וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושרה לקריאה ראשונה הצעה להגברת הפיקוח על פעילות הלוביסטים בכנסת

7.12.2015 / 13:30

על פי הצעת יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ דוד ביטן, נוכחות שתדלנים הפועלים במשכן תתועד בפרוטוקול הישיבות ובחיובם לציין את מי הם מייצגים. ההצעה גובשה כדי לפקח על קשרי הון-שלטון שמתוחזקים על ידי הלוביסטים וכדי לאפשר שקיפות רבה יותר בחקיקה

דיון בוועדת הכנסת על פיזור הכנסת. עומר מירון
הצעד נועד לסייע בחשיפת מעורבותם של לוביסטים בקבלת ההחלטות. הצבעה בוועדה/עומר מירון

ועדת הכנסת אישרה היום (שני) לקריאה ראשונה את הצעתו של יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), שלפיה שתדלנים הפועלים בכנסת יהיו מחויבים להירשם בכל דיון שבו הם נוכחים ולציין את מי הם מייצגים, דבר שיירשם גם בפרוטוקול. צעד זה אמור להגביר את השקיפות בדיוני ועדות הכנסת, ולאפשר לחשוף את מעורבותם של הלוביסטים בצמתי קבלת ההחלטות. לפי ההצעה החדשה, לוביסטים שיתחמקו מלהירשם בפרוטוקול יהיו חשופים לסנקציות.

במהלך הדיון ביקש ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) להכניס תיקון נוסף לחוק. "ח"כים מקבלים לא מעט מסמכים משתדלנים, לעיתים מגמתיים. על סמך העמדות האלה הם קובעים את דעתם", אמר. "הכרחי שהניירות האלו יימסרו גם למרכז המחקר והמידע של הכנסת ויפורסמו תוך 24 שעות".

עוד בוואלה! NEWS:
"אמרו לי 'זרוק כמה אלפים ותקבל רישיון'": השיטה של ד"ר קנאביס
"קיבל צ'ופר": אחד האשמים במחדל מצעד הגאווה קיבל תפקיד יוקרתי
חברתה של דפנה בר ציון: "חבל שהרוצח לא תלה את עצמו"

כיום, הלוביסטים לא מחויבים להירשם בדיונים שאליהם הם מגיעים, ועל כן לא ניתן לדעת מהם האינטרסים העומדים מאחורי הצבעתם של חברי כנסת מסוימים בנוגע להצעות חוק. כמו כן, אין דרך לדעת מי השפיע על דעתם. לדברי ביטן, ההצעה נועדה להגביר את השקיפות בנושא החלטותיהם של חברי כנסת בוועדות השונות. "שקיפות עבודת הכנסת הנה מיסודות הדמוקרטיה. במיוחד בכל הקשור לפעילות השתדלנים בפעילויות הכנסת והליכי החקיקה, ועל כן יש לשנות זאת", הסביר.

"שלב אחד בדרך להסדרה כוללת של פעילות ענף הלובינג"

שבי גטניו, מייסד העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, אמר היום כי הוא "מברך על העברת הצעת החוק שאם תעבור קריאה שלישית תביא לסיום את מאבקנו בשלוש הכנסות האחרונות למען החלת חובת רישום לוביסטים לפרוטוקול ישיבות ועדות הכנסת. אני מברך גם על שינוי עמדתם של לוביסטים רבים שהתנגדו שנים לדרישתנו לרישום נוכחותם והיום תומכים ברישום.

"לאחרונה הוכחנו כי רוב יו"ר ועדות הכנסת - 11 מתוך 15 - תומכים בבקשתנו בנושא", הוסיף. "אני מברך את ח"כ דוד ביטן על היוזמה ועל הביצוע. מבחינתנו מדובר רק בשלב אחד נוסף בדרך להסדרה כוללת של פעילות ענף הלובינג בישראל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הצעת החוק גובשה בשיתוף פעולה עם המיזם החברתי "לובי 99", ששואף לייצג את האינטרס של הציבור הרחב בתהליך קבלת ההחלטות בכנסת. הלוביסטית לינור דוייטש, המייצגת את המיזם, אמרה: "כאשר לוביסטים מגיעים לכנסת, הם מייצגים בדרך כלל אינטרס כלכלי של בעל הון. חשוב שחברי הכנסת והציבור ידעו מי הם, את מי הם מייצגים ומדוע הם נמצאים שם. כך הקשרים בין ההון לשלטון יהיו שקופים יותר ופתוחים לפיקוח".

הצעות חוק שונות שעניינן הסדרת ופיקוח עבודת הלוביסטים עלו בכנסות האחרונות, אולם תהליך החקיקה שלהן לא הושלם. מנתוני מדד הלוביסטים שפרסמה אתמול העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, עולה כי בכנסת רשומים כיום 107 לוביסטים, המייצגים 413 לקוחות. מדובר בעלייה חדה של 38 חברות המיוצגות בבית המחוקקים על ידי שתדלנים, זאת מאז פרסום המדד האחרון בחודש אוקטובר השנה.

(עדכון ראשון: 7:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully