וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: המדינה הוכיחה - העבריינות משתלמת

15.11.2015 / 16:00

מי מאתנו עובר על החוק ומקבל פרס על כך? מי מאתנו מאיים שהוא ישתגע ויהיה אלים ותיקון העוולה שהוא עשה זוכה לדחייה בביצוע פסק הדין? לרובנו המוחלט לא, לחלק מהמתנחלים זה עובד

מתפללים מתבצרים בבית הכנסת איילת השחר בגבעת זאב לקראת הכרעת בג"ץ על הריסת המבנה, 4 בנובמבר 2015. דניאל אליאור
בית הכנסת "איילת השחר" בגבעת זאב/דניאל אליאור

הסכם הפשרה עם מתפללי בית הכנסת "איילת השחר" בגבעת זאב לא מותיר אלא מסקנה אחת - העבריינות משתלמת. לאורך כל הדרך הם הפרו כל חוק אפשרי בנושא ולבסוף לא שהם לא יענשו על כך אלא המדינה תממן בניית בית כנסת חדש. בית המשפט העליון קבע שהמבנה צריך להיהרס ללא כחל וסרק וממשלת ישראל שניסתה לדחות את ההריסה מספר פעמים על ידי שלוחיה, לרגע לא טענה שהמתפללים צודקים בטענותיהם ובכל זאת הפשרה המדוברת תזכה אותם במבנה חדש על חשבון הציבור.

בחינה פשוטה של התנהלות ההליך הזה מראה בצורה ברורה את התנהלות המתפללים במקום. גם המתפללים לא מכחישים את תחילת הדרך. אחד הגבאים אמר בראיון לוואלה! חדשות כי בית הכנסת נבנה בשנת 2000 ובשנת 2008 שהחלו לטעון שהקרקע שייכת לרבאח מוחמד עסאף עבד אללטיף הם רכשו את הקרקע מפלסטיני אחר שהוא הבעלים. טענותיהם נבדקו ונקבע שהמסמכים אינם אותנטיים, כלומר מזויפים. חשוב לציין שהמדינה, בניגוד להליכים אחרים, לא עמדה לצד המתפללים ולא נתנה להם גיבוי כלשהו. מתשובת המדינה לבג"ץ ניתן ללמוד שאפילו טענות הרכישה שלהם קיבלו תפנית מספר פעמים במהלך ההתנהלות המשפטית. לצורך הדוגמא, רק השנה טענו המתפללים כי תחילת רכישת הקרקע על ידי פלסטיני אחר שטען שהוא רכש מבעליה את הקרקע המקורית, התחיל בשטר מכר משנת 66. אך גם טענה זו על פי תגובת המדינה מעלה סימני שאלה מהסיבה הפשוטה שייפוי הכוח לביצוע הרכישה שהציגו בפני בית המשפט נחתם מספר ימים לפני שהסכם המכירה לכאורה נחתם.

לאורך כל הדרך דחתה המדינה את טענותיהם של המתפללים ועמדה מאחורי האמירה כי מדובר בבניה בלתי חוקית, אך ביקשה לבצע את צווי ההריסה על פי סדרי העדיפויות של המינהל, אף לאחרונה הגיבה מספר פעמים לאחר בקשת המתפללים לדחות את ההריסה כי אין סיבה להיענות לבקשתם.

עוד עולה מעמדת המדינה כי ביולי האחרון ביקשו המתפללים מבית המשפט זמן נוסף כיוון שהחלו בתהליך רישום ראשון של הקרקע. תגובת המדינה לבקשה זו לא משאירה הרבה מקום להתלבטויות. על פי תשובת המדינה לבג"ץ הליך רישום הקרקע עליהם דברו המתפללים כלל אינו עוסק בקרקע נשוא העתירה אלא בקרקע סמוכה ולכן אין סיבה להיעתר לבקשתם.

באוגוסט האחרון קבעו שופטי העליון כי על המתפללים לפנות את בית הכנסת למרות המשך ההליך ולא לעשות בו שימוש. המתפללים ביצעו את דרשת בג"ץ אך לאחר כשבוע וחצי הפרו את צו בית המשפט העליון, החזירו את הציוד וחזרו להשתמש במבנה למרות ובניגוד לצו.

לאחר שבג"ץ קבע מועד להריסת המבנה החלו להתבצר במקום נערי גבעות שהחליטו שזו מלחמתם למרות שהם אינם תושבי או מתפללי המקום ואיימו בהתנגדות נחרצת לפינוי. לאור המצב הביטחוני פעמיים ביקשו המשטרה והמדינה משופטי בג"ץ לדחות את ההריסה, הבקשה האחרונה הגדילה לעשות וסיפקה הצצה להלך הרוח שעומד מאחורי הדברים. לבקשתם הדחייה רצויה כיוון שיש חשש מאלימות מתנחלים במצב ביטחוני בו אנו נמצאים וכדי להימנע מכך בעת הזו. לפני שבוע וחצי הגיע המועד שקבע בג"ץ, המשטרה ביקשה את בקשתה, מאות מוחים היו במקום ובין השאר גם רועי שרון עיתונאי ערוץ 10 והצלמים מירי צחי ואהוד אמיתון מ"סוכנות תצפית", זכו לנחת זרועם של המפגינים, דבר שאולי אישש את חשש המשטרה. בג"ץ אפשר לתת עוד מספר ימים לבצע את ההריסה אך השופטים הדגישו כי הם מקווים שהמדינה לא תחזור עם בקשה דומה.

לתוך המשוואה נכנסו השרים אריה דרעי ונפתלי בנט, שהמוחים דאגו להפגין מול ביתם מספר פעמים, והבוקר התבשרנו על הפשרה.

הכתב רוע שרון על התקיפה שלו בידי פעילי ימין בבית הכנסת איילת השחר בגבעת זאב. מערכת וואלה!
הותקף על ידי נערי הגבעות. רועי שרון/מערכת וואלה!

מי מאתנו עובר על החוק ומקבל פרס על כך? מי מאתנו מאיים שהוא ישתגע ויהיה אלים ותיקון העוולה שהוא עשה זוכה לדחייה בביצוע פסק הדין? לרובנו המוחלט לא, לחלק מהמתנחלים זה עובד.

כבר זמן רב שאגף מאוד מסוים מציבור המתנחלים דוגל בגישה שתראה למדינה כי לא כדאי לה להתעסק איתם כי הם "משוגעים", וכך תעדיף המדינה להניח להם, בית הכנסת "איילת השחר", הוא עוד הוכחה שהגישה הזו עובדת. במקום שהממשלה ונציגיה יהיו הראשונים שיגנו על החוק שהם עצמם או קודמיהם חוקקו, הם נכנעים ללחץ המתנחלים ואף מצ'פרים אותם על מעשיהם הלא חוקיים.

seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully