וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנגוריה הציבורית: הפרקליטות מאיימת לכלוא נאשמים בעבירות קלות

19.11.2015 / 11:00

השליך צלחת לעבר אימו? סטר לקטין שהיכה את בנו? במכתב שנשלח לפרקליט המדינה טוענים הסנגור הציבורי ויו"ר לשכת עורכי הדין כי התהוותה תופעה חדשה: הפרקליטות מוסיפה לכתבי אישום איום במאסר בפועל - גם בעבירות קלות במיוחד. "על התובע מוטלת חובה להפעיל שיקול דעת"

חייל וכלבו, יחידת עוקץ, ספטמבר 2014. עומר מירון
הכלב נשך אדם, הבעלים אוימה במאסר/עומר מירון

בן שהשליך צלחת לעבר אימו, גבר שהסיע אדם אחר על קטנוע ללא אישור ואב שסטר לקטין שנחשד בהכאת בנו - אלו רק חלק מהמקרים שבהם בחרה הפרקליטות, שלא בצדק לכאורה, לאיים על נאשמים בעונש מאסר בפועל. ממכתב שנשלח לאחרונה לפרקליט המדינה שי ניצן ולראש חטיבת התביעות המשטרה תת-ניצב לילי באומהקר מראש לשכת עורכי הדין אפי נווה והסנגור הציבורי ד"ר יואב ספיר, עולה כי מדובר בתופעה חדשה. במסגרתה, מוסיפה הפרקליטות לכתבי אישום הודעה שבה נאמר כי היא צפויה להגיש מזכר ובו תודיע כי תעתור למאסר בפועל. זאת, אף שמדובר בעבירות קלות באופן יחסי. הודעת הפרקליטות, כך נטען במכתב, גורמת לחרדה בקרב הנאשמים ומהווה איום עליהם שלא לצורך. מעבר לכך, יש לתופעה גם היבט כלכלי: ברגע שהפרקליטות מודיעה על כוונה לעתור לעונש מאסר בפועל, לנאשם מגיע סניגור ציבורי הממומן מכספי הציבור.

"בעת האחרונה גוברת התחושה בקרב עורכי הדין העוסקים בפלילים לפיה התביעה המשטרתית והפרקליטות מצרפות לכתב האישום הודעה על כוונתן לעתור לעונש מאסר בפועל, גם במקרים קלים ביותר, שבהם ברור כי התובע לא יעתור בסופו של יום להטלת עונש זה", כתבו נווה וד"ר ספיר.

עוד בוואלה! NEWS:
הרובה שנתקע וגבורת המלצרית: תיעוד ראשון ממתקפת הטרור בפריז
"מיקומו של פולארד יישמר בסוד מחשש לביטחונו האישי"
הפלסטינים הציבו את דגלם בעמדת מג"ב - ופרסמו ברשת: "זה מרהיב"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בין המקרים שבהם בחרה הפרקליטות לאיים על נאשם בעונש מאסר בפועל ניתן למצוא אחד שבו נאשם משך מידה של פרודתו את מפתחות המכונית והטלפון הנייד עד שנפלה ונחבטה בברכיה. ההליך טרם הסתיים, וטרם ברור אם הנאשם ייכנס בסופו של דבר לכלא על העבירה "החמורה".

אירוע נוסף הוא זה שבממסגרתו הסיע נאשם אזרח ממדינה זרה על קטנועו. האיש הואשם בהסעה ברכב של תושב זר השוהה שלא כדין, אך לבסוף כתב האישום בוטל והוא לא נכנס אל כותלי בית הסוהר.

עוד מקרה "חמור" שבו אוים אזרח בכניסה לכלא הוא זה שבו אישה, שכלבה נשך גבר, הואשמה בסעיף של אי נקיטת אמצעי זהירות בחיה והחזקת כלב מסוכן ללא רשיון. בסופו של תהליך, חזרה בה הפרקליטות חזרה מכתב האישום והאישה המשיכה לחיות את חייה מבלי להיכנס לכותלי בית הסוהר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

לטענת עו"ד נווה וד"ר ספיר, התופעה האמורה, שבמסגרתה מאויימים נאשמים בעבירות קלות במאסר בפועל, מביאה נתבעים לא מעטים לשכור סנגור שלא לצורך, בשל איום המאסר המרחף מעל לראשם.

"על התובע מוטלת חובה להפעיל שיקול דעת פרטני המביא בחשבון את הנסיבות של המקרה ושל הנאשם, ובהתאם לכך יש מקום למסירת ההודעה רק המקרה בו קיימת אפשרות קונקרטית כי התובע יבקש מבית המשפט להטיל מאסר בפועל", מסרו. "אין להשלים עם מצב שבו יעביר תובע לנאשם מסר מאיים שירחף מעל ראשו משך ההליך כולו, בלא שיידרש לנסיבות העניין טרם יגבש החלטתו. צעד זה עלול לגרום לו גם לשכור סנגור שלא לצורך".

מהפרקליטות נמסר בתגובה: "ככלל, הרוב המוחלט של התיקים שמגישה הפרקליטות הם כאלה שלא ניתן לשלול כבר בתחילת ההליך את האפשרות שהתביעה תבקש לגזור מאסר בפועל, ולו כזה שירוצה בעבודות שירות. במקרים אלו, מחייב חוק סדר הדין הפלילי את התובע להודיע לביהמ"ש לפני תחילת המשפט כי 'קיימת אפשרות' שיבקש להטיל מאסר בפועל על הנאשם, אם יורשע. ככל שישנן טענות לטעות במקרה כזה או אחר, הן ייבדקו. מכל מקום, אין כל הנחיה או מדיניות חדשה בנושא, ודאי לא כזו הקובעת באופן גורף שיש לכלול הודעה כאמור לביהמ"ש בכל כתב אישום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully