וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר גבאי על מתווה הגז: "נחצו פה גבולות, אנחנו לא המדינה שהיינו"

2.12.2015 / 9:50

לאחר שהיועמ"ש אסר על השר להגנת הסביבה להתבטא בפני ועדת הכלכלה נגד החלטת הממשלה, אולם חייב אותו להיענות להזמנתה, אמר גבאי כי "מכל הדיונים שנערכו על המתווה יצאתי יותר מוטרד". לדבריו, "אני לא מאמין במשא ומתן - רק המדינה היא הריבון"

צילום: רוני כנפו, עריכה: טל רזניק

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, אמר הבוקר (רביעי) בוועדת הכלכלה כי "כאשר דברים לא מאוזנים יוצאים לדרך הם מתפרקים מוקדם מהצפוי", בהתייחסו למתווה הגז. גבאי הבהיר: "התנגדתי להעברת הסמכויות של שר הכלכלה (הפעלת סעיף 52, ע"נ) משום שנאמר לי שזה טכני. אני לא טכנאי". בהמשך הדיון, שאל אותו ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) לדעתו בנוגע לשימוש בסעיף העוקף את הממונה על ההגבלים בעסקים, אולם גבאי השיב: "אני לא יכול להתייחס".

מצד אחד, חוות הדעת של משרד היועץ המשפטי לממשלה מתחילת השבוע קובעת כי השר חייב להתייצב בפני הוועדה לאחר שזו הזמינה אותו להופיע בפניה. ואולם, מצד שני, אסר עליו היועץ המשפטי להציג עמדה נגד הממשלה, כאשר גבאי הוא השר היחיד שהצביע נגד המתווה.

"הוזמנתי לוועדה ולא עלה בדעתי לסרב", פתח גבאי. "בדמוקרטיה, כשהרשות המבצעת נקראת לרשות המחוקקת, היא מגיעה. לצערי, זה הפך לאירוע. המידע שברשותי שייך לציבור. גם היועץ המשפטי לממשלה חושב שמותר לי להגיע, אף שהוא הוסיף כללים לגבי מה מותר ואסור לומר, כללים שלא עובר יום בבית הזה שהם לא מופרים. אני קורא לכם לתקן את ההנחיות. אצמד להנחיות כי אני מאמין בשלטון החוק".

"מכל הדיונים שנערכו בממשלה על המתווה יצאתי יותר מוטרד", המשיך גבאי, ולאחר מכן שוב נמנע מלענות על שאלה, הפעם מטעם יו"ר הוועדה איתן כבל, ששאל אותו כיצד היה בונה את המתווה.

עוד כתבות בנושא:
הפגנות נגד מתווה הגז ב-8 מוקדים ברחבי הארץ: "זה שייך לכולנו"
השר שטייניץ: "לא מבין את מחאת הגז, תופעה ללא הסבר רציונלי"
מתווה הגז מגיע לוועדת הכלכלה, דיון בנושא דה-הלגיטימציה של ישראל בעולם בבית הנשיא

השר לאיכות הסביבה, אבי גבאי, בוועדת הכלכלה בנושא אישור מתווה הגז, נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
"לא תהיה תחרות". גבאי/נועם מושקוביץ

בהמשך, רמז גבאי למשא ומתן שהתנהל בין חברות הגז לבין הממשלה. "אין פה מלחמה בין הטובים לרעים. חברות הגז עושות מה שהן יכולות במסגרת החוק, אבל בקמפיין הנוכחי נחצו גבולות ואנחנו לא אותה מדינה שהיינו", אמר. "זה לא נושא אישי שלי והוא לא פוליטי. זה נושא מקצועי. לא האמנתי ואני לא מאמין במשא ומתן. המדינה היא ריבון וכך צריך להיות".

גבאי המשיך ואמר: "יש פה מצב הזוי שבו מדינה שיש לה מספיק גז טבעי משתמשת בפחם מזהם ומיובא בשביל לייצר חשמל", והבטיח: "נפעיל את הסמכויות המשרדיות שלנו לשנות את זה". בהמשך, טען כי המתווה הנוכחי עלול להביא לחוסר בתחרות. "אני חושב שלא תהיה תחרות. צריך לייצר תמריצים אמיתיים לפיתוח של שדה לווייתן. בתחום הגז, בשונה מתחום התקשורת שאני מכיר, בגלל שמדובר בתעשייה צעירה בישראל, התחושה שלי היתה שכל מה שאני שומע הוא מה שחברות הגז אומרות", הוסיף, ברמזו לכך שנתוני הממשלה התבססו על נתונים מחברות הגז. "אני לא מאמין בחברות ייעוץ בינלאומיות, שיש הטוענים שהן היו קשורות לחברות הגז. הן יודעות איך לפזר את הסיכונים שלהן".

לאחר מכן, נשאל על כך שיש רק צינור אחד שמוליך את הגז לישראל, וענה כי לדעתו אפילו שניים לא יספיקו. "אני אספר לכם סיפור מתקופתי כמנכ"ל בזק: היו שני סיבים אופטיים שעולים לירושלים. יום אחד חזיר בר נפל לבור של בזק ואכל את אחד הסיבים. למחרת, טרקטור קרע בטעות את הסיב השני. ירושלים נותקה מתקשורת למשך שעות, ועוד ביום של פריימריז בליכוד", אמר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
ועדת הכלכלה בנושא אישור מתווה הגז, נובמבר 2015. נועם מושקוביץ
"לא תהיה תחרות". ועדת הכלכלה, היום/נועם מושקוביץ

בדיונים שנערכו אתמול בוועדה הופיע הממונה לשעבר על ההגבלים העסקיים, דיוויד גילה, שנאלץ להתפטר מתפקידו כיוון שלא הסכים לחתום על סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים. גילה התבטא בישיבה נגד המתווה, ואמר כי נוסחו "עבר את הקו האדום", מפני שלטענתו הוא לא שם מספיק משקל על רווחת הצרכן ועל התחרות. "במתווה הזה לא תהייה תחרות וגם אין הסדר של פיקוח שיגן על הצרכן", אמר. "מהרגע שהבנתי שאי אפשר לגשר בין עמדתי לעמדת שאר משרדי ממשלה, שלא נוכל לפעול יחד, הבנתי שאין לי סיכוי לפעול לבד בבית הדין. הבהירו לי שאו שהממשלה תעקוף אותי או שמשרדי הממשלה המרכזיים יפעלו נגדי בבית הדין".

עוד אמר גילה, כי "בנושא עם חשיבות כה גדולה, ראוי שכל משרדי הממשלה ישתפו פעולה כדי למצוא פתרון לבעיית המונופול. לא נתנו במתווה מספיק משקל לתחרות ולרווחת הצרכן, זו הסיבה שלא הסכמתי לחתום, זו הסיבה שפרשתי ושאני מתנגד למתווה". גילה הסביר כי "המונופול אמר: תבחרו או גז או תחרות, ואני חושב שהצרכן מגיע לו גם גז וגם מחיר תחרותי. אני מודאג מהכוח שיש למונופול מול קובעי המדיניות, זו דוגמה מובהקת לכוח מהסוג הזה. אני מודאג איפה זה שם את המדינה בפעם הבאה שיהיה ויכוח בין מדינה למונופול".

דיויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים, בדיון הוועדה במתווה הגז, יולי 2015. נועם מושקוביץ
"לא נתנו במתווה מספיק משקל לתחרות ולרווחת הצרכן". גילה/נועם מושקוביץ

בישיבה שנערכה אתמול היו אמורים להופיע גם נציגים מטעם מונופול הגז, אלא שבמקום לשלוח את מנכ"לי החברות, נשלחו מנהלים מדרג הביניים בלבד. יו"ר הוועדה כבל ציין כי הדבר אינו מקובל עליו, ואמר: "הנהלת הוועדה, פעם אחר פעם, פנתה לנציגי חברות הגז לבוא ולהשמיע את הצד שלהן. כאן הופיעו האנשים המרכזיים הן מטעם הממשלה והן מכל המערכות הציבוריות השונות. האנשים ששותפויות הגז מבקשים לשלוח מראים על זחיחות. אני אומר בצורה ברורה, הם הוזמנו גם להיום, ולכן מנקודת המבט שלי, אם לא יגיעו המנכ"לים של החברות אני לא אאפשר לנציגים אחרים לדבר. אנחנו מבקשים שיופיעו בפנינו הדרגים הבכירים, וזה יכול להיות יצחק תשובה בעצמו או מנכ"לי החברות 'דלק' או 'נובל'".

פלוג: "המתווה הוא החלופה הטובה ביותר"

נגידת בנק ישראל, קרנית פלוג, הביעה אתמול תמיכה במתווה, כשהציגה את עמדת בנק ישראל בנושא בעקבות בקשה שהגיש ארגון המשמר החברתי בהתאם לחוק חופש המידע. "חשוב להכיר בכך שכדרכם של הסדרים המושגים במשא ומתן, המתווה הסופי הינו תוצאה של פשרה", אמרה. "על כן, הוא איננו מביא לשני הצדדים את ההישג המרבי האפשרי מבחינתם, אך מנקודת המבט של המדינה והציבור הוא מביא לתוצאה טובה יותר מהחלופות הקיימות מבחינת ניצול המאגרים, הקדמת השגת היתירות באספקה והמחירים".

עם זאת, היא ציינה כי "אם 'לווייתן' לא יפותח והמתווה לא יניב את התחרות שיניב, אז צריך להגיע להסדרה אחרת, כולל פיקוח על מחירים. אם לא יעמדו באבני הדרך המתווה יתבטל". בשבוע הבא צפוי ראש הממשלה ושר הכלכלה, בנימין נתניהו, להופיע בפני הוועדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully