וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצעד נדיר: שני קטינים זוכו מרצח - בגלל "שיטות חקירה פסולות"

30.11.2015 / 0:38

בית המשפט זיכה את השניים מרצח תלמיד בכפר קאסם ב-2009, תוך שהוא מבקר בחריפות את המשטרה על כך שההודאה נגבתה בחקירה שלא תועדה: "אי אפשר לדעת אם הופעלו שם איומים או לחצים. המטרה לא מקדשת את כל האמצעים"

הוארך מעצר החשודים בירי בכפר קאסם. דייב שחר
אחד הנאשמים בפרשה/דייב שחר

זיכוי נדיר: שני קטינים שהואשמו ברצח אמג'ד שעאוונה זוכו אתמול (ראשון) על ידי בית המשפט המחוזי מרכז, אשר הטיח ביקורת חמורה בשיטות החקירה של המשטרה. כמו כן, בית המשפט דרש להעביר את פסק הדין ליועץ המשפטי לממשלה, לפרקליט המדינה ולפרקליטת מחוז מרכז.

המקרה המדובר אירע באוקטובר 2009 במסגרת סכסוך בין תלמידים. המעורבים הצטיידו בקלצ'ניקוב וברכב מילוט וירו באוטובוס במהלך נסיעה בכפר קאסם - כאשר בתוכו הנערים שאיתם הסתכסכו. כתוצאה מהירי, נהרג שעאוונה תלמיד בן 15, תושב כפר קאסם, ותלמיד נוסף נפצע קשה. בעקבות התקרית נפתחה חקירה אינטנסיבית, ובסופה הוחלט להגיש כתבי אישום ברצח נגד ארבעה חשודים תושבי ג'לג'וליה. שניים הורשעו במעשה, אולם אתמול כאמור זוכו שניים אחרים – קטינים.

רוב הראיות בכתב האישום התבססו על דברים שאמרו הנאשמים בחקירותיהם. בית המשפט עמד באופן נדיר על הנושא של הודאת שווא במעשה בעקבות הפעלת לחץ, במיוחד כשהנחקרים הם קטינים. הרכב השופטים בראשות השופט מנחם פינקלשטיין קבע כי ההודאות של הנאשמים בעבירות במהלך החקירות שהתבצעו - אינן קבילות. הוא מנה את הפגמים בהתנהלות המשטרה, שלדבריו היוו עבירה על החוק, ובמרכזן ה"חקירה במחשכים" בטרם החקירה המתועדת.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS
בשונה משיתוף הפעולה באוויר: ישראל לא מתואמת עם רוסיה בגזרה הימית
משרד הפנים: אין סיבה שלא להחזיק אבות לילדים במתקן "חולות"
תיעוד: שוחח בנייד בזמן שנהג בניידת של משרד התחבורה

"התברר לנו כי קודם לגביית ההודאה בכתב מהחשוד, מתקיימים בדרך כלל שני שלבי תשאול, שהם חקירה לכל דבר. הראשון הוא שלב 'התשאול הנעלם', חקירת החשוד באופן שלא תועד חזותית כלל. השלב השני מתועד חזותית, והוא תשאול ארוך של הנחקר, שרק בסופו מוזהר החשוד בדבר זכויותיו, או חלקן, ואז נגבית הודאתו". בית המשפט ציין כי אין לו דרך לדעת מה קרה בתשאל הראשוני, "הנעלם", והוא הסביר כיצד לאורך כל החקירה הדבר חזר על עצמו.

איומים, צעקות וכליאה בתא מבודד

"שיטת חקירה פסולה זו היא רבת משמעות", נכתב בפסק הדין. "מאחר שמדובר בחקירות נעלמות מעינינו - אין אנו יכולים לדעת מה היה אורכן, והאם הופעלו בהן לחצים או איומים, או שמא ננקטו אמצעי פיתוי על ידי החוקרים. החשש הוא שאם ננקטו אמצעי חקירה פסולים על פניהם, נעשה הדבר בחלק הסמוי מן העין, ולא בחלק הגלוי של החקירה". לדברי השופטים, הנחקר טען כי בשלב הראשון הוא ספג איומים מצד החוקרים וקיבל הבטחות שונות באם יודה.

"הדבר נעשה - לדבריו - בתא ההמתנה, ברכב, בחניה, בזמן שעלה למעצר וכן בהפסקות של החקירה. לגבי האמרה המפלילה ביותר שסיפק, ציין הנאשם כי בהיותו בתא ההמתנה, הגיעו אליו חוקרים שונים ואמרו לו מה לומר בחקירה. בין השאר ציין כי החוקרים צעקו עליו ואיימו עליו, וכשהתבקש לפרט, מסר כי איימו עליו שיעצרו את הוריו, וכן שיעצרו אותו למשך 30 שנה".

"נעשה צדק במובנו הפשוט והטהור ביותר"

בין מסכת הלחצים, כך התברר, הנאשם נשאל אותה שאלה שוב ושוב, הוא לא הוזהר מהפללה עצמית ונחקר מאוחר בלילה. עוד ציינו השופטים בין אמצעי החקירה הפסולים שעניינם יצירת לחץ נפשי מוגזם על הנחקר, הקטין הוחזק תחילה בתא המתנה מבודד. "תא ההמתנה הוא חדרון במשרדי הימ"ר, אשר משמש להמתנה של עצורים בין חקירה וחקירה. ראש הצוות אישר שמדובר בחדר קטן ובלתי מואר, ללא חלונות ואוורור. גם אנחנו צפינו בתא ההמתנה, ותחושתנו לא הייתה נוחה. זהו חדרון קטן וצר הנראה כתא מעצר שבו ספסל בטון". השופטים ציינו שאמנם לא ברור אם המטרה בהחזקתו שם הייתה לשבור את רוחו של הנאשם אולם הוסיפו: "נראה כי בפועל אין לבטל את השפעתה לרעה על הקטין, שהיה מצוי בחדר שעות ארוכות כשהוא אזוק בידיו וברגליו".

בסופו של דבר זיכה כאמור בית המשפט שניים מהנאשמים בתיק בעקבות הכשלים בדרכי החקירה והחשש מנקיטה באמצעי חקירה פסולים, משום ש"נפגעה באופן מהותי יכולתו של בית המשפט לדעת כיצד התנהלו חלקים מהותיים של החקירה". "מובנת לחלוטין חשיבותה של המשימה לחקור היטב אירוע רצח כה חמור, ואולם כידוע המטרה איננה מקדשת את כל האמצעים. בית המשפט העלה חשש כי דרך זו של תשאול נעלם אינה נהוגה על ידי צוות חקירה זה בלבד. על כן הוראה על העברת העתק מפסק דין זה לעיון ולטיפול של היועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה ופרקליטת מחוז המרכז".

עו"ד ערן צלניקר, שייצג את אחד הנאשמים שזוכו אמר בתגובה: "הלקוח שלי נכנס לפני שש שנים למעצר כשהיה בן 16, והודבקה לו תווית של רוצח. חייו הפכו לגיהנום. היום, בית המשפט מזכה אותו באופן מוחלט ומנקה את שמו. בצעד נדיר בית המשפט מקבל את כל טענותינו ומורה על פסילת ההודאות שמסר במשטרה ואשר נגבו על ידי החוקרים באופן בלתי חוקי ותוך רמיסת כל זכויותיו. אני גאה להיות חלק מהכרעת דין כל כך עקרונית וחשובה. נעשה כאן צדק במובנו הפשוט והטהור ביותר".

(עדכון ראשון: 20:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully