיכון.

עוד בוואלה! NEWS:
פרסום ראשון: אזרח ישראלי ששירת בצה"ל נלחם לצד דאעש בסוריה
דיווח: רוסיה תקפה מטרות של דאעש בשטח לבנון
הקרב על רמאדי: "ארה"ב תסייע לצבא עיראק לסיים את העבודה"

ג'וזף דנפורד בביקור בארביל, עיראק, אוקטובר 2015. AP
יהפוך לאחד מארבעת הבסיסים המרכזיים? ראש המטות המשולבים ג'וזף דנפורד בביקור בבסיס האמריקני בארביל, עיראק/AP

גורמים בכירים בממשל האמריקני סיפרו כי הדיונים בנושא החלו בחודשים האחרונים, אולם שורת המתקפות שביצעו פעילי דאעש ברחבי העולם בתקופה האחרונה, והתחזקות הארגונים המסונפים לארגון – לפחות שמונה במספר שנשבעו אמונים לאמיר החליפות אבו בכר אל-בגדאדי – הביאו לזירוז הדיונים בנושא, ולגיבוש הצעה ספציפית.

הצעת הפנטגון מפרטת ארבעה בסיסים מרכזיים ושלוחות קטנות יותר. שניים מהבסיסים המרכזיים הם בסיסים קיימים בג'יבוטי ובאפגניסטן שיורחבו. יוצבו בהם בין 500 ל-5,000 חיילים, וההערכה היא כי עלות הפעלתם תהיה כמה מיליוני דולרים לשנה. כמו כן, הקמת הבסיסים תדרוש אישור מהמדינה המארחת.

הפנטגון קורא להקמת בסיס מרכזי במזרח התיכון, ככל הנראה בעיר ארביל שבצפון עיראק, שם מוצבים כבר כ-3,500 חיילים אמריקנים. לא ידוע היכן יוקם הבסיס המרכזי הרביעי, אולם נמסר כי מרבית השלוחות יוקמו במדינות שבהן כבר פועל הצבא האמריקני במשימות ביון, או מתכנן להתחיל בפעילות כזו בעתיד הקרוב.

עוד באותו נושא

סקר: רוב האמריקנים תומכים בשליחת כוחות קרקעיים למאבק בדאעש

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
גם הם נשבעו אמונים לדאעש. מנהיג "בוקו חראם", אבו בכר שכאו/מערכת וואלה, צילום מסך

חלק נרחב מהתשתית כבר נמצא. כך, למשל, בעשור האחרון הפך משרד ההגנה האמריקני בסיס נטוש של הליגיון הצרפתי בג'יבוטי שבקרן אפריקה למטה מרכזי שמוצבים בו לא פחות מ-2,000 חיילים אמריקנים, המפעילים מבצעים צבאיים במזרח אפריקה ובתימן. באופן דומה, משתמש הצבא האמריקני במתקנים באתיופיה, בבורקינה פאסו ובמדינות נוספות באזור להפעלת מטוסי ריגול ללא טייס (מל"טים), במסגרת המאמצים נגד ארגוני טרור הפועלים בצפונה של אפריקה.

מיליארד דולרים מכספות בנק

בתוך כך, אתמול מסר דובר צבא ארצות הברית סטיב וורן כי שלושה מבכירי "המדינה האיסלאמית" נהרגו במתקפות אוויריות של הקואליציה הבינלאומית בהובלת וושינגטון בשבועות האחרונים. בין ההרוגים, מוואפק מוסטפא מוחמד אל-קרמוש, או בכינויו המוכר אבו סלאח, שכיהן כשר האוצר של החליפות האיסלאמית עד לחיסולו בסוף החודש שעבר.

"הוא היה אחר מהחברים הוותיקים והמנוסים ביותר של הרשת הכלכלית של דאעש, והיה בעברו חבר באל-קאעדה", הוסיף וורן. לטענתו, הריגתו של אבו סלאח ושל בכירים נוספים בתשתית הכלכלית של הארגון, "פוגעת בידע ובכישורים הנחוצים על מנת לתאם את מימון הארגון". הוא הבהיר כי קשה לפי שעה לאמוד את הנזק שנגרם לארגון בעקבות מותו של אבו סלאח, אולם טען כי "דאעש מתחיל להתכונן למכת הנוק אאוט".

אדם זובין, תת-שר האוצר של ארצות הברית לענייני טרור ומודיעין פיננסי, מסר אתמול כי "המדינה האיסלאמית" בזזה כמיליארד דולרים מכספות בנק בסוריה ובעיראק, והרוויחה עוד כחצי מיליארד דולרים ממכירת נפט בשוק השחור. לדבריו, הארגון "השיג עוד מיליונים רבים של דולרים מהאוכלוסייה שבשליטתו, פעמים רבות באמצעים ברוטליים".

זובין הוסיף כי היקף הסחר בנפט בין דאעש לממשלתו של נשיא סוריה בשאר אסד הוא כ-40 מיליון דולרים בחודש. "דאעש מוכר הרבה נפט למשטר אסד", אמר, "חלק מהנפט מועבר דרך הגבול לטורקיה, וחלק מגיע לאזורים הכורדיים בסוריה ובעיראק". לדבריו, הממשל האמריקני פועל לפגיעה בתשתיות המימון של דאעש.

(עדכון ראשון: 22:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully