וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא לומדים, מתגוררים במערות: כך ניסה הימין הקיצוני להתל בשב"כ

3.12.2015 / 21:00

הם לומדים איך לבצע פיגוע, שותקים בחקירות ויודעים לשמור על רמת מידור גבוהה - בניגוד לפלסטינים "שמזמרים בחקירות". מערכת הביטחון קיבלה כלים להתמודדות עם טרור יהודי, אך הצצה לפעילותם מגלה מדוע נדרשו ארבעה חודשים לאתר את החשודים בפיגוע הטרור היהודי בכפר דומא

עריכה: ניר חן

הפיגוע בכפר דומא, שהתרחש לפני ארבעה חודשים ואתמול (חמישי) הותר לפרסם פרטים חלקיים על חקירתו, לא הפתיע איש במערכת הביטחון. הכתובת הייתה על הקיר מאז שראש אגף המבצעים במטה הכללי ולשעבר אלוף פיקוד המרכז, ניצן אלון, ביקש הירתמות מלאה כדי למנוע פיגוע בידי קומץ יהודים קיצוני, כשעבר בין התפקידים.

אלא שחקירת האירוע, שבו נרצחו שלושה בני משפחת דוואבשה, מהווה נקודת מפנה במערכת המשפט ובמערכת הביטחון. הן מגייסות את כל משאביהן על מנת לחדור את חומות המידור של אותם פעילי ימין קיצוני, מרביתם קטינים.

לקריאה נוספת:
חוסיין דוואבשה לוואלה! NEWS: "מעצר החשודים נודע לי מהתקשורת"
"הילד נשאר לבד": מאות ליוו את האם מדומא לקבורה; אבנים לעבר חיילים
"זהו, שרפו את כל המשפחה": מתה האם מפיגוע ההצתה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
משפחת דוואבשה בתמונה שנשרפה בבית. רק אחמד בן הארבע שרד את הפיגוע/מערכת וואלה!, צילום מסך

שב"כ אכן הצליח להצביע על פעילים קיצוניים רלוונטיים, סימן מסיתים או את מי שלכאורה היו מעורבים בפעילות טרור, או כאלה שמועדים לפורענות. זאת, לאחר שהגופים הרלוונטיים לחקירת הפיגוע בכפר דומא קיבלו כלים נוספים לטיפול בפעילים: צווי מעצר מנהליים, צווי הרחקה והגבלות תנועה.

ואולם, איש מאותם עצורים או מורחקים לא הועמד לדין בארבעת החודשים מאותו פיגוע טרור יהודי קשה, ועל כך ספג שב"כ ביקורת חריפה. כך גם שר הביטחון משה יעלון, שחשף כי מערכת הביטחון יודעת מי האחראים – אולם במשך ארבעה חודשים איש לא נחשד או הואשם בפרשה.

מאחורי הקלעים הצליח שב"כ לעקוב אחר חלק מהפעילים. הגרעין הקשה מורכב מבני נוער שנפלטו ממערכות החינוך, אינם בפיקוח מוסדות הרווחה ומתגוררים בתת-תנאים: מקרוואנים נטושים ועד לאוהלים ומערות בשטחים. שם, הם מוכנים ללכת כמה שיותר רחוק ולהוציא לפועל את הפגיעה בפלסטינים.

עוד באותו נושא

"אזוק לכיסא משבע בבוקר ועד חצות": עצורי שב"כ לשעבר מדברים

לכתבה המלאה
הבית שהוצת בפיגוע טרור יהודי בכפר דומא, יולי 2015. רויטרס
איש לא הופתע במערכת הביטחון. בית משפחת דוואבשה לאחר הפיגוע/רויטרס

"הנוער הקיצוני הזה לא מדבר בחקירה, בשונה מפעילי הטרור הפלסטינים שמזמרים", סיפרו גורמים במערכת הביטחון. "הנוער הזה מכיר את השיטות של שב"כ ולא ממהר למסור פרטים. רוב הזמן הם בעיקר שותקים בחקירה. זו עובדה, קשה לפצח אותם". הצעירים לומדים ברשתות החברתיות כיצד לפעול - איך לבצע פיגוע, איך לשמור על מידור ואיך להתנהג בחקירה.

להתחיל לעסוק במניעה, במקום בטיפול לאחר מעשה

כותרות כלי התקשורת בישראל ובעולם לאחר הפיגוע ועם מותו של כל אחד מן הקורבנות, זעקו את כאב המשפחה, טלטלו מדינה שלמה והיו הסיוט של מערכת הביטחון בהתגלמותו. זאת, דווקא משום שהנושא לא היווה תפנית מפתיעה, אלא עלה בכל שבוע בדיוני הערכת המצב שבחנו שיטות ודרכים לטפל בפעילים הקיצוניים.

מאז הפיגוע בכפר, שבו נשרפה משפחה למוות כמעט על כל יושביה, היו אמנם כמה אירועי שנאה נקודתיים בין יהודים לפלסטיניים, אולם לא בוצע פשע שדומה לכך. זאת, אף שהחודשיים האחרונים הפכו את הקרקע בשטחים לפורה מאוד על רקע גל הטרור.

סוכת אבלים של שני הבתים שנשרפו בדומא בשומרון, אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
החודשיים האחרונים מהווים קרקע פורה לפיגוע נוסף. שרידי הבית בכפר דומא/ראובן קסטרו

עתה, לאחר מעצר החשודים, מוטב להרחיב את העיסוק בנושא למשרדי הממשלה השונים. העמקת הטיפול בנוער הנושר והאבוד בידי משרד החינוך או משרד הרווחה בטרם הוא מגיע לסף התהום של פיגוע רצחני – עשויה למנוע את האירוע הטרור היהודי הבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully