וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בודק כיצד ניתן להימנע מהריסת בית הכנסת בגבעת זאב

כמה שעות לאחר שסוכם על הריסת המבנה ובניית אחד חלופי במימון המדינה, בוחן ראש הממשלה פנייה לבג"ץ שתאפשר ארכה במהלכה יפורק בית הכנסת ויועתק לאזור אחר ביישוב. "מנסים למנוע מצב שבו המדינה נאלצת להרוס בית כנסת בישראל"

צילום: אלי יורב, עריכה: יאיר דניאל

(צפו: מאות מתבצרים בבית הכנסת המיועד להריסה, בתחילת החודש)

ראש הממשלה בנימין נתניהו ופרקליט המדינה שי ניצן בוחנים כיצד להימנע מהריסת בית הכנסת "איילת השחר" בגבעת זאב, זאת לאחר שמוקדם יותר אתמול (ראשון) החליטו על הריסתו ובנייתו מחדש בקרקע סמוכה. השניים בוחנים פנייה לבג"ץ שתאפשר ארכה שבמהלכה יפורק בית הכנסת ויועתק לאזור אחר ביישוב - כך נודע לוואלה! NEWS מפי גורמים שעודכנו בפרטי הפגישה שהתקיימה אמש בלשכת ראש הממשלה בירושלים.

בפגישה השתתפו שר הביטחון משה יעלון, שרת המשפטים איילת שקד, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן, ושר הפריפריה הנגב והגליל אריה דרעי. גורמים שהשתתפו בדיון ציינו כי הפשרה החדשה הוצעה "כדי למנוע מצב שבו המדינה נאלצת להרוס בית כנסת בישראל".

עוד בנושא:
פשרה בגבעת זאב: בית הכנסת יהרס - המתפללים יעברו למבנה חדש
דעה: המדינה הוכיחה - העבריינות משתלמת
רבנים בכירים קראו לסרב פקודה: "אל תגעו בבית הכנסת בגבעת זאב"

נתניהו נגד ההחלטה לסמן מוצרים מההתנחלויות. לשכת העיתונות הממשלתית
מנסה להימנע מהריסת המבנה בכל מחיר. בנימין נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית

בישיבה הציגו השרים בפני ניצן את הפתרון שאליו הגיעו עם יו"ר מועצת גבעת זאב, יוסי אברהמי, ועם רב בית הכנסת, עזריאל כהן, ולפיו בימים הקרובים יפנו המתפללים את תכולת בית הכנסת וימקמו אותה במבנה יביל שתקצה המועצה. כעת יצטרך ניצן להתייעץ עם היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שיכריע אם אכן ניתן לפנות לבג"ץ ולבקש את הארכה הנוספת.

בישיבה שהתקיימה בשעות הצהריים בלשכתו של נתניהו בירושלים בהשתתפות אברהמי, שר החינוך נפתלי בנט, יעלון ודרעי, הוחלט כאמור כי בית הכנסת ייהרס ובמקומו ייבנה אחד חדש. על פי ההסכם, המדינה תממן בניית בית כנסת חדש על קרקע סמוכה לבית הכנסת הנוכחי, שנבנה ללא היתר. עוד הוחלט כי בית הכנסת החדש ייבנה בתוך שלושה חודשים.

רב בית הכנסת "איילת השחר" בגבעת זאב, עזריאל כהן. באדיבות המצולמים
איים שהמתפללים לא יתפנו מבית הכנסת. רב בית הכנסת, עזריאל כהן/באדיבות המצולמים

אלא שכמה שעות לאחר מכן טען רב בית הכנסת כי לא הושגה הסכמה בין הצדדים וכי המאבק ממשיך. הוא אף איים שהמתפללים לא יתפנו מבית הכנסת. לדבריו, נציגי המתפללים כלל לא נכחו בפגישה שנערכה בשעות הבוקר ולא הביעו הסכמה למתווה שפורסם. "אנחנו ישבנו בבוקר עם ראש המועצה וסיכמנו שבאופן שיתנו לנו לבנות מבנה קבע על מקום שהמועצה הסכימה עליו, אז אנחנו נמתין עד שהמבנה יהיה מוסדר ואחר כך נתפנה מבית הכנסת ויפרקו את המבנה הקיים לפי ההלכה שלא הורסים או מפנים בית הכנסת עד שאין מבנה אחר יותר טוב מהקודם", הצהיר.

לדבריו, "על זה היה ההסכמה, אבל על פי מה שפרסמנו בתקשורת, שמפנים היום לאיזה מקלט ורק אחר כך יבנו - על זה לא דובר". וכפי שהבטיחו, הרב כהן והמתפללים המשיכו במאבק עד שהממשלה נענתה לדרישותיהם.

ארגון זכויות האדם "יש דין" מסר שהוא מקווה שהעתירה לא תוגש. "אנחנו מקווים שראש הממשלה, היועמ"ש והפרקליטות לא מתכוונים להמשיך לבזות את בית המשפט, שכבר נתן למדינה שורה של ארכות לביצוע פסק הדין בעקבות בקשות שונות ומשונות", אמרו בארגון והוסיפו כי "החשש שלנו הוא שגם הפעם מדובר בסך הכל בניסיון נוסף למנוע את ביצוע פסק הדין והשבת הקרקע הגזולה לבעליה החוקיים".

מתפללים מתבצרים בבית הכנסת איילת השחר בגבעת זאב לקראת הכרעת בג"ץ על הריסת המבנה, 4 בנובמבר 2015. דניאל אליאור
בית הכנסת המיועד להריסה, בתחילת החודש/דניאל אליאור

בתחילת החודש היה אמור להיהרס בית הכנסת, ומאז מתבצרים בתוכו קבוצות של פעילי ימין באופן קבוע. יום לפני מועד ההריסה דחה בג"ץ את המועד האחרון לפינוי המבנה בשבועיים, עד ה-17 בנובמבר. זאת בעקבות בקשת מפקד מחוז ירושלים, משה אדרי, שנימק אותה בשל המצב הביטחוני והחשש מפעולות תג מחיר.

המחלוקת סביב בית הכנסת היא ארוכת שנים. הוא נבנה על אדמותיו של רבאח אללטיף מהכפר אל-גיב בשנת 2000, שניסה ללא הועיל לעצור את בנייתו. המנהל האזרחי הוציא צו הריסה לבית הכנסת, שנבנה ללא היתרים, אולם הצווים לא מומשו. כשצעד זה לא צלח - הוא פנה לבית המשפט באמצעות עו"ד שלומי זכריה מארגון "יש דין". אחרי סאגה משפטית ארוכה, מסר בג"ץ ביולי 2014 פסק דין שקבע כי יש להרוס את המבנים עד 30 ביולי השנה.

(עדכון ראשון: 23:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully