וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת סיום המחלוקות: תקציב המדינה אושר לקריאה שנייה ושלישית

16.11.2015 / 3:21

ועדת הכספים של הכנסת אישרה את התקציב לשנים 2015-2016. היום ייפתח מרתון של שלושה ימים שבסופו צפויה הקואליציה לאשר את התקציב. בין המחלוקות שנפתרו היו תקציב הביטחון, חוק הגיוס ומע"מ אפס

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תקציב 2015-2016 יוצא לדרך: אמש (ראשון) אישרה ועדת הכספים של הכנסת את התקציב לקריאה שנייה ושלישית, והיום יחל מרתון דיונים במליאת הכנסת שיימשך שלושה ימים. בסיומו, צפויה הקואליציה לאשר את תקציב המדינה ואת חוק ההסדרים.

העברת התקציב בוועדת הכספים התאפשרה לאחר שהוסרו כל המכשולים הפוליטיים שאיימו לעכב את אישורו. אתמול בבוקר הודיע השר אריה דרעי כי יקים צוות יחיד עם שר האוצר משה כחלון, שיבחן את הדרכים ליישם את תכנית מע"מ אפס על תחבורה ציבורית. בימים האחרונים דרש דרעי להעביר בחקיקה בכנסת חוק מע"מ אפס על תחבורה ציבורית כתנאי לתמיכה בתקציב, אולם הסכמתו מאתמול בבוקר פותחת נתיב של הידברות עם האוצר.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
הממשלה אישרה קיצוץ רוחבי למימון התחייבויות קואליציוניות
ראשי הקואליציה התחייבו: התיקון לחוק הגיוס יעבור בתוך עשרה ימים
הממשלה אישרה: מספר התלמידים המקסימלי ביסודי – עד 34 בכיתה

יעלון על מחויבות חמאס להפסקת האש: "הוא לא הפך לציוני, הוא מורתע". ספק 500
תקציב הביטחון היה סלע המחלוקת. יעלון/ספק 500

מכשול נוסף שעמד בדרכה של הקואליציה הוא חוק הגיוס. סיעת יהדות התורה איימה שלא תצביע בעד התקציב כל עוד לא יאושר בשלוש קריאות התיקון לחוק, שמעקר מתוכן את ההבנות שחוקקו בקדנציה הקודמת על ידי יש עתיד. לבסוף, ורק לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו וכל יתר ראשי הסיעות חתמו על מכתב התחייבות להעביר את התיקון תוך עשרה ימים לכל המאוחר, התרצו ביהדות התורה והבטיחו כי יתמכו בתקציב.

מחלוקת משמעותית נוספת שנפתרה בסוף השבוע האחרון נוגעת לגובה תקציב הביטחון, לגביו הגיעו להסכמות שר הביטחון משה יעלון ושר האוצר משה כחלון, לאחר שהיו בעניינו ויכוחים רבים בדיוני הוועדות על תקציב המדינה. הסיכום בין השניים שעליו תצביע מליאת הכנסת הוא תקציב ביטחון בגובה של 56.1 מיליארד שקל. עוד סוכם כי מערכת הביטחון תקבל בהמשך תוספת של שלושה מיליארד שקל נוספים, בכפוף להצגת צעדי התייעלות.

על פי התקציב שאושר הלילה בוועדת הכספים, תקציב המדינה לשנת 2015 יעמוד על 383 מיליארד שקל. התקציב לשנת 2016 יעמוד על 424 מיליארד. תקציב הביטחון יהיה התקציב הגדול ביותר, ואחריו תקציב החינוך, שיעלה בשני מיליארד שקל ב-2016 וייקבע על 50.6 מיליארד שקלים. משרד הבריאות יתוקצב ב-29.2 מיליארד שקל.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

הדיון על תקציב המדינה ייפתח היום בכנסת סביב השעה 13:00, לאחר אישורו של התיקון לחוק הגיוס בקריאה ראשונה. יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, יציג את התקציב ולאחר מכן יחלו יומיים של דיונים על הסתייגויות. הדיון צפוי להמשך עד השעה 20:00, ולאחר מכן תיפתח המליאה ביום שלישי בשעה 10:00 לעשר שעות נוספות של דיון, שבהן יוכלו חברי האופוזיציה לנמק את ההסתייגויות שלהם מהתקציב ומחוק ההסדרים. את הדיון ביום שלישי ינעל שר האוצר, משה כחלון, שיציג את עיקרי התקציב ויקרא לחברי הכנסת להצביע בעדו.

ביום רביעי ייפתח במליאה מרתון של הצבעות על כל ההסתייגויות שהגישה האופוזיציה. שלב זה יכול להתקיים שעות ארוכות, גם אל תוך הלילה, ותלוי בעיקר בחברי האופוזיציה, שההחלטה אם להסיר חלק מן ההסתייגויות ולקצר בכך את הליך ההצבעה תלויה בידיהם.

"האופוזיציה טוענת שהיה מחטף. על איזה מחטף הם מדברים? מעולם לא אושר תקציב בצורה כה שקופה ומפורטת"

באופוזיציה מחו על אישורם של הכספים הקואליציוניים אתמול בוועדת הכספים. מדובר ב-20 מיליון שקל המוקצבים לכל חבר כנסת בקואליציה ואשר אותם יכולים חברי הכנסת, לפי החלטת ראשי הסיעות, להקציב לנושאים הקרובים לליבם. במחנה הציוני זעמו על הקצאת הכספים והצביעו על כמה סעיפים ספציפיים כמו שני מיליון שקל עבור "פוריות על פי ההלכה" ושמונה מיליון שקל ל"פרס שר הדתות", שני סעיפים שתוקצבו לפי דרישת ש"ס. חבר הכנסת מיקי רוזנטל, אמר בתגובה להעברת הסעיפים: "זו קניית שלטון בכסף. לדרישתנו נחשפה רשימת השוחד הפוליטי שבעזרתה קנתה הממשלה את תמיכת הח"כים בקואליציה. כמעט גם הצליחה הקואליציה להעביר את זה במחשכים. מדובר בשחיתות פוליטית".

יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, דחה את טענות האופוזיציה על הסף ואמר: "חברי האופוזיציה נהגו איתי שלא בהגינות לאחר שנתתי להם כל שביקשו. עשינו דברים לטובת הציבור. 75 מיליון שקל למענקים לרופאים בפריפריה, משכנתאות בריבית טובה יותר לזכאי משרד השיכון שבנקים מסחריים לא נותנים להם הלוואות ודאגנו ליתומים ולעוד מטרות חברתיות ראשונות במעלה. למרות זאת, האופוזיציה נהגה שלא בהגינות כשלקראת ההצבעות האחרונות עזבו בטענה שהיה מחטף. על איזה מחטף הם מדברים? מעולם לא אושר תקציב בצורה כה שקופה ומפורטת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully