וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לברוב: הטרור בפריז עזר למערב להבין שהבסת דאעש חשובה מעתיד אסד

שר החוץ של רוסיה טען כי מדינות המערב "הבינו את ההשלכות המלאות של האולטימטום שהציבו לאסד". דברים שאמרה קלינטון, ההפצצות הצרפתיות וסדר היום לפגישת אובמה-הולנד תומכים בטענותיו

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, טען היום (חמישי) כי מתקפת הטרור בפריז בסוף השבוע האחרון "סייעה למערב להבין כי העדיפות העליונה בסוריה היא המאבק בדאעש ולא הפלת הנשיא בשאר אסד". לדבריו, "השותפות המערביות שלנו הבינו את ההשלכות המלאות של העמדה שרבות מהן נקטו ושהפכה למעשה לאולטימטום: אם אסד ילך, כל הבעיות ייפתרו. פוליטיקאים פיקחים נוטים להבין שנחוץ להתמקד במטרה המרכזית – לעצור את דאעש מלכבוש שטחים".

לאחר המתקפה המשולבת בבירת פריז בלילה שבין שישי לשבת, שהביאה למותם של לפחות 132 בני אדם, מנהיגי מדינות רבות קראו להחרפת המאבק בארגון "המדינה האיסלאמית" בסוריה ובעיראק, והשיח הדיפלומטי על הדחתו של אסד נדחק הצידה. כך למשל, אמרה היום שרת החוץ לשעבר של ארצות הברית והמועמדת המובילה המרוץ הדמוקרטי לנשיאות, הילרי קלינטון, כי "סדר העדיפויות חייב להיות ברור" – חיסול דאעש לפני דאגה לעתידו של העריץ הסורי.

עוד בוואלה! NEWS:
"בעוד שבועיים לא יזכרו מה היה": צרפת מסרבת לעכל שהיא במלחמה
הרע עוד לפניהם: זעמו של המיעוט המוסלמי מאיים על עתיד צרפת
צרפת אישרה: חוסל "המוח" מאחורי מתקפות הטרור בפריז

מטוס קרב צרפתי ממריא להתקפה בסוריה, נובמבר 2015. רויטרס
מטוס קרב צרפתי בדרכו להפצצה בא-רקה/רויטרס

נשיא צרפת פרנסואה הולנד ונשיא ארצות הברית ברק אובמה שוחחו היום בטלפון, לקראת פגישתם בבית הלבן בשבוע הבא, והדגישו את "מחויבותם הבלתי-מתפשרת לפגוע בדאעש ולהשמיד אותו". על פי ההודעה מהבית הלבן, השניים ידונו בפגישתם הקרובה "בדרכים לקדם את חיסול דאעש, לצד סיוע לסיום הסכסוך בסוריה והבטחת ביטחונם של אזרחינו מפני איומי טרור".

שרי החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי בראש שולחן הדיונים על עתידה של סוריה, וינה, לצד נציגים מרוסיה, מאיראן, מערב הסעודית ומדינות נוספות, 14 בנובמבר 2015. רויטרס
"רוסיה ואיראן חייבות להחליט בין תמיכה באסד להצלת המדינה הסורית". הנציגים בסבב השיחות האחרון על פתרון המשבר בסוריה/רויטרס

עם זאת, בהצהרותיו הרשמיות, מקפיד אובמה לשמור על אותו הקו: בדברים שנשא במהלך ועידה במנילה שבפיליפינים טען כי "המדינה האיסלאמית" לא תושמד "עד שלא יושג הסדר פוליטי בסוריה, דבר שיכול לקחת זמן". הוא הבהיר כי פתרון מדיני שכזה לא יהיה אפשרי אם הנשיא אסד יישאר בשלטון. לדבריו, "רוסיה ואיראן חייבות להחליט בין תמיכה באסד להצלת המדינה הסורית".

אסד, מצדו, טען השבוע כי ממשלו "מתגלה כנחוץ יותר ויותר להקמת קואליציה בינלאומית נגד הטרור". זאת, על רקע הדיווחים ההולכים וגוברים על מגעים מתקדמים להקמת ממשלת מעבר בדמשק, שלטענת שר החוץ האמריקני ג'ון קרי תוקם כבר בשבועות הקרובים.

נשיא צרפת פרנסואה הולנד נואם מול הפרלמנט, 16 בנובמבר 2015. רויטרס
לא יחזור בו מקליטת הפליטים הסורים. הולנד/רויטרס

מאז סוף השבוע, מטוסי חיל האוויר הצרפתיים תקפו מטרות רבות באזור העיר א-רקה שבסוריה, המוכרת כ"בירת דאעש" במדינה. הדיווחים מהשטח מעלים כי הנזק שנגרם לארגון הוא לא רב, אולם המתקפה לכל הפחות מנסה להעביר מסר ללוחמי הארגון. לצד זאת, הממשלה ההולנדית מסרה היום כי תשקול לעמוד לצדה של צרפת ולהצטרף לתקיפות האוויריות בסוריה. כך גם דווח היום כי הולנד ושבדיה שוקלות להעביר סיוע צבאי לכוחות הכורדים, הלוחמים נגד דאעש בעיראק ובסוריה.

במקביל, מדינות רבות במערב שוקלות שינוי אסטרטגיה בכל הנוגע להתמודדות עם ארגונים איסלאמיסטים קיצוניים – ולהגירה, שעד לפני כחודש תפסה את הכותרות הראשיות במרבית כלי התקשורת באירופה. ראש ממשלת שבדיה סטפן לופבן אמר היום כי מאז 2012 יותר מ-300 אזרחי המדינה נסעו להילחם בסוריה ובעיראק. לדבריו, "כנראה שהיינו תמימים. אולי היה לנו קשה לקבל שיש אנשים בקרבנו שמזדהים עם ארגון 'המדינה האיסלאמית'".

חרף הביקורת שהופנתה נגדו והדרישות להקפיא את כניסת המהגרים לאירופה, הנשיא הולנד הבהיר אמש כי פריז תמלא את התחייבותה לקלוט כ-30 אלף פליטים סורים. עם זאת, צרפת ומדינות אחרות באיחוד האירופי עומלות על שורת החלטות שעשויות להטיל הגבלות נוספות על הכניסה למדינות האיחוד, יחייבו רישום מדוקדק יותר של התנועה בין המדינות ואף יעניקו לרשויות סמכות לאסוף פרטים אישיים על האזרחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully