וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתוני המיצ"ב: נשמרו הפערים החברתיים, עלו הגניבות וירדה האלימות

17.11.2015 / 12:30

ממבחני המיצ"ב עולה כי הפער בין תלמידים ממעמד חברתי-כלכלי גבוה ונמוך נשמר, וכך גם הפער בין תלמידים יהודים וערבים. אחד מכל שני תלמידי תיכון השחית רכוש בית ספרי, וכרבע דיווחו על שימוש בשפה פוגענית. מנגד: ירידה באלימות ומעורבות גבוה יותר מצד ההורים

קרדיט: מאצ'י הוף. עריכה: ניר חן
בגרות במתמטיקה, מאי 2015. נועם מושקוביץ
32% מתלמידי היסודי דיווחו על שבירה או הרס של ציוד/נועם מושקוביץ

משרד החינוך פרסם הבוקר (שלישי) את נתוני מבחני המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית) שנערכו בשנת הלימודים הקודמת, תשע"ה, ולפיהם נרשמה מגמה מעורבת בהישגים הלימודיים ביחס למבחן הקודם, שנערך לפני שנתיים. הפערים בין תלמידים מרקע חברתי-כלכלי גבוה לנמוך נשמרו, וחלה הידרדרות באקלים הבית ספרי בהיבטים רבים. מבחני המיצ"ב נערכו בקרב 750 בתי ספר וכללו קרוב ל-60 אלף תלמידים.

בראמ"ה, הרשות הארצית למדידה ולהערכה של משרד החינוך העורכת את הדוח, מציינים כי במקצוע המתמטיקה בכיתות ח' חלה לראשונה עלייה משמעותית בציוני התלמידים מרקע חברתי-כלכלי נמוך, לאחר כמה שנים ללא שינוי. כמו כן, "במבחנים בעברית ובמבחנים באנגלית לכיתות ה', נרשמו בקרב דוברי העברית בשנים האחרונות פערי הישגים נמוכים במעט מאשר בשנים קודמות", אולם "בשאר המבחנים, הן בקרב דוברי עברית והן בקרב דוברי ערבית, אין צמצום בפערי ההישגים בין תלמידים מרקע חברתי - כלכלי שונה לאורך השנים - ולעיתים אף חלה התרחבות".

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
מזרקים, מחטים ומגשי פיצה: תיעוד מחדר המלון של המחבלים
השייח ראאד סלאח: "ישראל היא ארגון טרור, לא אנחנו"
תיעוד מסן פרנסיסקו: חשוד בגניבת רכב מותקף באלות בידי שוטרים

הנתונים העיקריים על הישגי התלמידים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפערים העקביים בין תלמידים יהודים לתלמידים ערבים נשמרו גם השנה, במקצועות מדע, טכנולוגיה, אנגלית ומתמטיקה. במשרד החינוך מודים כי "במבט לאורך שנים, אין מגמה ברורה של צמצום פערים בין שני המגזרים". הדוח בדק באופן פרטני גם את הישגי המגזר הבדואי בדרום הארץ ועולה כי "בכל המקצועות ודרגות הכיתה, הישגי התלמידים במגזר הבדואי בדרום נמוכים במיוחד".

במגזר היהודי לאורך שנים קיימים פערים בין החינוך הממלכתי-דתי לממלכתי, לטובת הממלכתי-דתי, הצטמצמו מעט הפערים בעברית ומתמטיקה לכיתות ה'. אולם, הפערים התרחבו בכיתות ח', לאחר צמצום שחל במבחן המיצ"ב הקודם.

בגרות במתמטיקה, מאי 2015. נועם מושקוביץ
אחד מכל שני תלמידים השחית רכוש/נועם מושקוביץ

סקרי האקלים והסביבה הלימודית מגלים תמונה מדאיגה, מפני שבבתי ספר דוברי עברית נרשמה בתשע"ה עלייה בדיווחי תלמידים על ונדליזם בכל שכבות הגיל. זאת, לאחר מגמה מתמשכת של ירידה בשנים קודמות. עוד עולה מהנתונים כי חלה עלייה בדיווחי תלמידים, יהודים וערבים, על גניבות - בעיקר בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות. גם כאן, העלייה באה לאחר מגמה מתמשכת של ירידה בשנים קודמות.

המיצ"ב מגלה כי כאחד מכל שני תלמידי חטיבה ותיכון השחית רכוש של בית הספר. כמו כן, 32% מתלמידי היסודי דיווחו כי בחודש שקדם להעברת השאלונים, תלמידים שברו או הרסו ציוד של בית הספר. בקרב תלמידים בבתי ספר על-יסודיים נרשמו מעשי ונדליזם על ידי תלמידים בשיעורים של 47% בחטיבות הביניים ו-48% בתיכונים. מדובר על עלייה של 6% בחטיבות הביניים ו-8% אחוז בתיכונים. מנכלית ראמ"ה, ד"ר חגית גליקמן, התייחסה לנתון ואמרה כי "היחידות המקצועיות במשרד מקבלות את הנתונים ופועלות בהתאם, בהחלט צריך לשים לב".

כרבע מהתלמידים דיווחו כי תלמידים משתמשים בשפה פוגענית בגלל מראה חיצוני, כחמישית דיווחו על שפה פוגענית כלפי בני ובנות מין אחר וכעשירית דיווחו על שפה פוגענית כלפי בעלי מוגבלויות. בנוסף לכך, כשישית מהתלמידים בבתי ספר יסודיים וכחמישית ויותר מהתלמידים בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות דיווחו על שפה פוגענית כלפי בני ובנות לאום אחר או כלפי בעלי עמדות פוליטיות שונות.

בגרות במתמטיקה, מאי 2015. נועם מושקוביץ
שפה פוגענית כלפי בני ובנות לאום אחר/נועם מושקוביץ

מדד נוסף מגלה כי פחות תלמידים בבתי ספר יסודיים מדווחים על יחסי קרבה ואכפתיות בין מורים לתלמידים, זאת לאחר מגמת עליה מתמשכת בשבע השנים האחרונות. בשנת תשע"ה נרשמה גם עלייה בשיעורי הדיווח על היעדרויות מלימודים.

דווקא בכל הנוגע לאלימות חל שיפור ולאורך השנים 2015-2008 קיימת מגמה של ירידה עקבית בשיעורי המדווחים על מעורבות בה. בקרב תלמידי כיתות ז'-ט' וי'-י"א, יש שיפור בדיווחים בתשע"ה בהשוואה לתשע"ד.

המורים מדווחים כי ההורים משתתפים ומעורבים יותר בעשייה הבית ספרית. כמו כן, נרשמה עלייה במספר התלמידים בחטיבות העליונות התופסים את בית הספר כמכשיר לחיים. תלמידי בתי הספר הערביים מדווחים כי הם מרגישים מוגנים ובטוחים יותר בבית הספר, ואף נרשמה עלייה במגזר בשיעורי המדווחים כי תלמידים מקפידים על התנהגות נאותה בכיתות בזמן שיעורים.

משרד החינוך: "לאורך השנים יש מגמה של שיפור"

מנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן אמרה הבוקר כי "אנו מסתכלים באופן כללי על מגמות, זה מה שחשוב לנו ואנו עובדים בתהליך ארוך טווח". היא הסבירה כי גם עליות חריגות בנתונים מסוימים מדאיגות: "כשיש 'פיקים' אנו יותר מוטרדים, כי זה אומר שהייתה השקעה ממוקדת ואנו רוצים שיפור לאורך זמן". היא הוסיפה ואמרה כי "לאורך השנים יש מגמה של שיפור גם באקלים וגם במקצועות השונים".

על כך שלא הצטמצמו באופן משמעותי הפערים בין קבוצות אוכלוסייה חזקות וחלשות, אמרה כי "אין שיפור דרמטי, לצערנו", והוסיפה כי "כל עוד אנו לא מצליחים לנתק בין מצב סוציו-אקונומי להרבה תחומים אחרים בחברה, גם בהישגים זה בא לידי ביטוי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully