וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יממה לשחרור פולארד: הגעתו לישראל לא נראית באופק

דניאל זירי

19.11.2015 / 18:30

המרגל הישראלי הכלוא בארצות הברית ב-30 השנים האחרונות ייצא לחופשי במהלך יום שישי, אך על פי תנאי שחרורו הוא יאלץ להישאר באזור מוגבל ולא יורשה לעלות לישראל. עורכי דינו עושים מאמצים כבירים לשינוי ההחלטה, אך צפויים להיתקל בקשיים רבים

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

(ריאיון של ח"כ נחמן שי, יו"ר השדולה לשחרור פולארד, לאולפן וואלה! NEWS)

תוך פחות מ-24 שעות יצא ג'ונתן פולארד משערי בית הכלא באטנר שבקרוליינה הצפונית, שם הוחזק במהלך שלושת העשורים האחרונים. עם זאת, בגיל 61, ולמרות שאמר פעמים רבות שהוא מתכוון "להשאיר את כל שאירע מאחור", נראה כי ארצות הברית עדיין חוששת מהמרגל הישראלי. גם לאחר השחרור, פולארד לא יהיה חופשי לחלוטין: משרד המשפטים האמריקני מסר אתמול לסוכנות הידיעות היהודית JTA כי במסגרת תנאי שחרורו, פולארד ייאלץ להישאר באזור מוגבל, ככל הנראה במדינת ניו יורק, למשך חמש שנים. כמו כן, על פי דיווחים שונים פולארד לא יוכל להשתמש ברשת האינטרנט בחמש השנים הקרובות.

משמעותן של ההגבלות הוא ניפוץ חלומו של פולארד להצטרף לאשתו אסתר בישראל, ועל כן עורכי דינו כבר הודיעו שהם מתכוונים להילחם בהחלטה. בשבועות האחרונים הגישו עורכי הדין כמה ערעורים לבית המשפט, בבקשה לאפשר לפולארד לעלות לארץ. כמו כן, לפני ימים אחדים מילא פולארד בקשה לוויתור על אזרחותו האמריקנית בתמורה למתן אפשרות להגיע לישראל.

בשלישי האחרון דיווח "וול סטריט ג'ורנל" כי צוות ההגנה של פולארד שלח מכתב למשרד תובע הכללי, ובו כתב כי מרשם מבין את "התוצאות החמורות שיגרור מהלך ויתור האזרחות", וכי הוא מוכן להסתכן באפשרות שלא יוכל לשוב לארצות הברית כל ימי חייו.

עוד כתבות בנושא:
"מיקומו של פולארד יישמר בסוד מחשש לביטחונו האישי"
נתניהו אסר על השרים להתראיין בנושא פולארד מחשש שיתקפו את אובמה
"מעדיף לאכול אבק בישראל": הכלא ה"רך" של ג'ונתן פולארד

לקראת פיצוץ? אבו מאזן פונה לאו"ם; פולארד סירב לשימוע בכלא. רויטרס
לא צפוי לעלות לישראל בקרוב. פולארד/רויטרס

עם זאת, יש סיכוי קטן מאוד שהבקשות ייענו בקלות. למרות הלחץ שהפעילה ישראל בעשורים האחרונים, אין אף ממשל אמריקני ששקל לשחרר את פולארד לפני סיום תקופת מאסרו, ועמדה נוקשה זו צפויה להתקבל גם בכל הנוגע לתנאי שחרורו. בהצהרה שיצאה ממעונו של הנשיא מוקדם יותר החודש נמסר כי אובמה לא יתערב בקבלת ההחלטות בכל הנוגע לפולארד, וישאיר את הטיפול בנושא כולו למחלקת המשפט. ישנם הטוענים כי הסיבה לדבר היא רצונה של ארצות הברית להימנע מהאפשרות שפולארד יתקבל כגיבור בישראל.

דניאל זירי למגזין על בית הכלא באנטר שג'ונתן פולארד כלוא בו. מערכת וואלה
עשרות עיתונאים יגיעו לרחבת הכלא. בית הסוהר באטנר שבו שוהה פולארד/מערכת וואלה

שחרורו של פולארד יסתיים רשמית למעשה ב-21 בנובמבר, אך מאחר ומדובר ביום שבתף הוא ישוחרר ביום שלפני. יש לציין כי הסיבה לכך היא לא העובדה שפולארד שומר שבת, כפי שפורסם בכלי תקשורת שונים, אלא העובדה שבית הכלא לא משחרר אסירים בסופי שבוע. בית הכלא סירב לבקשת וואלה! NEWS לפרסום שעת השחרור המדויקת בטענה כי "אין מדובר במידע החשוף לציבור".

עשרות עיתונאים ישראלים צפויים לפקוד את רחבת בית הכלא בשישי, אך מקורביו של פולארד הדגישו כי הם מתכוונים להרחיק אותו מהמצלמות ולשמור על "פרופיל נמוך". זאת, לטענתם, כדי לא להשפיע לרעה על תנאי שחרורו – נושא רגיש ממילא לאור היחסים המורערים בין ארצות הברית וישראל, על אף שאלה חוו שיפור לאחרונה לאחר פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא ברק אובמה.

אסתר פולארד הגיבה על השחרור: "הסיוט מסתיים, מחכה לחבק אותו". רויטרס, עומר מירון
פולארד לא יוכל להגשים את חלומו ולחבור לאשתו בישראל. אסתר פולארד/עומר מירון, רויטרס

ביולי האחרון החליט הממשל שלא להתנגד לשחרור פולארד בתום תקופת מאסרו, לאחר שוועדת השחרורים קבעה כי בלתי סביר ש-30 שנים לאחר מעצרו הוא עדיין מסוכן לביטחון המולדת. בשבוע האחרון עלה שחרורו הצפוי לכותרות בתקשורת היהודית ברחבי העולם, וכן בכלי תקשורת אמריקניים כדוגמת פוקס ניוז, וושינגטון פוסט ווול סטריט ג'ורנל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully