וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לה פן ניצלה את בהלת הטרור וסחפה את צרפת, אך הדרך לנשיאות עוד רחוקה

7.12.2015 / 8:15

תוך שהיא פורטת על חרדות "השתלטות האיסלאם", הובילה מנהיגת "החזית הלאומית" את מפלגתה להשגת רוב סוחף בסיבוב הראשון בבחירות האזוריות. למרות ההישג המרשים, היא תצטרך להוכיח עוד כי היא מסוגלת לממש את הבטחותיה ברמה הארצית לפני שתדרוך רגלה בארמון האליזה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

חרף הסקרים שניבאו למפלגת הימין הקיצוני בצרפת עלייה משמעותית בכוחה, הישגיה של "החזית הלאומית" בבחירות המחוזיות גרמו לרעידת אדמה של ממש במדינה שעדיין מתנסה להתאושש ממתקפת הטרור הקטלנית ביותר בתולדותיה. מפלגתה של מארין לה פן מובילה בשישה מתוך 13 מחוזות בתום הסיבוב הראשון, לאחר שמעולם לא זכתה אף לא במחוז אחד. על אף שלמחוזות אין השפעה רבה על השלטון המרכזי, זהו הישג סמלי חשוב לקראת המטרה האמיתית – הבחירות לנשיאות שיתקיימו בעוד פחות משנה וחצי.

התזמון עבור "החזית הלאומית" היה מושלם – הפיגועים שגבו את חייהם של 130 בני אדם בשורת מוקדים ברחבי פריז, ברקע משבר הפליטים החמור ביותר ביבשת מאז מלחמת העולם השנייה, הזיזו את הציבור הצרפתי המפוחד ימינה, ואפשרו למפלגה לנצל את הבהלה לטובתה. לה פן, שירשה את ההנהגה מאביה ז'אן מארי ב-2011, רכבה על גל ההקצנה ששוטף את אירופה בחודשים האחרונים והביא להתחזקותן של מפלגות רבות שעד לא מזמן היו בשוליים.

עוד בוואלה! NEWS:
נמלטו מקיצוניות באיראן ובאריתריאה ונרצחו בארה"ב: קורבנות הטבח
אסד נגד קמרון: "התקיפות הבריטיות נגד דאעש עומדות להיכשל"
"לשבדים אין מלחמות והם חושבים שאפשר לפתור הכול בדיאלוג"

מארין לה פן, מנהיגת החזית הלאומית, בבחירות האזוריות בצרפת. אי-פי, AP
התעקשה להתנער מאביה כדי להפוך לדמות לגיטימית. לה פן/AP, אי-פי

מנהיגת הימין הקיצוני בצרפת עברה כברת דרך ארוכה עד שהפכה לדמות לגיטימית, שכללה את התעקשותה להתנער מאביה. מאבקים משפטיים ממושכים נגדו דחקו מהמפלגה את מייסדה, שרק באפריל האחרון שב על אמרתו כי תאי הגזים של הנאצים היו "פרט שולי בהיסטוריה". באותו ריאיון אף כינה את בתו בוגדת, אחרי שזו החליטה לסלק אותו מתפקידו כיו"ר של כבוד. לדבריהם, הם לא דיברו מאז אותה תקרית מתוקשרת שאיימה לקרוע את המפלגה.

בקריאה מדויקת של המפה הפוליטית, הבינה לה פן כי התבטאויות אנטישמיות מיושנות מסוג זה יציבו מחסום בפני חדירתה של "החזית הלאומית" למיינסטרים במדינה, ולכן טיהרה את שורות המפלגה מהגורמים הגזעניים והשמרניים שלה. ואולם, לה פן הבת אף פעם לא הפסיקה לפרוט על נימי החרדה מפני "השתלטות האיסלאם" על צרפת. היא עצמה תעמוד בפני משפט השבוע באשמת הסתה לשנאה, לאחר שהשוותה בין תפילות של מוסלמים ברחוב לכיבוש הנאצי, אך גם שערורייה זאת לא הביאה לעצירת הסחף בדעת הקהל לכיוונה.

עוד באותו נושא

"למוסלמים אין מה לחפש פה": אירופה משנה את פניה

לכתבה המלאה
מארין לה פן, מנהיגת החזית הלאומית, בבחירות האזוריות בצרפת. אי-פי, AP
"למערב אין ברירה - אם ניכשל האיסלאם ישתלט על ארצנו". לה פן/AP, אי-פי

"למערב אין ברירה אלא לנצח את המלחמה", הזהירה אחרי פיגועי 13 בנובמבר שעליהם קיבל אחריות ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). "אם ניכשל", התריעה לה פן, "האיסלאם הטוטליטרי ישתלט על ארצנו". ואכן, מצביעים רבים נהרו לקלפיות ועם ספירת רוב הקולות, עולה שמנהיגת "החזית הלאומית" גרפה יותר מ-40% במחוז נור-פה דה קאלה-פיקארדייה, שסובל ממשבר כלכלי חרף ושהיה בעבר מעוזה של המפלגה הסוציאליסטית השלטת.

המדיניות התקיפה של הולנד לא שכנעה את הצרפתים

מפלגתו של הנשיא פרנסואה הולנד, שסיימה אחרונה בסיבוב הראשון עם כ-22% מקולות הבוחרים, נכשלה בקלפיות על אף המדיניות הנצית שנקטה מאז המתקפה בפריז. מצב חירום לשלושה חודשים, סגירת גבולות, פשיטות על מסגדים קיצוניים והעמקת המערכה האווירית נגד דאעש בסוריה הזניקו את הפופולריות של הנשיא. עם זאת, הסוציאליסטים לא הצליחו לשכנע את הציבור שהם הפתרון לתחלואיה הביטחוניים והכלכליים של הרפובליקה, שכבר חוותה גל טרור בתחילת השנה עם הטבח במשרדי המגזין "שרלי הבדו" ובמרכול הכשר בפריז.

אווירת הפאניקה שעורר הולנד, שרק התגברה עם הזרמת אלפי חיילים ושוטרים לרחובות הערים והמרדפים המתמשכים אחרי חשודים נוספים, שיחקה בסופו של דבר לידי הימין הקיצוני, שהצליח לשכנע חלקים גדולים מאזרחי צרפת שהוא מסוגל "להציל את האומה" מהסכנה של הטרור. השכילה "החזית הלאומית" להתגבר על השיטה הפוליטית הסבוכה שנועדה לשמר את כוחן של שתי המפלגות הממוסדות – הסוציאליסטים והרפובליקאים השמרנים של הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי. "המערכת הישנה מתה", ביטאה זאת היטב מריון לה פן, אחייניתה של מנהיגת "החזית הלאומית", עם היוודע התוצאות במחוז בחירתה פרובאנס-אלפ-קוט ד'אזור בדרום המדינה. "אלו תוצאות היסטוריות", הוסיפה מי שנחשבת לסמן הקיצוני של המפלגה, שקיבלה 42% מהקולות.

סרקוזי היה צפוי להיות המנצח הגדול ביותר של הבחירות המחוזיות בדרך לשובו לנשיאות, אך הפיגועים שינו את כללי המשחק והוא נותר במקום השני לעת עתה. עם זאת, סרקוזי כבר שלל את ניסיונם של הסוציאליסטים לחסום בכוחם האחרון את לה פן והבהיר כי מועמדיו לא יפרשו במחוזות בחירה שבהם אין להם סיכוי רב לזכות. לפי שיטת הבחירות בצרפת, כל מפלגה שגרפה יותר מ-10%, רשאית לשלוח נציג לסיבוב השני.

ניקולא סרקוזי – פריז, 25 ביוני 2014. רויטרס
נשאר במקום השני. סרקוזי/רויטרס

הסוציאליסטים הנואשים הכריזו כי יוותרו על כך במקומות שבהם ברור שמועמדם לא יזכה, אך הנשיא לשעבר שעדיין חולם על קאמבק סירב להצעה לשיתוף פעולה חוצה מחנות. "השמאל הוא המגן האחרון של צרפת הדמוקרטית מפני שנאת הזרים של הימין הקיצוני", הכריז מזכ"ל המפלגה הסוציאליסטית ז'אן-כריסטוף קמבדלי, שאמר כי מפלגתו תציב "מתרסים" בפני "החזית הלאומית" במחוזות שבהן היא לא יכולה לנצח. סרקוזי, מנגד, הודה: "עלינו לשמוע ולהבין את הכעס העמוק בקרב העם הצרפתי".

על אף ההישג - דרכה של לה פן לנשיאות עדיין לא סלולה

למרות ההישג המרשים, בדרך לארמון האליזה ב-2017 בפני לה פן מכשולים רבים עד שתהפוך לנשיאה הראשונה של צרפת. ב-2002 סיים אביה במקום השני בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות, מעט אחרי ז'אק שיראק, אך בסיבוב המכריע הובס קשות, כשגם הסוציאליסטים התגייסו נגדו. תסריט דומה עוד ייתכן בשבוע הבא, אז יתקיים הסיבוב השני והמכריע בבחירות המחוזיות, גם אם הוא פחות סביר באקלים הנוכחי בצרפת. אם אכן ישלטו לראשונה באסיפות במחוזות השונים, יצטרכו אנשי "החזית הלאומית" להוכיח גם כי הם מסוגלים לקיים את הבטחותיהם ברמה הארצית, בטרם יקבלו הזדמנות לעשות זאת גם ברמה הלאומית.

"ההלם", נכתב הבוקר בשער הראשי של העיתון "לה פיגרו" המזוהה עם הימין, ואילו ב"ליברסיון" השמאלי התריעו: "זה מתקרב", בהתייחסותם לנסיקה בכוחו של הימין הקיצוני. גם בתקשורת הצרפתית יודעים שנפל דבר בפוליטיקה המקומית והמקובעת, שהפכה רשמית למערכת תלת-ראשית. "הוכחנו שאנחנו המפלגה המובילה בצרפת", הצהירה הלילה לה פן. עד שאזרחי צרפת יחליטו סופית אם היא צודקת, מנהיגת "החזית הלאומית" יכולה רק לייחל – גם אם בסתר לבה – להמשך המצב הביטחוני הרעוע שבזכותו היא זינקה לקידמת הבמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully