וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחו העתירות: ייהרסו 5 בתי מחבלים, בהם של רוצחי הזוג הנקין

יהושע בריינר

12.11.2015 / 17:09

בג"ץ דחה את מרבית העתירות שהגיש ארגון זכויות אדם שטען ל"עונש קולקטיבי". הדירה שבה מתגוררת משפחת הנאשם ברצח מלאכי רוזנפלד לא תיהרס משום שהיא בבניין של 8 קומות. השופטים: "כלפי יהודים אין צורך באותה הרתעה סביבתית"

צילום: שלומי גבאי מור שאולי עריכה: גדי וינסטוק

בג"ץ החליט הערב (חמישי) לדחות את מרבית העתירות שהוגשו נגד הריסת בתי המחבלים מהפיגועים שבהם נרצחו בני הזוג הנקין, מלאכי רוזנפלד ודני גונן. המשמעות היא שצה"ל יוכל כבר הלילה להרוס את חמשת המבנים שבשכם, בסילוואד ובמחנה הפליטים קלנדיה.

בג"ץ קיבל את אחת העתירות הנוגעות לבית משפחתו של עבדללה אסחק, הנאשם המרכזי ברצח מלאכי רוזנפלד, שנורה למוות בכביש אלון. זאת, מכיוון שהדירה נמצאת בבניין קומות בכפר סילוואד. העותרים טענו כי הריסת הדירה עלולה להוביל לפגיעה בבתים נוספים. לפיכך הריסה זו בוטלה.

מדובר בעתירות נגד צווי ההריסה המנהליים שהוציא אלוף פיקוד מרכז רוני נומה. הן הוגשו על ידי ארגון זכויות האדם "המוקד להגנת הפרט". העותרים טענו בין היתר כי מדובר בענישה קולקטיבית הנוגדת את המשפט הבינלאומי. בדיון בבג"ץ התחייבה המדינה, לפנים משורת הדין, לפצות את מי שנכסיו ייהרסו או יפגעו כתוצאה מהריסת בתי המחבלים.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS
לקראת כתב אישום: החשודים בלינץ' בבאר שבע זומנו לשימוע
תיעוד: לוחמי מג"ב פושטים על בית ספר במזרח י-ם - בזמן לימודים
מדענית, רקדנית - ויותר עשירה מאביה: חייה הסודיים של בתו של פוטין

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בני הזוג נעמה ואיתם הנקין/מערכת וואלה!, צילום מסך
דני גונן ומלאכי רוזנפלד. פייסבוק, עיבוד תמונה
מלאכי רוזנפלד/עיבוד תמונה, פייסבוק

פסק הדין ניתן על ידי נשיאת העליון השופטת מרים נאור, ובהסכמת השופטים חנן מלצר ונעם סולברג. נאור קבעה כי בשל הראיות שהוצגו בפני בית המשפט ובהן הודאות המחבלים כי ביצעו את הפיגועים, קיימת סמכות להרוס את בתיהם. בפסיקתה קבעה כי החיפזון בהוצאת הצווים גרם לבעיות שונות, כמו למשל מתן אפשרות להתנגד לצו ההריסה, אולם פסקה שאין די בכך כדי לבטל את הצווים.

"בחומר שהובא לידיעתנו יש כדי להניח את הדעת כי פגיעה בבתי משפחות מחבלים יוצרת הרתעה", כתב השופט סולברג, חבר ההרכב, "אם בכוח ההריסה יש כדי להציל נפש אחת, (הדבר דוחה, י"ב) את הסבל הכרוך בכך לבני משפחתו של המפגע".

"כלפי יהודים אין צורך באותה הרתעה סביבתית"

בהתייחסם להריסת בתים של פלסטינים, רק משום שהם פלסטינים כתבו: "כלפי יהודים אין צורך באותה הרתעה סביבתית, שהיא תכליתה של הריסת בתים. הציבור היהודי, ככלל, מורתע ועומד, ואינו מוסת". סולברג הזכיר את רצח משפחת דוואבשה בכפר דומא ואת רצח הנער מוחמד אבו חדיר אולם קבע כי בקרב היהודים קיים "גינוי תקיף והחלטי מקיר לקיר, מה שאין כן בצד שכנגד".

כאמור, בג"ץ לא אישר למדינה להרוס את ביתו של עבדאללה אסחק. צו ההריסה הוצא לבית בו מתגוררת אמו של המחבל - בקומה עליונה בבניין של שמונה קומות. הבית מושכר על ידי האם ואינו רכוש המשפחה. לפיכך, קיבל בג"ץ את עמדת בעל הבית לפיה משפחת המחבל תוצא מהמבנה עד ליום שלישי הקרוב.

ההחלטה לבטל את אותו צו הריסה יחיד התקבלה, בין היתר, אחרי ש"התברר שאין אינדיקציה לכך שההריסה תקדם את התכלית ההרתעתית שאותה מבקשת המדינה לקדם", לשון בית המשפט.

שישה פלסטינים נאשמים ברצח דני גונן ומלאכי רוזנפלד. עומר מירון
שניים מהחשודים ברצח מלאכי רוזנפלד/עומר מירון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully