וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פלנטות חדשות התגלו: "הסיכוי הכי גדול לחיים מחוץ למערכת השמש"

שתי פלנטות חדשות שמקיפות כוכב קטן התגלו בגבול מערכת השמש. אחת מהן, שפני השטח שלה סלעיים, קרובה במידותיה לכדור הארץ אך הטמפרטורות עליה הן עד 260 מעלות צלזיוס. עם זאת, החוקרים אומרים כי "יכולים להתקיים עליה אבני בניין של חיים"

כך הפך מאדים לכוכב יבש וללא חיים/NASA

(המדענים בסוכנות החלל האמריקנית, נאס"א, גילו כיצד מאדים – כוכב שבעבר הרחוק היה דומה מאוד לכדור הארץ – הפך לכוכב קר, יבש ומדברי)

אסטרונומים גילו שתי פלנטות חדשות שמקיפות כוכב סמוך וקטן יחסית, תגלית שעשויה להיות פריצת הדרך המשמעותית ביותר בחיפוש אחר חיים מחוץ למערכת השמש. המגזין המדעי Nature פרסם כי פלנטה אחת נמצאת בגבול מערכת השמש, והשנייה ממש מעליה.

הפלנטה שאותרה בגבול מערכת השמש היא פלנטה סלעית שמכונה GJ 1132b, ועליה יש פוטנציאל גדול יותר למצוא חיים. היא גדולה מכדור הארץ רק ב-16% ורחוקה ממנו מרחק 39 שנות אור – מה שאומר שהיא למעשה קרובה פי שלושה מכל פלנטה אחרת שמקיפה כוכב שאינו השמש.

המדענים שגילו אותה אמרו כי נתונים אלה מנבאים טובות לגבי האפשרות לחקור אותה בעזרת טלסקופ. לפי פרסום הדוח שלהם במגזין Nature, הם מקווים שיתאפשר לגלות את ההרכב הכימי של האטמוספירה שלה – אם קיימת, את מהירות הרוחות המנשבות עליה ואת צבע שקיעותיה.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
נאס"א: "רוח סולרית" מהשמש הפכה את מאדים לכוכב ללא חיים
"זה מדהים": השמים הכחולים וקרחוני המים של פלוטו נחשפים
נאס"א הודיעה: מצאנו ראיות לכך שמים זורמים כיום על מאדים

GJ 1132b, פלנטה חדשה התגלתה מחוץ למערכת השמש, נובמבר 2015. AP
הדמיה של הפלנטה GJ 1132b מטעם נאס"א/AP

הפלנטה נצפתה כשחלפה על פני כוכב מסוג ננס אדום, שגודלו רק חמישית מגודלה של השמש שסביבה חג כדור הארץ. אף שהכוכב חם פחות מהשמש, מפני שהפלנטה חגה קרוב מאד אליו, הטמפרטורות על פניו עשויות להגיע עד 260 מעלות צלזיוס - גבוהות מכדי לאפשר את קיומם של מים או חיים כפי שמוכרים לנו, אך כן עשויות לאפשר את קיומה של אטמוספירה.

עם זאת, בראד טאקר, אסטרונום ממצפה הכוכבים "הר סטרומלו" שבקנברה בירת אוסטרליה, אמר כי תנאים אלה כן מאפשרים תמיכה בחלק מאבני הבניין הבסיסיות של החיים. הוא הוסיף כי אולי מצליחים להתקיים על הפלנטה חיים בצורת בקטריה וכי "מעולם עוד לא התגלה משהו קרוב לזה".

לדבריו, הפלנטה "יותר ראויה למחיה ותנאיה קשים פחות משל כל כוכב לכת אחר שדומה לכדור הארץ". בנוסף לכך, GJ 1132b משלימה הקפה סביב הננס האדום פעם ב-1.6 ימים. טאקר ציין כי נתון זה מספק אפיקי מחקר ומדידה רבים יותר מאשר בשאר הפלנטות המוכרות.

"מחפשים 'כדור הארץ' נוסף"

טאקר אמנם לא היה מעורב במחקר, אך אמר כי "נכון לעכשיו, זו התגלית שככל הנראה מעניקה את הסיכוי הגדול ביותר למצוא חיים מחוץ למערכת השמש". עוד הוסיף, כי "אחת המטרות של מדעי האסטרונומיה והאסטרופיזיקה החיפוש אחר פלנטות כאלה, היא מציאת 'כדור הארץ נוסף'". לדבריו, "בסופו של דבר, אנחנו רוצים למצוא חיים ביקום. זה עניין שמעסיק את מוחם של רבים".

  • עוד באותו נושא:
  • חלל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully