וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה נאם על הטרור: "נשמיד את דאעש מבלי להיגרר למבצע קרקעי"

7.12.2015 / 3:38

בנאום נדיר של הנשיא בחדר הסגלגל, הוא הדגיש את המאמצים שמשקיע הממשל במאבק בטרור בכלל, ובדאעש בפרט. למרות זאת, לא הוצג שינוי משמעותי באסטרטגיית המאבק בארגון. "נמשיך לרדוף טרוריסטים בכל מקום שלא יהיו"

צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של הבית הלבן, עריכה: גדי וינסטוק

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נשא הלילה (שני) נאום שבו הוא התחייב בפני הציבור האמריקני כי בידי הממשל ישנה התכנית הטובה ביותר להשמדת ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) באמצעות כל הדרכים האפשריות. הוא פנה לאומה בנאום נדיר שמתקיים בחדר הסגלגל במאמץ להבטיח לאמריקנים כי הממשל מטפל באיום הטרור כראוי - אך לא תיאר שינויים גדולים באסטרטגיית הלחימה שבה נוקטת ארצות הברית.

אובמה התייחס, בראש ובראשונה, לכך שארצו מתמודדת עם איום הטרור הגדול ביותר מאז הפיגוע במגדלי התאומים ב-2001. לדבריו, "הגברנו את האבטחה בשדות התעופה, במרכזי סחר ובעוד מקומות. המודיעין ורשויות האכיפה שלנו עובדות מסביב לשעון כדי לשמור על כולנו בטוחים. הצבא שלנו השמיד רשתות טרור מסביב לעולם, ואף הצליח לחסל את אוסמה בן לאדן".

עוד בוואלה! NEWS:
תיעוד מהפיגוע בבירה: המחבל רץ לחפש עוד קורבנות, ונורה 8 פעמים
ריח האינתיפאדה: בושם חדש בצורת סכין הפך ללהיט ברצועת עזה
צרפת: ניצחון למפלגת הימין הקיצוני בראשות לה פן

נשיא ארה"ב ברק אובמה נואם בבית הלבן, דצמבר 06 2015. AP
"עובדים מסביב לשעון כדי לשמור על הביטחון". אובמה, הלילה/AP

הנשיא הדגיש כי בשנים האחרונות, ובייחוד לאור הפיגועים בפריז בחודש שעבר, הטרור תפס "פנים חדשות". "המפגעים החלו לבצע פעולות פחות מסובכות, כמו ירי המוני. אלו קבוצות כמו דאעש, המנצלות את הכאוס בעיראק ובסוריה, ועושות מאמצים גדולים על מנת להרעיל את מוחותיהם של רבים", אמר. "אנחנו מותקפים על ידי סרטן שאין לו תרופה – האיום של הטרור הוא אמיתי, אבל נתגבר עליו. אנחנו נהרוס את דאעש וכל ארגון שינסה להזיק לנו. אנחנו לא ניכנע לפחד - כי זה מה שדאעש מעוניין שיקרה".

בנושא הטבח בסן ברנרדינו, שבו נרצחו 14 בני אדם, אמר אובמה כי החקירה נמשכת וכי מדובר ב"מעשה טרור שנועד להרוג אנשים תמימים". עם זאת, אמר הנשיא כי אין כרגע חשד כי ארגון מסוים שלח את זוג המחבלים לביצוע פעולת האיבה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נשיא ארה"ב ברק אובמה נואם בבית הלבן, דצמבר 06 2015. רויטרס
"התקיפות בעיראק ובסוריה כבר משמידות את מנהיגי דאעש". אובמה במהלך נאומו הלילה/רויטרס

הנשיא שטח את תכניתו למלחמה בדאעש ומנה ארבע דרכים שבאמצעותן הממשל האמריקני מתכנן להשמיד את הארגון. הראשונה היא רדיפה אחר טרוריסטים בכל רחבי העולם, כשבמסגרת זו טען אובמה כי "התקיפות שלנו בעיראק ובסוריה כבר משמידות מנהיגים רבים של ארגוני טרור". הדרך השנייה היא חימוש ואימון קבוצות הנלחמות בדאעש על הקרקע - כשהנשיא ציין כי יותר ויותר בנות ברית של ארצות הברית שולחות כוחות מיוחדים מסוג זה לעיראק ולסוריה.

דרך נוספת שבאמצעותה אמר אובמה כי יילחם בארגון היא "הפסקת מקורות המימון, גיוס הלוחמים ותכנון מזימות הטרור של הארגונים". בתוך כך, אמר הנשיא כי ארצו פועלת מול טורקיה כדי שזו תאטום את גבולה עם סוריה, וכן "עם מוסלמים ברחבי העולם, על מנת לסכל את האידיאולוגיה המרושעת של דאעש".

הפסקת האש בסוריה הוזכרה על ידי הנשיא כדרך הרביעית למאבק בדאעש - שכן זו תאפשר "גם לבנות בריתנו וגם למדינות נוספות, כמו רוסיה, להתמקד במאבק בדאעש, האויב של כולנו".

נשיא ארה"ב ברק אובמה נואם בבית הלבן, דצמבר 06 2015. רויטרס
"הפסקת אש בסוריה תגרום גם לרוסיה להתמקד במאבק בדאעש". אובמה, הלילה/רויטרס

הנשיא המשיך במסר לקונגרס האמריקני, שלטענתו צריך לדאוג להגבלת חוקיותם של כלי נשק בארצות הברית - זאת בשל היעדר הפיקוח והיכולת לוודא כי רוכשיהם של כלי נשק אינם מונעים על ידי אידיאולוגיה הרסנית כלשהי. "אנחנו חייבים להפוך את ההריגה למשהו קשה יותר עבורם", אמר. כמו כן, הוא ציין כי אסור לארצות הברית להיגרר למהלך קרקעי שייגבה את חייהם של אמריקנים רבים, ולכן קרא לנבחרי הציבור "לאשר את המשך פעילותינו האווירית במזרח התיכון".

אובמה סיכם את דבריו במסר מפויס כלפי המוסלמים בארצות הברית, ואמר כי "אסור לנו להפנות עורף אחד לשני. זו לא מלחמה בין אמריקה לאיסלאם - זה מה שדאעש היה רוצה". לדבריו, "דאעש אינו מדבר בשם האיסלאם. הוא מייצג חלק קטן בלבד ממילארד המוסלמים בעולם - כשרוב הקורבנות של הטרור הם מוסלמים. אם אנחנו רוצים לנצח את הטרור, עלינו לגייס קהילות מוסלמיות כבעלות ברית שלנו".

בהמשך לנאומו, הנשיא הורה למחלקת ביטחון הפנים האמריקנית לבחון את תכנית אשרות הכניסה K-1, המכונה גם "ויזת אירוסין". המחבלת תשפין מאליק, שרצחה יחד עם בן זוגה 14 בני אדם בטבח בסן ברנרדינו שבקליפורניה, נכנסה לארצות הברית באמצעות אשרה מסוג זה. האשרה מאפשרת לאזרחים זרים להיכנס למדינה על מנת להינשא לאמריקנים.

טקס זיכרון להרוגי הטבח בקליפורניה, 5 בדצמבר 2015. רויטרס
"עלינו להפוך את ההריגה לקשה יותר עבורם". נרות זיכרון בסן ברנרדינו/רויטרס

השר לביטחון לאומי ג'ה ג'ונסון אמר אתמול ל"ניו יורק טיימס" כי הממשל האמריקני שוקל מחדש את גישתו לטרור מבית בעקבות הירי בסן ברנרדינו. הוא אמר כי ארצות הברית צריכה להגביר את האבטחה בנמלי התעופה על ידי שיגור סוכנים לנמלי תעופה מחוץ לארצות הברית, הקשחת הקריטריונים לקבלת ויזות, שיפור התקשורת בין גורמים רשמיים לקהילות מוסלמיות וסיוע באיתור איומים.

בשבת הודיע הבית הלבן כי אין בידי הבולשת הפדרלית כל ראיה התומכת בכך שהיורים בסן ברנרדינו היו חלק מארגון טרור גדול. עם זאת, בהודעה שנמסרה נכתב כי צוות לביטחון לאומי סיפק לנשיא אובמה "כמה פיסות מידע שמצביעות על כך שהיורים הפכו לקיצוניים ואף לאלימים" בטרם ביצעו את מסע ההרג.

בנאום הרדיו השבועי שלו אמר אובמה כי הוא מבטיח שמערכת הביטחון במדינה תפענח את המניע מאחורי הטבח במוסד השיקומי שאירע ביום רביעי. "אנחנו יודעים שפעילי דאעש מעודדים אנשים לבצע פעולות טרור – אך לא נאפשר להם לעשות זאת", אמר אובמה והוסיף כי "לא נחיה תחת פחד מהטרור".

(עדכון ראשון: 00:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully