וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עריפת ראש, טייק 2: הצצה למכונת התעמולה של דאעש

אנשי צוותי התעמולה שערקו מהארגון חשפו כיצד פועל המנגנון המפלצתי: המוציאים להורג נדרשים לצלם שוב ושוב את הרצח, ומחלקת הפרסום מקבלת החלטות אסטרטגיות בקרב. "הצלמים חשובים יותר מהחייל בשדה הקרב"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

(דאעש מאיים בסרטון חדש: נבצע פיגועים בטיימס סקוור בניו יורק)

כמעט בכל שבוע מפרסם ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) סרטון ברשת שבו הוא מאיים על מדינות המערב בביצוע פעולות טרור קטלניות, כמו זו שחוותה צרפת רק לפני שבוע, או מציג הוצאות להורג המוניות וברוטליות. ואולם, עד כה, לא נחשף כיצד פועלת מכונת התעמולה המשומנת של הארגון. עריקים שהשתייכו למחלקת התעמולה של הארגון הקיצוני, שרובם יושבים כיום בבתי הכלא במקומות שונים, חשפו בפני "הוושינגטון פוסט" את שגרת יומם של חברי הצוות, הכוללת צילום של עריפת ראשים וזירות קרב עקובות מדם.

רבים מבין עשרת העריקים שרואיינו טענו כי הצילומים מתוכננים ומבוימים עד לפרט האחרון. כמה אף ציינו כי הלוחמים והמוציאים להורג לעיתים עורכים כמה טייקים וקוראים את השורות שלהם מכרטיסים גדולים שמחזיק אדם הנמצא מאחורי המצלמה. כך למשל, אבו עבדאללה, איש ביטחון שהיה מקושר לצוותי התעמולה, אמר כי חזה בהוצאה להורג שבה צוות התעמולה קבע כמעט כל פרט.

עוד כתבות בנושא:
בזכות הנפט והמנהרות האסטרטגיות: דאעש חסין למתקפות האוויריות
דאעש מאיים בסרטון חדש: "נפוצץ את הבית הלבן"
מחמאס לדאעש: עשרות פלסטינים עורקים לשורות החליפות האיסלאמית

עיתונאי סטיבן ג'ואל סוטלוף בידי דאעש. יוטיוב, צילום מסך
העיתונאי האמריקני סטיבן ג'ואל סוטלוף לפני הוצאתו להורג/צילום מסך, יוטיוב

לדברי אבו עבדאללה, הצוות הביא לוח מחיק לבן כדי לרשום את הדברים שעל המוציא להורג להגיד. כמו כן, הוא אמר כי המוציא להורג נדרש להרים ולהוריד את הסכין כמה פעמים לפני שערף את ראש הקורבן כך שצוות הצילום יוכל לצלם את הלהב מכמה זוויות. בנוסף, הוא ציין כי ההוצאה להורג התקיימה רק כאשר ראש צוות הצילום אישר זאת.

עוד אמר אבו עבדאללה כי אחת ממשימותיו הייתה לקחת גופות של לוחמי הארגון משדה הקרב ולסדר אותן בתנוחה המשדרת גבורה בשביל צילומי התעמולה. לדבריו, הוא היה שוטף את הדם מהגופות ואף מזיז את פיהם כדי להציג כאילו חייכו במותם.

"המשימה מתקבלת על דפי נייר עם אתר הצילום בלבד"

אבו חאג'ר אל-מוגרבי, ששימש במשך כשנה צלם של דאעש, סיפר כי לעיתים קרובות עבודתו כללה צילום תפילות במסגד או חילופי אש קלים בין הכוחות, אך לדבריו היו מקרים שבהם צילם קרבות עקובים מדם או הוצאות להורג המוניות. הוא סיפר כי המשימה הייתה מגיעה לידיו על גבי דפי נייר, שעל כל אחת נמצא דגלו השחור של הארגון והאתר שבו יתקיימו הצילומים. "בדפים מצוין רק המיקום, לעולם לא הפרטים המלאים", אמר.

אחד המקרים שזכורים לאבו חאג'ר הוא היום שבו קיבל לידיו את דף הנייר שהורה לו לנסוע שעתיים לכיוון דרום-מערב, למעוז דאעש א-רקה. כאשר הגיע, הוא גילה כי הוא נמצא בין עשרה צלמים שנשלחו לתעד את שעותיהם האחרונות של יותר מ-160 חיילים סורים שנשבו ב-2014. "החזקתי את המצלמה", משחזר אבו חאג'ר. "החיילים התפשטו עד לתחתוניהם, צעדו לתוך המדבר ובשלב מסוים הם ירדו על ברכיהם. באותו הרגע ירו בהם לוחמי הארגון בנשק אוטומטי אחד אחרי השני, וערפו את ראשם של חלק מהם".

דאעש מאיימים בסרטון חדש: "נפוצץ את הבית הלבן". צילום מסך
"מקריא את דבריו מלוח מחיק". לוחם דאעש בסרטון שהפיץ הארגון/צילום מסך

כמו כן, עריקים רבים טענו כי גורמים בכירים במחלקת התעמולה מקבלים כבוד וזכויות של אדם בדרגת אמיר, שלה זוכים לוחמים בכירים בשדה הקרב. בראש המחלקה יושבים גרפיקאים, מפיקים ועורכים, אשר מקבלים הרבה פעמים החלטות הנוגעות לאסטרטגיה בשדה הקרב. "זה צבא שלם של אנשי תקשורת", אמר אבו עבדאללה. "צוות התעמולה יותר חשוב מהחיילים בשדה הקרב. המשכורת החודשית שלהם גבוהה יותר, יש להם מכוניות טובות יותר והשפעה על מקבלי ההחלטות". אל-מוגרבי חיזק את הטענה ואמר כי התגורר בווילה מפוארת וקיבל שכר של 700 דולר בחודש – פי שבע מלוחם ממוצע.

עריקים רבים אף ציינו כי מצלמות, מחשבים וציוד הסרטה נוסף מגיע במשלוח קבוע מטורקיה אל מחלקת התעמולה, הנשלטת בעיקר על ידי זרים, ביניהם, כך לפי המרואיינים, לפחות אמריקני אחד שיכולותיו ההפקתיות נובעות מעבודות קודמות בערוץ חדשות או בחברות טכנולוגיות. אבו עבדאללה סיפר כי המטה של מחלקת התעמולה ליד חאלב שבסוריה כולל שתי קומות עמוסות במצלמות, מחשבים וציוד יקר נוסף. שם, לדבריו, גם נערך העיתון החודשי של הארגון, "דאבק".

25 חיילים מצבא אסד הוצאו להורג בתדמור. אתר רשמי
הוצאה להורג של 25 חיילים של צבא אסד שנשבו על ידי הארגון הקיצוני/אתר רשמי

הקואליציה בראשות ארצות הברית, כמו גם רוסיה, נאבקות בארגון הקיצוני מהאוויר, אך היא טרם גיבשה אסטרטגיה למאבק בתעמולה, המהווה את אחד הכלים המשמעותיים ביותר, שדרכה מגוייסים אלפי צעירים כדי להילחם בשורות הארגון ואף להוציא פיגועים בחו"ל. כל המאמצים לחסום את חשבונות הפייסבוק והטוויטר של תומכי "המדינה האיסלאמית" המפיצים את הסרטונים, וכן הניסיונות להוריד את התעמולה מהרשת, העלו חרס. ראש ה-FBI, ג'יימס קומי, תיאר לאחרונה את מערכת התעמולה של דאעש מטרה צבאית לכל דבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully