וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיגוע בדאחייה: חיזבאללה שאנן מהתמיכה הרוסית בסוריה - ומזניח את הבית

13.11.2015 / 9:15

הפיגוע הכפול אתמול במעוז חיזבאללה בביירות היה תזכורת כואבת לכך שדאעש, שרק יום קודם איבד את השליטה בבסיס בסוריה לצבא אסד, לא קרוב לתבוסה שם. אחרי שקט יחסי בלבנון, הפיגוע הזכיר לנסראללה שהאיום ממשי גם אצלם בבית

צילום: רויטרס; עריכה: טל רזניק

הפיגוע אמש (חמישי) ברובע הדאחייה של ביירות, שבו נהרגו לפחות 45 בני אדם ונפצעו כ-240, הוא ללא ספק הקשה ביותר בהיסטוריה של הלחימה בין "המדינה האיסלאמית" (דאעש) לחיזבאללה בתוך לבנון - ומהווה מכה לא פשוטה ליוקרתו של הארגון השיעי. האירוע, שהתרחש לאחר הפוגה של 17 חודשים בפיגועי ההתאבדות בביירות, הוכיח שלדאעש עדיין יש את היכולת לפגוע קשות בחיזבאללה - למרות תבוסותיו בשדה הקרב בסוריה.

רק יום קודם לכן טען חסן נסראללה, כי ארגונו מנצח במלחמה נגד "המדינה האיסלאמית". מזכ"ל חיזבאללה לא הסתיר את שביעות רצונו מהבשורות מהחזית על הסרת המצור על שדה התעופה כווירס שממזרח לחאלב, במסגרת המבצע שבו השתתף ארגונו וצבא סוריה בגיבוי איראני ורוסי. אלא שאז בא פיגוע ההתאבדות הכפול ונתן תזכורת כואבת לנסראללה ושותפיו, שההישגים של "הציר" השיעי-עלאווי עדיין מוגבלים למרות הגיבוי ממוסקבה.

לקריאה נוספת:
בצל התקיפה בדמשק: בישראל מעריכים שחיזבאללה מחזיק ב-150 אלף טילים
תקיפה בדמשק: הלגיטימציה הישראלית לפעול בסוריה ברורה מתמיד
נסראללה בהופעה פומבית נדירה: "ישראל היא קבלן הביצוע של ארה"ב"

פיצוץ במעוז חיזבאללה, ביירות לבנון. נובמבר 2015. AP
אזור הפיגוע בביירות, אמש/AP

וכך, דווקא לאחר שכבר נדמה היה שחיזבאללה הצליח להתגבר על החדירות של אנשי דאעש ללבנון מסוריה וחסם את הגבול בין שתי המדינות, הארגון הסוני מסרב להתרשם או להראות סימני חולשה.

אבל גם בסוריה עדיין לא ניכר שינוי במשוואת הכוחות בין דאעש לבין תומכי "הציר" - אפילו לאחר תחילת המתקפה האווירית הרוסית. פעם הצבא הסורי כובש כפר או עיירה ופעם אחרת אלה אנשי דאעש, כמו תנועת המטוטלת.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
פיצוץ במעוז חיזבאללה, ביירות לבנון. נובמבר 2015. AP
לבנון שכחה את דאעש, והתפנתה לעסוק באשפה שברחובות/AP

אולם לבנון היא כבר סיפור אחר. המדינה נהנתה מכמעט שנה וחצי של שקט יחסי, לפחות בכל הקשור לפיגועי ההתאבדות של דאעש. אז נכון, בגבול עם סוריה נמשכו קרבות קשים בין חיזבאללה לאנשי הארגון ומדי פעם פרצו קרבות ירי בטריפולי שבצפון. מעת לעת התפוצצו אף רקטות באזור ערסאל. אך בשורה התחתונה לבנון הייתה עסוקה הרבה יותר בענייני הפנים שלה, כמו פינוי האשפה ומינוי נשיא, מאשר בלחימה בדאעש.

הפיגוע הזה מבהיר במידה רבה גם את הרלוונטיות של השיחות על הפסקת אש בסוריה שהתנהלו מוקדם יותר אתמול בווינה, עם נציגים של מדינות וארגונים סורים שונים. דאעש כמובן אינו חלק מהדיונים הללו וכך גם לא ג'בהת א-נוסרה. הבעיה היחידה היא שאלה שני הארגונים הגדולים ביותר הפועלים כרגע בזירת הלחימה. הדבר הופך למעשה את השיחות הללו לעקרות: הצדדים יכולים לחתום על הפסקת אש לאורך כמה זמן שירצו, אבל דאעש לא מתכוון להרפות. לא מסוריה, וכפי שהתברר אמש - גם לא מלבנון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully