וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורים לאנגלית ועיתונאים: מי נפגע מהוצאת הפלג הצפוני מחוץ לחוק?

7.12.2015 / 0:23

הכנה לפסיכומטרי, לימוד לבגרות וחדשות בשפה הערבית הם רק חלק מהפעילויות שבהן עסקו גופים שחסו תחת הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית. עם הכרזתו כהתאחדות בלתי מותרת, מקומות העבודה נסגרו והעובדים פוטרו. אחד המורים: "אנחנו לא עוסקים בפוליטיקה"

צילום: אתר פאנט

בשבת האחרונה ערך הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית מפגן כוח מרשים: כ-20 אלף בני אדם הגיעו לאום אל-פחם כדי למחות על הוצאת התנועה מחוץ לחוק לפני כחודש, לאחר שהוגדרה כהתאחדות בלתי מותרת. בשטח נרשמת פגיעה קשה בפעילות עמותות החוסות תחת הפלג הצפוני של התנועה, ושפעולתן נאסרה בעקבות המהלך.

בין הגופים הללו עמותת "אקראא", שפועלת בתחום החינוך. פעילות העמותה מוגדרת כ"קידום החינוך במגזר הערבי. הקמת קרן מילגות לסטודנטים הערבים, עידוד מחקרים חברתיים וחינוכיים. ייעוץ והכוונה בנושאי לימוד וארגון ימי עיון". העמותה הפעילה את מכון "אקראא פסיכומטרי", ללימודי הכנה למבחן הפסיכומטרי, והציגה אותו כ"המכון הראשון במגזר הערבי מבחינת מספר התלמידים המשתתפים ומספר התלמידים המצליחים והמתקבלים לאוניבירסיטאות השונות". כעת, נאסרה פעילות המכון.

עוד בוואלה! NEWS:
הפגנת תמיכה בתנועה האיסלאמית: "לא נמתין ללגיטימציה מישראל"
הדרך לאל-אקצא עוברת בשקופים: כך כבש הפלג הצפוני את ערביי ישראל
גורמים מדיניים: שב"כ הסתייג מהוצאת הפלג הצפוני מחוץ לחוק

כ-20 אלף בני אדם הפגינו באום אל-פחם בעד התנועה האיסלאמית. פאנט
הפגנת תומכי הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, בשבת האחרונה/פאנט

מועאד חטיב, מורה אנגלית ב"אקראא פסיכומטרי" ובנו של השייח כמאל חטיב, סגנו של השייח ראאד סלאח, מנהיג הפלג הצפוני של התנועה, מספר: "אנחנו מלמדים כבר כמה שנים ובהצלחה. פתאום עכשיו זה לא חוקי ללמד אנגלית? פעילותנו נעשית אך ורק בתחום החינוך, ללא כל פוליטיקה. בעוד עשרה ימים יש מבחן, לא יכולתי להשאיר את התלמידים ככה ולימדתי בהתנדבות, על חשבוני. לא רציתי שהתלמידים ייפגעו. מה זו אשמתם?".

"אקראא" פעילה מאד גם בהכנות למבחני בגרות בקרב סטודנטים ערבים באוניברסיטאות בישראל. בוועד הסטודנטים באוניברסיטת חיפה, שבו שותפים רק תאים של תנועות ערביות ושאינו שותף באגדות הסטודנטים, ל"אקראא" יש כוח משמעותי. כעת גם שם ניכר כי פעילותם הוקפאה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
תיעוד: כך נראתה הפשיטה על מוסדות הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית. ספק 500
הפשיטה על מוסדות התנועה האיסלאמית, בחודש שעבר/ספק 500

"הפעילות שלנו באוניברסיטאות מתמקדת בליווי ובעזרה לסטודנטים. סטודנט ערבי שמגיע מהכפר לאוניברסיטה בעיר הגדולה, מתקשה לעתים להסתדר בכוחו עצמו. יש כאלו שהעברית בפיהם חלשה והם צריכים סיוע. כעת אין מי שיעזור להם", אמר חטיב. לדבריו, ראשי האוניברסיטאות והדיקנים קיבלו הנחיה שלא לאפשר את פעילות העמותה. "זו מכה קשה מאוד", הוסיף. "מה הקשר של 'אקראא' לפעילות פוליטית? כנראה ממשלת נתניהו לא מעוניינת שהערבים ילמדו, ישכילו ויצליחו".

עשרות עיתונאים פוטרו

מעבר לכך, מצביע חטיב על בעיה נוספת, והיא איבוד מקור פרנסה לרבים שהועסקו בעמותות שנסגרו. לדבריו, רק ב"אקראא פסיכומטרי" מדובר בכמאה עובדים, חלקם במשרה חלקית וחלקם במשרה מלאה.

לא רק אנשי חינוך איבדו את עבודתם בעקבות הגדרת הפלג הצפוני התאחדות בלתי מותרת, אלא גם עיתונאים. 46 עובדים שהועסקו בכלי תקשורת המשויכים לתנועה נותרו כעת ללא עבודה. לדברי עמותת "אעלם" (ארגון תקשורת ערבי-פלסטיני בישראל), נסגרו עיתון התנועה "סוות אל-חק ואל-חוריה", אתר החדשות "פלסטיני 48" ומגזין "אשראקה".

"כל אלה מוסדות תקשורת שמשרתים את הציבור הערבי בישראל", אמרו בעמותה. לטענתם, "בעקבות המהלך קיבלו כ-46 עיתונאים שכירים במשרות שונות - עורכים, כתבים, צלמים, אנשים הפקה ועוד - מכתבי פיטורים. כיום הם מחפשים את דרכם מחדש בשוק העבודה, שממילא סגור ברובו בפני הערבים בישראל".

פשיטה של המשטרה על משרדי הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, נובמבר 2015. יחידת דובר המשטרה, מערכת וואלה! NEWS
פשיטה על מוסדות התנועה, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, יחידת דובר המשטרה

"מאז היווסדם, קיבלו כל כלי תקשורת את האישורים המתאימים מהרשויות. הראשון שבהם היה עיתון 'סוות אל-חק ואל-חוריה', בשנת 1989", הוסיפו ב"אעלם". "כ-15 עיתונאים וכתבים מתוך הקבוצה שפוטרה נושאים תעודת לע"מ (לשכת העיתונות הממשלתית), דבר המעיד כי החלטת ראש הממשלה בעניין היא פוליטית ולאו דווקא ביטחונית, שכן אם היו מהווים איום ביטחוני הם לא היו מקבלים את התעודה".

עיתונאי שפוטר ושאליו פנינו, מסר כי אינו מתכוון "לענות לתקשורת ישראלית ולקשט את חלון הראווה שלה", כדבריו. ב"אעלם" הוסיפו כי ההחלטה "פוגעת בחופש העיסוק, חופש הביטוי ובזכותו של ציבור שלם לדעת מה מתרחש סביבו. לפי הנהוג בכל מדינה דמוקרטית, ההליך הראוי היה כולל ראשית בדיקת עבודתם של אותם מוסדות, ובהינתן ראיות המוכיחות לכאורה קיום עבירה על החוק להגיש כתבי אישום".

(עדכון ראשון: 23:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully