וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזכות הנפט והמנהרות האסטרטגיות: דאעש חסין למתקפות האוויריות

20.11.2015 / 8:30

צבא רוסיה מפציץ את יעדי הארגון בסוריה במלוא העוצמה, אך שרידותו הכלכלית נותרה מרשימה. בערים המרכזיות, נבנה מבעוד מועד מערך מנהרות, והנפט ממשיך לזרום - לטורקיה ולאסד. השבוע תקף חיל האוויר הרוסי שיירת נפט של דאעש

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

שנה וחודשיים חלפו מאז החלה הקואליציה בראשות ארצות הברית להפציץ את מטרות ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בסוריה ובעיראק, וכמעט חודשיים מאז שרוסיה פתחה גם היא במתקפה אווירית נגד יעדי הארגון. למרות שדאעש מצליח במידה מסוימת למזער את הפגיעה בו, באזורים שבהם נרשמת פעילות קרקעית לצד אווירית, לוחמי הארגון נסוגו. ואולם, באזורים שבהם נרשמות הפצצות מאוויר בלבד, מצליחים אנשי הארגון להיאחז בקרקע, בזכות מערך תת-קרקעי של מנהרות שהקים דאעש בערים שנודעו כבירותיו - א-רקה בסוריה ומוסול בעיראק.

בחודשים האחרונים השקיע הארגון משאבים רבים על מנת למגן את האזורים שבשליטתו, לקראת האפשרות של מתקפה אווירית מסיבית – כמו זו הרוסית, שהתממשה זה לא מכבר. בתקופה הקצרה שבה פועל חיל האוויר הרוסי, הוא פגע ביותר מטרות מחיל האוויר האמריקני, שפועל כבר תקופה ארוכה באזור. מבעוד מועד, כרו אנשי הארגון מנהרות בערים האסטרטגיות. חלק מאותן מנהרות אף חסינות מפני הפצצות מהאוויר.

עוד בוואלה! NEWS:
דאעש מאיים בסרטון חדש: "נפוצץ את הבית הלבן"
לברוב: הטרור בפריז עזר למערב להבין שהבסת דאעש חשובה מעתיד אסד
תיעוד ראשון של "המוח" לפני הטרור בפריז: "ננצח בשמו של אללה"

דאעש מפיץ מסר מאיים לעבר רוסיה המעורבת בלחימה בסוריה, נובמבר 2015. לייב לייק, צילום מסך
מיסים, כופר ונפט. יותר ממיליארד דולר בשנה/צילום מסך, לייב לייק

יתרה מכך, למרות ירידה בהכנסות הארגון בשנה האחרונה, דאעש מציג שרידות כלכלית מרשימה. מקור ההכנסה העיקרי הוא הסחר בנפט, ולצדו מיסים על כשמונה מיליון אזרחים שבהם הוא שולט, תרומות מגורמים במפרץ הפרסי, דמי כופר מחטיפות, שוד בנקים ועתיקות וגניבה. על פי אומדנים בישראל, רק תעשיית הנפט מכניסה לקופת דאעש, שתואר על ידי כתב העת הכלכלי "פורבס" כעשיר ביותר בעולם, עשרות מיליוני דולרים בכל חודש. יחד עם הפרויקטים האחרים, מצליח דאעש לאגור יותר ממיליארד דולר הכנסות בשנה.

הארגון הצליח, מאז שהחלו התקיפות האמריקניות, לפתח לעצמו יכולות מרשימות של סחר נפט בשוק השחור, לצד איסוף המיסים והכופר. הנפט אינו נמכר ישירות לצרכנים, אלא באמצעות מתווכים. המחיר הזול שמציעים אנשי דאעש לחבית, כמעט מחצית ממחירו בשוק הרגיל, מביא לא מעט גורמים לרצות לעשות עסקים לא ישירים עם ארגון הטרור. הצרכנית מספר אחת של הנפט מתוצרת דאעש היא טורקיה. אחריה, באופן מפתיע יותר, עומד המשטר הסורי של בשאר אסד.

אחת הבעיות שעמן מתמודד דאעש, היא היעדרם של בתי זיקוק שמסוגלים לטפל בכל הנפט שברשותו. תחילה ניסו להפעיל בתי זיקוק קטנים ומאולתרים, אך אלה נפגעו בהפצצות האמריקניות. לפיכך, חלק מהעסקה על מכירת נפט גולמי כוללת את החזרתו של דלק מעובד לרשות דאעש.

לאחרונה, הארגון נמנע מלייצא נפט בשיירות ארוכות. במקום זאת, דאעש מפעיל כלי רכב בודדים שקשים יותר לאיתור ומביאים את הנפט הגולמי ליעדים שונים שם הוא נמכר במחיר זול במיוחד. עם זאת, השבוע הפיץ משרד ההגנה הרוסי סרטון שבו נראית לכאורה שיירה של מאות כלי רכב שהובילה נפט ונפגעה בהתקפה אווירית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
הריסות בעיר דומא, סוריה, לאחר הפצצה אווירית, 17 בנובמבר 2015. רויטרס
העיר דומא שבסוריה לאחר הפצצה אווירית של רוסיה/רויטרס

מספיקה הצצה בצי כלי הרכב של דאעש, בעיקר מסוג טויוטה, כדי להבין כמה דלק צורך הארגון. למרבה האבסורד, מוסדות השלטון הסוריים ממשיכים בהעברת משכורות לפקידי הממשלה במחוזות שבשליטת דאעש ובכלל זה לעובדי תשתיות חשמל, שמספקים חשמל גם לאזורים שאותם כבש ארגון הטרור.

ועדיין, צריך לומר, ההכנסות של דאעש צנחו משמעותית. כ-80% מכלל ההכנסות של דאעש בעבר הגיעו מנפט. בעקבות הירידה במכירות, רק כמחצית מהכספים המועברים לארגון, מגיעים ממקור זה. אלא שדאעש, גם עם תקציב מופחת של "רק" מיליארד דולר בשנה, מצליח להפגין שרידות מרשימה. יתרה מכך ולמרות המאמצים של רוסיה וארצות הברית, עדיין ממשיכים בכל חודש להצטרף עשרות מתנדבים לארגון מכל רחבי הגלובוס.

הבשורות היותר חיוביות כרגע בזירת הלחימה המזרח תיכונית, מגיעות מכיוון עיראק דווקא. שם, כוחות הצבא, יחד עם מליציות שיעיות, רושמים התקדמות מרשימה בקרב הקרקעי מול דאעש וכך גם הכוחות הקרקעיים הכורדים. השאלה מתי כל אלה יביאו את ארגון הטרור לנקודה שבה תרחף סכנה משמעותית להמשך שרידותו במרחב. ולשם כך נדרשים, כך נראה, עוד לא מעט זמן ומשאבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully