וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר הטבח בקליפורניה: ניו יורק טיימס מתגייס למאבק ב"מגפת הנשק"

לראשונה מאז שנת 1920, העיתון השני בגודלו בארצות הברית פרסם את מאמר המערכת בעמוד הראשי, וקרא לתקנות הנשק "כשל מוסרי וחרפה לאומית". לאחר שה-FBI סיווג את הירי בסן ברנרדינו כמעשה טרור, קרא העיתון: "המניע לא משנה למתים"

צילום: רויטרס

העיתון האמריקני "ניו יורק טיימס" פרסם הלילה (שבת) מאמר מערכת שכותרתו "סיימו את מגפת הנשק באמריקה", ולראשונה מאז שנת 1920, הוא פורסם בעמוד הראשי של העיתון. "זהו כשל מוסרי וחרפה לאומית שאנשים יכולים לרכוש באופן חוקי כלי נשק שנועדו להרוג במהירות אלימה וביעילות", נכתב במאמר החריף, שמגיע לאחר שורה של מקרי ירי המוניים בארצות הברית, האחרון שבהם הטבח בקליפורניה ביום רביעי האחרון שהביא למותם של 14 בני אדם.

"כל בני האדם ההגונים חשים צער וזעם מוסרי נוכח טבח חפים מפשע בקליפורניה", נכתב במאמר. "רשויות האכיפה וסוכנויות הביון מחפשות אחר המניע למעשה, כולל השאלה החיונית של הקשר של הרוצחים לטרור העולמי. זה נכון ומתאים, אולם המניע לא משנה למתים בקליפורניה, כמו שהוא לא שינה בקולורדו, אורגון, דרום קרוליינה, וירג'יניה, קונטיקט, ויותר מדי מקומות אחרים".

עוד בוואלה! NEWS:
הירי בקליפורניה: ה-FBI חוקר את הטבח כ"פעולת טרור"
דאעש: "שני תומכים שלנו ביצעו את הירי בקליפורניה"
גורם אמריקני: היורה מקליפורניה היה בקשר עם גורמי טרור

שער "ניו יורק טיימס,  5 בדצמבר 2015. טוויטר, צילום מסך
שער "ניו יורק טיימס", היום/צילום מסך, טוויטר

הכותבים קוראים לציבור האמריקני להפנות את תשומת הלב שלו ואת זעמו לעבר נבחריו, "שתפקידם לשמור עלינו בטוחים, אך מעלים את ערכו של הכסף ושל הכוח הפוליטי של תעשייה המוקדשת לרווח מהפצה בלתי-מבוקרת של כלי נשק". לטענת הכותבים, המנהיגים "מסיחים את דעתנו עם טיעונים על הטרור העולמי. בואו נבהיר משהו: מסעות הירי האלה הם כולם, בדרכם, מעשי טרור".

"ארצות הברית אפילו לא מנסה להתמודד עם הבעיה", נטען. "אין שום צורך להתדיין על הניסוח המעומעם של השינוי השני לחוקה. שום זכות אינה חסרת גבולות או חסינה מפני בקרה הגיונית. האם יש זמן טוב יותר מאשר במהלך מרוץ לנשיאות להראות, סוף כל סוף, שהאומה שלנו השיבה לעצמה את הגינותה?".

שלושה ימים לאחר שסעיד פארוק ותשפין מאליק, זוג נשוי מרדלנדס, קליפורניה, ביצעו את הטבח במרכז הקהילתי "אינלנד" שבסן ברנדינו, ממזרח ללוס אנג'לס, הבולשת הפדרלית, FBI, מסרו אמש כי המקרה נחקר כ"מעשה טרור". הנשק ששימש לירי נרכש על ידי בני הזוג כחוק בשנים האחרונות, והשיב לכותרות את הדיון השנוי במחלוקת על נהלי חלוקת הנשק בארצות הברית.

גורמים רשמיים מסרו אמש ל"לוס אנג'לס טיימס" כי פארוק היה בקשר עם לפחות שני ארגונים איסלאמיסטיים, בהם הארגון הסורי ג'בהת א-נוסרה, המזוהה עם אל-קאעדה. אחד הגורמים תיאר "סוג מסוים" של קשר בין פארוק לג'בהת א-נוסרה, כמו גם לארגון הסומלי א-שבאב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אלוהים לא מתקן את זה". שער "ניו יורק דיילי ניוז", חמישי/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנשיא ברק אובמה קרא פעמים רבות לקידום חקיקה שתגביל את תקנות הנשק הקיימות, אולם ההתנגדות העזה מהלובי החזק של איגוד הרובאים האמריקני, NRA, שזוכה לתמיכת הרפובליקנים בוושינגטון, הובילה לכך שלא נעשתה כל התקדמות בנושא בשנים האחרונות. המועמדים הדמוקרטים במרוץ לנשיאות, ובראשם שרת החוץ לשעבר הילרי קלינטון, התחייבו לקדם חקיקה כזאת אם ייבחרו.

ביום חמישי, עורר העיתון "ניו יורק דיילי ניוז" סערה עם השער שפרסם, ועליו נכתב באותיות גדולות: "אלוהים לא פותר את זה". סביב לכותרות, צילומי מסך של פוליטיקאים רפובליקנים בכירים שקראו לציבור "להתפלל" למען הקורבנות. "כשעוד אמריקנים חפים מפשע נותרו להתבוסס בדמם, פחדנים שיכולים באמת לשים סוף למקרי הירי ממשיכים להסתתר מאחורי אמירות שטחיות שלא אומרות דבר", הטיחה כותרת המשנה.

טקס זיכרון להרוגי הטבח בקליפורניה, 5 בדצמבר 2015. רויטרס
טקס זיכרון להרוגי הטבח, הלילה/רויטרס

לאחר הכרזת ה-FBI כי הירי נחקר כאירוע טרור, עורכי דין המייצגים את משפחתו של פארוק מסרו כי הם "בהלם גמור". לטענת המשפחה, לא היה להם כל מושג כי הזוג הצעיר, בשנות ה-20 המאוחרות לחייהם, היו מסוגלים לבצע דבר כזה. עורכי הדין דייוויד צ'סלי ומוחמד אבו א-רשיד הוסיפו כי כלל לא היו ראיות לכך שהזוג הקצין בעמדותיו, והזהירו מפני קפיצה למסקנות.

ראש ה-FBI, ג'יימס קומי, הודה אתמול כי "חלק גדול מהראיות לא מתחברות באופן הגיוני". התגובות מהמשפחה ומהמכרים, בהתאם, מבולבלות ומביעות קושי להאמין ולהבין מה קרה לבני הזוג, שחיו חיים נוחים ורק לפני חצי שנה נולדה להם בת. פארוק תואר על ידי מכריו כאדם ביישן אך נעים הליכות, ומאליק – עקרת בית שקטה. שניהם היו מוסלמים אדוקים.

טקס זיכרון להרוגי הטבח בקליפורניה, 5 בדצמבר 2015. רויטרס
טקס זיכרון להרוגי הטבח בקליפורניה, 5 בדצמבר 2015/רויטרס
טקס זיכרון להרוגי הטבח בקליפורניה, 5 בדצמבר 2015. רויטרס
טקס זיכרון להרוגי הטבח בקליפורניה, 5 בדצמבר 2015/רויטרס
טקס זיכרון להרוגי הטבח בקליפורניה, 5 בדצמבר 2015. רויטרס
טקס זיכרון להרוגי הטבח בקליפורניה, 5 בדצמבר 2015/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully