וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתעשיית היין חוששים ממכה כלכלית: "סימון המוצרים יפגע בנו מאוד"

דב גיל-הר ועדי חשמונאי

12.11.2015 / 0:44

יקבים ברמת הגולן ובגדה צופים כי החלטת הנציבות האירופית תפגע בייצוא לאירופה, אך אומרים כי ילחמו בדרכים יצירתיות ומקווים שהקהילות היהודיות בעולם יקנו יותר. "לא אעביר את העסק למקום אחר", אמר אלי שור, מנהל יקב במישור אדומים, לאולפן וואלה! NEWS

צילום: רוני כנפו, עריכה: נועה לוי

ההחלטה אתמול (רביעי) של הנציבות האירופית לסמן מוצרים שיוצרו בהתנחלויות וברמת הגולן מדאיגה את בעלי העסקים באזורים הללו, שחוששים מפגיעה בפרנסתם. "האירופים עושים טעות ומכניסים אותה לספר החוקים. אשר יגורנו בא", אמר אלי שור, מנהל יקר הכורמים, שממוקם מזרחית למעלה אדומים, בריאיון לאולפן וואלה! NEWS.

לדבריו, ההחלטה תורגש בכיסו. "ניפגע מזה מאוד, רוב הייצור שלנו הוא בכלל לא לשוק הכשר היהודי. אני בטוח שהצרכן הסופי לא מתעניין במקור של הבקבוק, אבל אנחנו עובדים מול יבואנים והם מעדיפים מוצר לא מסומן שידבר לכולם. 'לא רוצה מוצר מסומן על המדף שלי'. פה נמצאת הבעיה, לאו דווקא בצרכן הסופי".

עם זאת, שור אמר כי ייתכן שההחלטה תגביר את המוטיבציה לתמוך בייצור בגדה. "בשום מקרה לא אעביר את העסק למקום אחר בישראל. העולם גדול ויש שווקים חדשים. יש גם קהילות יהודיות בעולם שירצו דווקא עכשיו. יש לנו לקוח אחד שהרים טלפון וכבר אמר שמכפילים את ההזמנות", אמר. הוא הוסיף כי יילחם בהחלטה בדרכים יצירתיות. "כל הבקבוקים שלנו יגיעו מירוחם, הדפוס יעשה ברמלה, הארגזים מעכו, וככה נעבוד. אם החרם הפך לכלי נשק, אז גם לכיוון ההפוך".

לקריאה נוספת:
נתניהו על ההחלטה לסמן מוצרי התנחלויות: "אירופה צריכה להתבייש"
המסמך האירופי: "לא מדובר בחרם, לא רוצים להטעות את הצרכן"
סימון מוצרים: ישראל תשהה שיחות עם האיחוד, השגריר זומן לנזיפה

חרם פלסטיני על תוצרת ישראלית, פברואר 2015. AP
פלסטינים מסמנים מוצרים מישראל בסופרמרקט, בתחילת השנה/AP

ארנון הראל, מנהל השיווק של יקבי רמת הגולן, אמר כי מדובר בהחלטה שאיננה לוקחת בחשבון את המצב הפוליטי באזור. "אנחנו מצטערים שזה קורה, אבל זה לא בשליטתנו. מבחינתנו ההחלטה הזאת היא תוצאה של בורות. כי גם אם אנחנו רוצים לעשות שלום עם סוריה ולהחזיר לה בתמורה את רמת הגולן - עם מי נדבר? אין היום סוריה. עם מי נדבר? עם דאעש? עם ג'בהת א-נוסרה?", אמר.

בדומה לדברים של שור, גם הראל הדגיש כי אין אפשרות להעתיק את מקום עבודתו. "חלק משמעותי מהאיכות של היינות שלנו נגזר מהמיקום הגאוגרפי של הכרמים שבהם אנחנו מגדלים את ענבי היין. אם נעביר למשל את הכרמים שלנו מרמת הגולן לעמק החולה בגלל סימון המוצרים, אנחנו עלולים לאבד את הייחוד האיכותי של היינות. אנחנו נמשיך לעסוק בייצור של יינות איכותיים ונמשיך להציע אותם ללקוחותינו, באירופה וגם ביתר המדינות שאנחנו מייצאים אליהן את המוצרים שלנו.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
יקב בזלת הגולן, נובמבר 2015. ג'יליס
"גם אם נרצה להחזיר את האזור - עם מי נדבר? עם דאעש?". יקב בזלת ברמת הגולן, אתמול/ג'יליס

"חלק גדול מהשווקים שאנחנו מייצאים אליהם נמצאים בארצות הברית, יפן, סין ומדינות נוספות, ששם אין לישראל בעיה פוליטית. יכול להיות שבעתיד נצטרך לעשות חשיבה אסטרטגית מחודשת להפנות למדינות הללו יותר משאבים. אבל אנחנו מקווים שהשכל הישר של האנשים יגבר על ההיגיון הפוליטי הלא מוצדק של לשים עלינו טלאי צהוב".

חבר הכנסת מייקל אורן (כולנו), שכיהן כשגריר ישראל בארצות הברית, הציע בתגובה לסמן בישראל מוצרים שיוצרו באירופה. "נגיב באותו נשק: נסמן מוצרים מאירופה בחנויות. שאנשים יחליטו אם הם נותנים לזה יד. מדובר באנטישמיות מודרנית", אמר.

לדבריו, "בתקופות חשוכות התחילה התנפלות על היהודים דרך מניעת קנייה סחורה מהם. החלטה של האיחוד האירופי לסמן מוצרים מיהודה ושומרון ורמת הגולן היא לא פחות מאשר החלטה אנטישמית. ישנן המון דוגמאות בעולם לסכסוכים טריטוריאליים הכוללים 'כיבוש' ועדיין האיחוד האירופי החליט משום מה לסמן דווקא את ישראל, ולא את הטריטוריה הטורקית בצפון קפריסין או את המוצרים מחצי האי קרים. לגבי רמת הגולן, אין כבר סוריה, מה הם רוצים מרמת הגולן? למי אפשר לתת אותה?".

(עדכון ראשון: 23:11)

בקבוקי יקב בזלת הגולן, נובמבר 2015. ג'יליס
בקבוק מיקב בזלת/ג'יליס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully