וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אזוק לכיסא משבע בבוקר ועד חצות": עצורי שב"כ לשעבר מדברים

3.12.2015 / 0:30

צבי סוכות ויששכר פרץ נעצרו בעבר בחשד למעורבות במעשי "תג מחיר" וטרור יהודי. ברקע הפרשה האחרונה, הם סיפרו לוואלה! NEWS על החקירות המפרכות שעברו והסתיימו ללא הגשת כתב אישום נגדם. ימים ללא שינה ואוכל ומניעת פגישה עם עורך דין הם רק חלק מהשיטות שהופעלו נגדם

צילום: יותם רונן

"מספרים לך עלילות על דברים שלא עשית, אומרים לך שייטפלו למשפחה שלך ושסגרו את הישיבה שלך ביצהר, וכולם מדברים נגדך. אתה אזוק לכיסא משבע בבוקר עד חצות. מכניסים אותך לחדר קטן מאוד עם שפיצים בקיר כדי שלא תוכל להישען ומפעילים מזגן על קור לא נורמלי. אתה לא יודע כמה זמן תהיה שם. מעירים אותך בחמש בבוקר אחרי שהמדובב עושה לך רעש כל הלילה. לוקחים אותך עם כיסוי על העיניים ועושים עליך מניפולציות בלי סוף. כל רגע מגיע חוקר אחר ועושה את ההצגה התורנית, פעם זה בדיחות, פעם זה איומים, ופעם זה סיפורים שהגישו נגדך כתב אישום. זה מלחיץ ואתה חושב שיכול להיות שהעלילה שלהם הצליחה, אבל בסוף אתה משתחרר ומבין שהכול סיפורים ושום דבר לא נכון".

ברקע ההתפתחות בפרשת טרור יהודי, גוללו בפני וואלה! NEWS שני פעילי ימין - שנעצרו בעבר בחשד לביצוע פעולות "תג מחיר" ונחקרו בשב"כ - מסכת חקירות קשה בניסיון לפיצוח תיקי חקירה. אולם בתום החקירות הארוכות, שני העצורים שוחררו לביתם מבלי שהוגשו נגדם כתבי אישום. צבי סוכות, תושב יצהר נשוי ואב לשלושה, הוא אחד מהם. הוא נעצר ונחקר בשב"כ לפני כשש שנים בחשד שהיה שותף להצתת מסגד בכפר הפלסטיני יאסוף. סוכות היה עצור במשך שבועיים וחצי בטרם שוחרר. התיק נגד חלק מהמעורבים באותה הפרשה נסגר, אך לדבריו - כחלק ממדיניות – שב"כ אינו סוגר לבגירים את התיק, גם אם החקירה בעניינם לא מעלה דבר.

לקריאה נוספת:
התפתחות משמעותית נוספת בחקירת פרשת הטרור היהודי
חוסיין דוואבשה: "מחכה כבר להסתכל בפני החיות ששרפו את ביתנו"

צבי סוכות, תושב יצהר, דצמבר 2015. יותם רונן
"מכניסים אותך ללחץ בלי לישון, בלי לאכול". סוכות, נעצר לפני כשש שנים/יותם רונן

סוכות טוען כי הלחץ התקשורתי למציאת אשמים להצתת המסגד הוא שהוביל למעצרו. "כמו במקרים רבים אחרים על המשטרה הופעל לחץ מאוד גדול והם היו חייבים למצוא אשמים. חודש אחרי האירוע נעצרנו והמשטרה יצאה בכותרות גדולות כאילו תפסו את המציתים. אני זוכר כותרת אחת שאמרה 'תפסו את מחתרת תג המחיר'. אחרי שבועיים וחצי הם נאלצו להודות בשקט שהם לא מצאו דבר".

סוכות סיפר על הימים הקשים בתחילת החקירה בשב"כ. "ביום הראשון אתה מגיע למשרד, ויושבים חמישה חוקרים. הם מצמידים את הפנים שלהם לפנים שלך וצועקים 'בוקר טוב!'. אפילו בגן לא מתנהגים ככה. מכניסים אותך לסוג של סרט אומרים לך שהחברים שלך הודו ושהכול גמור. מכניסים אותך ללחץ בלי לישון, בלי לאכול. גם בזמן שנותנים לך לישון, מכניסים לך מדובב, שמשגע לך את המוח, ואתה כבר לא יודע מה יותר גרוע - להיות בתא או בחקירה". סוכות מספר כי הופעלו נגדו שלל מניפולציות במטרה שיודה במעשים. "אומרים לך 'רק תגיד שעשית ככה וככה ותשב בכלא כמה שנים', ואתה מתחיל לחשוב שאולי זה עדיף, העיקר לגמור עם הסיוט הזה".

כשסוכות נשאל כיצד התמודד עם סיטואציה זו, השיב: "אין לך בסוף כל כך הרבה אופציות, הם מחזיקים אותך בין שהם מאמינים שאתה קשור ובין שלא - בשביל התקשורת. הם צריכים להראות שהם עשו את כל המאמצים ואתה תהיה שם ככל שיידרש בשביל הרושם הזה. אם תודה, תשב בכלא כמה שנים על משהו שלא עשית. אם לא תודה, תשב אצלם כמה שצריך עד שייגמר וזה מה שקרה". סוכות טוען כי בלש הודה בפניו כי מעצרו שלו ושל חבריו הוא מצג שווא. לדבריו, הבלש אמר לו במהלך המעצר: "אתם תהיו עצורים כמה ימים כי אין ברירה ויש לחץ תקשורתי ברור".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
צבי סוכות החשוד בהצתת המסגד. אורי לנץ
צבי סוכות בימי מעצרו/אורי לנץ
"אתה מרגיש כאילו כל העולם נפל עליך. אתה נכנס לקטע פסיכולוגי של ניתוק מהעולם, כאילו אתה בשבי, הרגשה מאוד קשה"

יששכר פרץ, אב לשישה משילה, נעצר ב-2003 בחשד למעורבות בניסיון רצח ובחברות במחתרת בת עין. גם הוא, לאחר מעצר של חודש, שוחרר מבלי שהוגש נגדו כתב אישום. פרץ העיד שחווה חוויות דומות ואף הודה כי היו ימים שבהם לא ישן וכמעט לא אכל. "שבועיים כמעט ללא שינה, שלושה שבועות בלי לראות עורך דין, היו ימים כמעט בלי אוכל, כמעט בלי תפילות. היינו יושבים אזוקים שעות לכיסא והחקירות נמשכו בלי הפסקה", העיד פרץ.

"אתה מרגיש כאילו כל העולם נפל עליך. אתה נכנס לקטע פסיכולוגי של ניתוק מהעולם, כאילו אתה בשבי, הרגשה מאוד קשה נותנים לך להרגיש שכל העולם נגדך גם המשפחה וזה מכניס לחרדות ולטראומה אתה מנותק מהכול. היו כל הזמן תרגילים פסיכולוגיים מקריאים קטעי עיתונות שכולם הודו וחבל לך על הזמן אבל זה מוכר ויצאנו מזה. אתה חש תסכול ולפעמים צצות מחשבות שאולי כדאי להודות אף שלא עשית כלום. בסופו של דבר, אתה יודע שאתה לא אשם ואתה מאמין בחפותך ורק ככה אתה מחזיק מעמד".

אחד הכלים של שב"כ בחקירת עצורי "תג מחיר" היא מניעת מפגש עם עורך דין. לדברי סוכות, לפחות פעם אחת נמנע ממנו מלהיפגש עם עורך דינו אף שלא הוגש צו המונע פגישה כזו. "זה סוג של ניתוק, שבמהלכו הם אומרים לך כל מיני סיפורים שקריים, והעורך דין יכול להגיד לך שזה לא נכון כדי שתבין מה המצב האמתי שלך. אני מבין את התסכול של השב"כ והמשטרה אבל אם הם באים לשמור על הדמוקרטיה, יש כללים איך להתנהל. ובחקירה שלי ושל עוד חבר'ה מהימין הם עוברים על כל הכללים של הדמוקרטיה בצורה גסה".

יששכר פרץ, תושב שילה, דצמבר 2015. יותם רונן
"הם עוברים על כל הכללים של הדמוקרטיה בצורה גסה". פרץ/יותם רונן

גם מפרץ נמנעה האפשרות להיפגש עם עורך דין. "זה חמור מאוד וגם למשטרה אין מה לפחד שתהיה היוועצות עם עורך דין, זה לגיטימי, וזה זכות של כל עצור בעולם. ככלל, המדינה לא עושה דבר נכון כשהיא לוקחת את פעילי הימין כאויבי העם. היא צריכה להתנהל מולנו כמו לכל אזרח אחר במדינה. המדיניות הזו ממשיכה עד היום ואני מקווה שתוך כמה שנים זה ישתנה". פרץ טוען כי השב"כ ממשיך לעקוב אחריו בכל מיני צורות בעיקר כאשר ישנו חשד לפעולת "תג מחיר".

עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, טוען כי "מניעת פגישה עם עורך דין פוגעת בזכויות החשוד והשימוש השיטתי בסמכות הזו מעיד על כך שנעשה בה שימוש לרעה במטרה לבודד את החשוד מהעולם החיצון ולמנוע ממנו את הזכות הבסיסית להיות מיוצג על ידי עורך דין לפני שהוא מדבר עם חוקריו".

האגודה לזכויות האזרח: "אסור שחקירה תפגע בכבוד האדם"

לדבריו, "חקירה היא לא פיקניק ולא אמורה להתנהל כמו שהות בבית מלון, אבל בה בעת אסור לה לפגוע בגרעין הקשה של כבוד האדם ואסור לנקוט בשיטות חקירה פוגעניות ומשפילות. שופטי בג"ץ פסלו שיטות חקירה של השב"כ, הכוללים מניעת שינה, איזוק בצורות לא נוחות ועוד".

"מתייחסים אלינו כמו אל אויבים וזו טעות, צריך להתייחס אלינו כמו כל חשוד ולא כאויב העם"

סוכות סבור כי לפחות במקרה שלו מדובר בהיטפלות של שב"כ לפעילי ימין. "אני לא יודע אם זה נכון בכל המקרים, אבל במקרה שלי וגם במקרים אחרים זה היה ככה". פרץ גורס כי ההתייחסות אל פעילי הימין אינה מידתית. "מתייחסים אלינו כמו אל אויבים וזו טעות, צריך להתייחס אלינו כמו כל חשוד ולא כאויב העם".

בהסלמה האחרונה נעצרו כמה פעילים נוספים בחשד למעורבות באירועי "תג מחיר" וטרור יהודי שונים. אביו של אחד העצורים בידי שב"כ סיפר כי הוא ומשפחתו לא יודעים דבר ולא מבינים מה קורה עם בנם. "לא נתנו לנו להיכנס לדיון בהארכת מעצר. עורך הדין נכנס בהתחלה ואז הוציאו אותו, ורק לאחר מכן הכניסו את הבן. אחר כך שלפו את הבן החוצה, והכניסו שוב את עורך הדין. ככה, חוזר חלילה, כמה פעמים".

עו"ד חי הבר מארגון חוננו נמסר כי בשנים האחרונות בכלל ובתקופה האחרונה בפרט, "אנחנו מזהים הידרדרות מוסרית של רשויות האכיפה, בצעדים הפוגעניים שהן מעזות לנקוט בחקירות שכאלה. כדבר שבשגרה מוגשות בקשות של איסור מפגש עם עו"ד, מוציאים צווי איסור פרסום כאשר ברור שהתכלית של הצווים אינה סיוע לחקירה אלא פיזור ערפל וחוסר תקשורת בין החשודים לעולם החיצון. כמו גם היעדר בקרה על רשויות החקירה. הכול כדי ללחוץ על הנחקרים להודות בכל מחיר, גם במעשים שלא ביצעו. דברים אלה נוגדים את זכויות הנחקרים בכלל וזכויות האדם בפרט, ואנו מצפים כי המערכות יתעוררו ויבינו שאין לדבר זה מקום במדינה דמוקרטית".

עורך דין עדי קידר מארגון חוננו הוסיף כי "אנחנו זוכרים מהעבר הרחוק והקרוב מספר רב של פרשיות שהסתיימו בלא כלום. אני מציע לא להתרשם מהצהרות בומבסטיות. אני פגשתי לא מעט חשודים שישבו לחינם במרתפי השב"כ וסבלו סבל רב בתנאים מזעזעים ובסופו של דבר שוחררו לאחר שהתברר כי אין נגדם דבר וחצי דבר".

(עדכון ראשון: 21:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully