וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבצע נגד דאעש מתרחב: נושאת המטוסים הצרפתית נכנסה לפעולה

מטוסי קרב צרפתיים המריאו מה"שארל דה גול" המשייטת במזרח התיכון למשימות בעיראק ובסוריה. הנשיא הולנד ייפגש עם מנהיגי ארה"ב, רוסיה וסין לגיבוש קואליציה מאוחדת

צילום: משרד ההגנה הצרפתי, עריכה: מתן חדד

(תיעוד: חיל האוויר הצרפתי תוקף מטרות דאעש בסוריה)

נשיא צרפת פרנסואה הולנד אמר היום (שני) במהלך מסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון בפריז כי "עלינו לתאם את מאמצינו ולגבש תכנית פעולה אירופית, נגביר את התקיפות בסוריה עד לחיסול דאעש". שני המנהיגים נפגשו היום במסגרת מאמציו של הולנד להקים כוח פעולה בינלאומי נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), בעקבות מתקפת הטרור בפריז בסוף השבוע שעבר, שהביאה למותם של 130 בני אדם.

מוקדם יותר, ביקרו שני המנהיגים באולם המופעים "בטקלאן", שם נטבחו כ-90 בני אדם במסגרת המתקפה המשולבת של דאעש. בדבריו, הבהיר קמרון: "לא ניתן לטרור לנצח אותנו. נפעל יחד להבסת דאעש בעיראק ובסוריה". ראש הממשלה הבריטי פועל לקידום פעולה צבאית בריטית נגד דאעש, חרף התנגדות בלונדון. במהלך השבוע צפוי הפרלמנט הבריטי להצביע על הנושא. במסיבת העיתונאים בארמון האליזה, הכריז כי יאפשר למטוסי קרב צרפתיים לפעול מבסיסי בריטניה בקפריסין.

הבוקר סיימה נושאת המטוסים הצרפתית "שארל דה גול" את ההכנות לפעולה מבצעית בים התיכון. בשעות הצהריים, שוגרה גיחה ראשונה של מטוסים מכלי השיט העצום לסוריה ובעיראק. מיקומה המדויק של "שארל דה גול" ואופי המשימות לא נמסרו. על גבי נושאת המטוסים יותר מ-25 מטוסי קרב 18 מדגם "ראפאל" ושמונה מטוסי "סופר אטנדאר", המסוגלים לשגר פצצות מגובה רב.

עוד בוואלה! NEWS:
דיווח בסוריה: "כוחות קרקע רוסיים השתתפו לראשונה בלחימה"
אסד אופטימי: "הודות לתקיפות רוסיה, אנו מתקדמים בכל החזיתות"
פצצות עם הקדשה: כך נראית המתקפה הרוסית על "הטרוריסטים" בסוריה

פרנסואה הולנד ודייוויד קמרון בפריז, 23 בנובמבר 2015. רויטרס
"לא ניתן לטרור לנצח אותנו". קמרון והולנד בארמון האליזה, היום/רויטרס
נושאת המטוסים שארל דה גול בנמל טולון, צרפת, 18 בנובמבר 2015. רויטרס
נושאת המטוסים "שארל דה גול" עם יציאתה מנמל טולון שבצרפת, בשבוע שעבר/רויטרס

גורמים צבאיים מסרו לסוכנות הידיעות הצרפתית כי המטוסים צפויים לעבור בשמי טורקיה בצפון או ירדן בדרום, על מנת להימנע מאפשרות של תקיפה נגד המטוסים. כמו כן, הצרפתים ישתמשו במנגנון התיאום הביטחוני האמריקני, על מנת להימנע מהיתקלויות במרחב האווירי עם מטוסי חיל האוויר הרוסי, הפועל זה כחודשיים בשמי סוריה.

בהמשך השבוע יבקר הנשיא הולנד בוושינגטון ובמוסקבה, וביום ראשון הקרוב ייפגש בפריז עם נשיא סין שי ג'ינפינג, במטרה לאחד את המאמצים הבינלאומיים נגד דאעש. למרות שצרפת צפויה לשלש את פעילות בסוריה עם תחילת הפעילות של "שארל דה גול", גורמים בפריז הבהירו כי הולנד לא יצליח להשיג את מטרתו – הבסת דאעש – ללא קואליציה בינלאומית נרחבת.

פרנסואה הולנד ודייוויד קמרון בפריז, 23 בנובמבר 2015. רויטרס
יצליח לגייס את העולם? הולנד עם המשלחת הבריטית בפריז, הבוקר/רויטרס

מחר ייפגש הולנד עם נשיא ארצות הברית ברק אובמה, וינסה לעשות את הבלתי-ישוער ולשכנע אותו לאחד כוחות עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. אובמה פירט שני תנאים לשיתוף פעולה עם רוסיה: התחייבותה של מוסקבה למלא תפקיד "חיובי" בתהליך המדיני לסיום המשבר בסוריה, והפניית תקיפות חיל האוויר נגד מטרות דאעש בלבד.

גורלו של נשיא סוריה בשאר אסד נותר סלע המחלוקת המרכזי בין הצדדים. בימים האחרונים, העלו גורמים ברוסיה דרישה נוספת לשיתוף פעולה: הסרת הסנקציות נגד מוסקבה, שהוטלו בעקבות סיפוח חצי האי קרים בתחילת השנה שעברה.

במקביל, ייפגש היום פוטין בטהראן עם המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, התומך במשטרו של אסד, ומחר במוסקבה עם מלך ירדן עבדאללה – שחקן מרכזי נוסף שעשוי להטות את הכף בהרכבת קואליציה בינלאומית.

נושאת המטוסים שארל דה גול בנמל טולון, צרפת, 18 בנובמבר 2015. רויטרס
הולנד הפך ממנהיג מפוקפק - לגורם מפתח בזירה הבינלאומית. נושאת המטוסים "שארל דה גול"/רויטרס

הנשיא הולנד הפך בתוך שבוע וחצי ממנהיג שזוכה לתמיכה מועטה בלבד בצרפת ועם רקורד מפוקפק של מדיניות כלכלית, לגורם מפתח במאמצים הבינלאומיים נגד דאעש. בעוד שבוע, הולנד יתמודד עם אתגר נוסף, שהיה אמור להיות שיא מדיניות החוץ שלו: ועידת האקלים הבינלאומית בפריז, בהשתתפות לא פחות מ-140 ראשי מדינות.

חלק נכבד מהמשאבים שהופנו לשירות החוץ הצרפתי הוסטו בחודשים האחרונים לפעילות אינטנסיבית לקראת הוועידה, COP 21. בפריז לא מתכוונים לוותר על קיום הוועידה, אך לשם כך ייאלצו כעת להבהיר למנהיגי העולם כי העיר בטוחה מספיק עבורם. לפי שעה, אסרו הרשויות בצרפת על קיום הפגנות ועצרות שתוכננו לקראת הוועידה, מחשש לשלום הציבור.

(עדכון ראשון: 14:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully