וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש של אובמה למאבק בדאעש: מומחה לסכסוך הישראלי-פלסטיני

2.12.2015 / 6:30

בחירתו של רוב מאלי למתאם הפעולות נגד דאעש גררה תגובות מעורבות: רבים שבחו, אך יש כאלה שהביעו ספק לגבי הבנתו בתחום הצבאי. הבחירה דווקא במאלי, יועץ בכיר לנשיא שעסק בעבר בנושא הישראלי-פלסטיני, מחזקת את ההבנה שהממשל התייאש מהמו"מ. "מינוי שנוי במחלוקת"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

בשעה שעיני העולם היו נשואות מתחילת השבוע לוועידת האקלים הבינלאומית בפריז, הודיע נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, על מינוי מסקרן ומשמעותי בבית הלבן. הנשיא האמריקני החליט למנות את יועצו הבכיר רוב מאלי, מי שעסק בשנה האחרונה בעיקר בסגירת הסכם הגרעין עם איראן, לתפקיד חדש: המתאם הראשי של הפעולות נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). מדובר במינוי שנוי במחלוקת שגרר תערובת של שבחים וביקורת בארצות הברית, וצפויות להיות לו השלכות גם על ישראל.

מאלי, יליד 1963, מונה בחודש מרץ האחרון ליועצו המיוחד של אובמה לענייני המזרח התיכון. כמי שעסק בתקופת ממשלו של ביל קלינטון במשא ומתן הישראלי-פלסטיני, ההנחה הרווחת בוושינגטון ובירושלים הייתה שהנושא הזה יהיה במרכז סדר היום שלו גם בתפקיד הנוכחי. אלא שבשמונת החודשים שחלפו מאז המינוי, מאלי עסק באופן כמעט בלעדי בסוגיות הקשורות להסכם הגרעין עם איראן. בין השאר, הוא הופקד על המגעים עם מדינות ערב סביב ההסכם ועל הניסיון האמריקני להפיג את החששות הערביים ולסכם על "חבילת פיצוי" ביטחונית למדינות המפרץ.

העבודה של מאלי בנושא הזה הייתה קריטית עבור ממשל אובמה. למרות שבחדרי חדרים המנהיגים הערביים עדיין מקללים את ההסכם עליו חתם הנשיא, הרי שבאופן פומבי, מדינות ערב הגיבו בחיוב להסכם, מה שאפשר לאובמה לטעון תוך כדי המאבק על אישור ההסכם כי כל מדינות העולם תומכות בו, מלבד ישראל. בחמשת החודשים שחלפו מאז החתימה על ההסכם, מאלי עסק רבות במהלכים הדרושים ליישומו בפועל - תהליך שיצא לדרך באוקטובר האחרון.

עוד בוואלה! NEWS:
כשלנתניהו יש גב: המצב החדש בסוריה שמאפשר לישראל לפגוע בחיזבאללה
פרטים מזעזעים חדשים על הטבח במינכן: הספורטאים עונו לעיני חבריהם
אחרי הגשם: סופ"ש קפוא בדרך - רק 4 מעלות צפויות בירושלים ובצפת

רוברט מאלי, שליחו של אובמה למזרח התיכון. GettyImages
פעל רבות לסגירת הסכם הגרעין עם איראן. מאלי/GettyImages

לאחר שסיים לטפל בתיק האיראני בהצלחה, לפחות מנקודת המבט של הבית הלבן, נראה היה לתקופה קצרה שמאלי יעבור להתמקד בנושא הישראלי-פלסטיני על רקע ההסלמה הביטחונית באזורנו. ואולם, מאלי עצמו מיהר להבהיר שהדבר לא עומד לקרות. כמה ימים לפני ביקורו האחרון של ראש הממשלה בנימין נתניהו בוושינגטון, מאלי השתתף בתדרוך טלפוני של בכירי הבית הלבן לעיתונאים אמריקנים. שם, שאלה כתבת אתר "האפינגטון פוסט" אם הממשל עדיין סבור שניתן להשיג הסכם ישראלי-פלסטיני ב-14 החודשים שנותרו לאובמה בבית הלבן. מאלי היה הראשון מבין בכירי הממשל להשיב לשאלה, והוא סיפק כותרת כאשר הצהיר שממשל אובמה ויתר בפועל על הרעיון של הסכם ישראלי-פלסטיני.

בדבריו, הוסיף מאלי ואמר כי הממשל גם לא סבור שיש טעם בעת הזו במשא ומתן נוסף, אחרי שכל הסבבים והניסיונות הקודמים הסתיימו בכישלון. בירושלים פירשו את דבריו כאיתות אמריקני לעבר האיחוד האירופי: "הוא בעצם סימן לאירופאים - אנחנו מושכים את ידינו מהסיפור הזה, אתם יכולים עכשיו לעשות מה שאתם רוצים ולהפעיל לחץ על ישראל", אמר גורם ישראלי בכיר.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בבית הלבן עם נשיא ארה"ב ברק אובמה. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
אובמה משך את ידו מניסיונות לחידוש המו"מ? הנשיא האמריקני ונתניהו בפגישתם בחודש שעבר/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

העובדה שדווקא מאלי הודה בכך שהממשל התייאש מהנושא הישראלי-פלסטיני הייתה מפתיעה. מאלי החל את הקריירה הדיפלומטית שלו בעיסוק אינטנסיבי בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני, כמי שהיה יועצו של קלינטון תוך כדי המשא ומתן בין הצדדים בשנות התשעים. בין השאר, הוא לקח חלק בוועידת קמפ דייוויד בשנת 2000, ועורר עליו את זעמם של רבים בישראל ובארצות הברית כאשר לאחר כישלון הוועידה הוא חילק את האשמה בין ראש הממשלה דאז אהוד ברק לבין יו"ר הרשות הפלסטינית דאז יאסר ערפאת. זאת, בניגוד לקו של הנשיא קלינטון שהאשים את ערפאת באופן כמעט מוחלט.

ראש ממשלת ישראל אהוד ברק ויו"ר הרשות הפלסטינית יאסר ערפאת בשיחות בקמפ דייוויד, יולי 2000. GettyImages
מאלי חילק את האשמה בכישלון ועידת קמפ דייויד בין שניהם. ברק וערפאת, שנת 2000/GettyImages

בהמשך, בתקופת שלטונו של הנשיא ג'ורג' וו. בוש, עבר מאלי לעולם מכוני המחקר, וגם שם התמקד רבות בסכסוך הישראלי-פלסטיני. הוא פרסם שורה של מאמרים בנושא יחד עם יועצו הקרוב של אבו מאזן ד"ר חוסיין אגא (מי שהשתתף לימים בערוץ שיחות חשאי עם עו"ד יצחק מולכו, איש אמונו של ראש הממשלה נתניהו – א"ת). "הוא איש מבריק עם ידע בהרבה נושאים שקשורים למזרח התיכון, אבל תמיד הרגשתי שהנושא הישראלי-פלסטיני מעניין אותו יותר מכל השאר", אמר לוואלה! NEWS חוקר בכיר בוושינגטון שמיודד עם מאלי.

בשנת 2007 הפך מאלי ליועץ בלתי-רשמי בנושא מדיניות חוץ עבור קמפיין הבחירות של ברק אובמה. השניים למדו יחד בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת הרווארד, ונותרו מיודדים מאז אותה התקופה. אלא שהמעורבות של מאלי בקמפיין הבחירות הופסקה לאחר שיריביו של אובמה הדליפו לעיתונות כי בתקופתו כחוקר לענייני המזרח התיכון, מאלי נפגש עם גורמים מחמאס, המוגדר בארצות הברית ארגון טרור שאותו היא מחרימה לחלוטין באופן רשמי. מאלי הודה בכך שאכן נפגש עם אנשי חמאס כחלק מהמחקר שלו, ונאלץ לנתק מגע לחלוטין מקמפיין הבחירות. עם זאת, אובמה לא ניתק מגע ממנו, והפך אותו במהלך הקדנציה השנייה שלו בבית הלבן לדמות מפתח במועצה לביטחון לאומי.

לבית הלבן בעיות גדולות יותר מהסכסוך הישראלי-פלסטיני

ההחלטה למנות את מאלי למרכז המאבק נגד דאעש, נושא שנמצא בראש סדר היום הבינלאומי של הממשל, כבר מעוררת כאמור ביקורת בוושינגטון. ברשת NBC תיארו את מאלי כ"ראוי לאמון, אבל שנוי במחלוקת". הוא אמנם מחזיק בניסיון רב בנושאי המזרח התיכון, אבל ההתמחות שלו הייתה מאז ומתמיד דיפלומטית, ואין לו כל רקע צבאי. בנוסף לכך, לא ברור עדיין מה בדיוק תהיה חלוקת העבודה בינו לבין הגנרל הבכיר ג'ון אלן, איש חיל הנחתים האמריקני, שמסתובב בשנה האחרונה ברחבי המזרח התיכון בעודו נושא את תואר "השליח המיוחד לענייני המאבק בדאעש".

מי שצפויים לקבל בברכה את המינוי הם כמה מהשליטים הבולטים כיום בעולם הערבי. מעניין במיוחד לראות כיצד יגיבו השלטונות במצרים, מדינה שמאלי הרבה לכתוב עליה ולעסוק בה בימיו כחוקר. אביו, סימון מאלי, היה עיתונאי יהודי-מצרי שנודע בתמיכתו בנשיא מצרים גמאל עבד א-נאצר בשנות החמישים. בשנת 2012, כאשר מצרים הייתה עדיין תחת שלטון תנועת "האחים המוסלמים", מאלי פרסם מאמר שבו חזה כי בתוך זמן לא רב, צבא מצרים ישיב לעצמו את השליטה במדינה. המאמר זכה לביקורת רבה בעת פרסומו, אולם בחלוף שנה, התזה המרכזית שלו התגשמה, לאחר שהגנרל עבד אל-פתח א-סיסי הדיח את מוחמד מורסי מהשלטון, בצעד שהפתיע מומחים ופרשנים רבים בעולם, כולל בישראל.

מנקודת המבט הישראלית, המסקנה המידית מהמינוי של מאלי היא שדבריו לגבי חוסר העניין של הממשל במשא ומתן ישראלי-פלסטיני נוסף היו כנים. אין כיום בצוות הבכיר של אובמה אדם שמתאים יותר ממאלי לעסוק בנושא הישראלי-פלסטיני. אלא שהמינוי שלו לאחראי על המאבק בדאעש, תחום אדיר ובעל חשיבות עליונה בימים אלה, סותם סופית את הגולל על האפשרות שהוא יקדיש זמן לבעיה המקומית שלנו ושל הפלסטינים. לבית הלבן יש כרגע דאגות גדולות יותר, ההסלמה הביטחונית שלנו תיאלץ לחכות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully