וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתמודד העיוור בחידון התנ"ך שלמד מקלטות: "מאוהב במסורת"

9.12.2015 / 22:11

בחידון זכו יפית סלימן ולוי סודרי, שיתחרו באירוע הבינלאומי בשנה הבאה. רחמים דרשן, שהתעוור לפני 16 שנה, התחרה בפעם הרביעית תוך התמודדות עם קשיי מגבלתו. "אסון החשיך לי את העולם, אבל אני אוהב לחיות"

רחמים דרשן, משתתף בחידון התנ"ך למבוגרים, דצמבר 2015. נועם מושקוביץ
קיווה שינצח בפעם הרביעית. דרשן/נועם מושקוביץ

בחידון התנ"ך למבוגרים, שהתקיים הערב (רביעי) בבנייני האומה בירושלים, זכו יפית סלימן מכפר יעבץ ולוי סודרי מבית שמש. האירוע התקיים בנוכחות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החינוך נפתלי בנט ומנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן. בחידון השנה השתתף בפעם הרביעית בשנים האחרונות רחמים דרשן מפתח תקווה, שהתעוור לפני 16 שנה, ומאז מאזין לתנ"ך המוקלט על גבי דיסקים וכך מתכונן לחידון.

השלבים המקדימים כללו מאות מתמודדים מכל רחבי הארץ, ובשלב הגמר התמודדו 12 מועמדים. סלימן ולוי ענו נכונה על 12 שאלות מתוך 13 שאלות אפשריות בשלב הסופי. במקום השלישי זכה יצחק מרזוק מאשדוד, ולמקום הרביעי הגיע עמוס ביתן מקריית ים. הזוכים ייצגו את ישראל בשנה הבאה בחידון התנ"ך הבינלאומי למבוגרים.

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו: מגנה את דברי טראמפ על המוסלמים, אך אפגש איתו
אשת חשוד בהצתה בדומא: "מחפשים מישהו שיודה, לא את מי שעשה"
54 מעלות בירושלים: "התחזית" המבהילה לישראל בשנת 2030

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך נפתלי בנט בחידון התנ"ך למבוגרים בבנייני האומה. דצמבר 2015. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ובנט בחידון התנ"ך, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בשיחה עם וואלה! NEWS, שעות לפני הגמר, סיפר דרשן על השינון המייגע, על ההתמודדות עם המגבלה ועל התקווה לזכות הפעם בתואר חתן התנ"ך הנכסף. "אני יושב פה ומחכה לבאות", סיפר דרשן בעוד יושב בחדרו שבבנייני האומה, שם שוהים המועמדים עד לחידון. "אני מקווה לבאות טובות, שהן בידי הקדוש ברוך הוא. הכל כתוב ואין מקרה. משהאדם במעי אמו עד 120, כל צעד שהוא צועד קובעים לו מלמעלה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"לא רציתי למות כי אהבתי את החיים ואני אוהב את החיים"

דרשן נולד באיראן כשהוא עיוור בעין אחת ועלה ארצה ב-1951. הוא בן 71 או 72, ואינו בטוח לגבי גילו המדויק מאחר ש"לא היה רישום בפרס אז". "נולדתי כשעין ימין לא התפתחה דיה ולכן לא הגיעה לכדי כושר ראיה. בעין השמאלית ראיתי עד לפני 16 שנה, אז לקיתי, לא עליכם, במחלת שרירים, וכפו עליי לעשות שימוש בטבליות קורטיזון שגרמו לי לעלייה בלחץ התוך עיני בעין שמאל", סיפר דרשן. "רופאי העיניים אמרו לי 'או שאתה עתיד להתעוור בקרוב, או שאתה מפסיק ליטול את הטבליות'. ניגשתי לנוירולוג והוא אמר 'אם לא תיקח את הטבליות, אתה תמות'". בעקבות זאת, החליט דרשן בחוסר ברירה לוותר על מאוד עיניו כדי להמשיך לחיות: "לא רציתי למות כי אהבתי את החיים ואני אוהב את החיים".

דרשן אב לארבעה ילדים וסב ל-11 נכדים, ורוב חייו עסק בהוראת עברית, לשון וספרות. באוניברסיטה למד גם גרמנית וערבית. לדבריו, החיבור שלו לתנ"ך הוא "מגיל אפס". "בפרס למדתי מדודי, שהיה מלמד, ומאז התאהבתי במסורת ישראל מהחל ועד כלה. אני אוהב את התפילות ואת המדרשים. אהבתי את בית הכנסת והייתי קורא בתורה", סיפר.

כשאיבד את מאור עיניו, נמנע ממנו לעסוק ברוב תחביביו. "הרבה אהבות היו לי וירדו לטמיון לפני 16 שנה. הייתי כותב שירים", אמר דרשן. "בגיל 17 פרסמו שירים שלי ב'הצופה', ועכשיו נשארתי עירום ועריה, וזה הגורל שהמיט על את האסון הזה והחשיך לי את העולם".

רחמים דרשן, משתתף בחידון התנ"ך למבוגרים, דצמבר 2015. נועם מושקוביץ
"מתפלל לטכנולוגיה חדישה שתחזיר את הראייה". דרשן/נועם מושקוביץ

למרות חוסר היכולת לעסוק בתחביביו, לתנ"ך הוא עדיין מחובר - בזכות סדרת קלטות המיועדת לכבדי ראיה. "יש מגבלות הרבה בין שמיעה לראיה", סיפר דרשן בעודו יושב, מאזין, נרדם ומאזין שוב לקלטת. "יש לי בעיה קשה. אני יושב לשמוע ואני נרדם כי אני שרוי בחושך מוחלט, ואני לא יכול לראות שום דבר להרהר בו, אז אני צריך לקום לשטוף פנים כל פעם", שיתף. ההאזנה להקלטות קשה עבורו מסיבות נוספות: "לא הרי דיסקים כהרי הספר. הספר לפניי ואני יכול לחזור ולקרוא, אבל את הדיסק איני יכול לחזור ולשמוע אלא מתחילת הפרק. גם בשבתות ומועדי ישראל אני מנוע מלשמוע דיסקים ואני מפסיד ימי הכנה. הבחינות קשות מאות ויורדות לפרטי פרטים".

את ספרי התנ"ך הוא אוהב באופן שווה. "מפרק א' בבראשית עד סוף דברי הימים", סיפר, אך במיוחד הוא ציין את חיבתו לספר איוב: "בכיתה י"ב, בתיכון, תוך כמה שיעורים ידעתי את כל איוב בעל פה בלי להחסיר מילה".

שר החינוך, נפתלי בנט, אמר היום במהלך החידון כי התנ"ך הוא המתנה הגדולה ביותר שיש לעם ישראל, ואף התייחס באופן ספציפי לדרשן. "ספר הספרים שלנו קושר אותנו לארץ הזו בעבותות שלעולם לא ניתן להתיר. משימתנו הוא להדביק את דורות העתיד באהבת התנ"ך. הספר המופלא הזה מזכיר לנו מאין בנו ובאילו נתיבים אנו מבקשים לצעוד בעתיד", אמר בנט. הוא הוסיף לפני החידון כי מבחינתו, דרשן נחשב כמנצח. "יצחק אבינו היה כבד ראיה ומספרים עליו שבשל כך ישב בביתו עשרות שנים. רחמים הצליח להתעלות אפילו על יצחק אבינו ולהראות שאין גבול לכוח הרצון", אמר.

דרשן, שרצה לנצח בחידון עד עמקי נשמתו, אמר כי הוא מאמין שהדבר בידי שמיים. "אלוקים יכול לגרום שיפול בחלקי פסוק קל, שאני יודע, וכן להיפך. אלה התכניות שלו", אמר. כעת, הוא נושא תפילה שיימצא פתרון להשבת ראייתו: "התפילה הגדולה ביותר שלי לבורא עולם היא שיעצים מחכמתו על הרופאים, ושיעלה בהם למצוא טכנולוגיה חדישה להחזיר את הראייה למי שאין לו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully