וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסמך האירופי: "לא מדובר בחרם, לא רוצים להטעות את הצרכן"

נציבות האיחוד האירופי הבהירה כי "התווית 'מיוצר בישראל' עבור מוצרים שמגיעים מההתנחלויות הישראליות, מטעה". מדינות האיחוד יחובו לסמן תוצרת חקלאית טרייה, יין, דבש ומוצרים נוספים. בקרוב על המדפים: "מיוצר ברמת הגולן (התנחלות ישראלית)"

צילום: רוני כנפו, עריכה: נועה לוי
"זו לא שאלה של ענישה או אפליה. ללקוחות יש זכות לדעת מהיכן המוצרים מגיעים".

במסמך רשמי של נציבות האיחוד האירופי שפורסם היום (רביעי) בעקבות אישור התקנות לסימון מוצרים מהתנחלויות בגדה המערבית ומרמת הגולן, הובהר כי מטרתן של התקנות החדשות היא פשוטה: "לספק את המידע הנחוץ בנוגע למקור המוצרים ולא להטעות את הצרכן". לשון ההודעה הרשמית, "התווית 'מיוצר בישראל' עבור מוצרים שמגיעים מההתנחלויות הישראליות מטעה את הצרכן, ולכן אינה דרה בכפיפה אחת עם החקיקה הנוכחית באיחוד האירופי".

"האיחוד האירופי, בהתאם לחוק הבינלאומי, אינו מכיר בריבונותה של ישראל בשטחים שנכבשו על ידה בחודש יוני 1967 - רמת הגולן, רצועת עזה והגדה המערבית, כולל מזרח ירושלים, ואינו מחשיב אותם לחלק משטחה של ישראל, ללא כל קשר למעמד החוקי תחת החוק הישראלי", נמסר. "האיחוד הבהיר כי לא יכיר בשינויים שייעשו לגבולות 67', מלבד אלה שיוסכמו על ידי הצדדים בתהליך השלום".

עוד בוואלה! NEWS:
זעם בישראל על ההחלטה לסמן מוצרי התנחלויות: "צעד מביש ופרס לטרור"
האיחוד האירופי אימץ הנחיות לסימון מוצרים מההתנחלויות
נתניהו ידרוש מקרי: תגנה את ההודעה האירופית לסימון מוצרי התנחלויות

הפגנה חרם על ישראל מול הפרלמנט הנורבגי. ShutterStock
"האיחוד האירופי אינו תומך בכל צורה של חרם או סנקציות נגד ישראל". הפגנה בדרישה להחרמת ישראל מול הפרלמנט הנורווגי/ShutterStock

בדברי ההסבר מצוין כי התקנה האירופית מגיעה בעקבות החלטות דומות שחוקקו כבר בעבר בחלק ממדינות באיחוד האירופי. בשנת 2009 בריטניה יישמה החלטה כזאת, ובהמשך דנמרק בשנת 2013 ובלגיה ב-2014. "מדינות נוספות הכריזו כי הן מתכוונות לנקוט צעדים דומים, אך החליטו להמתין להנחיות האיחוד האירופי", נכתב במסמך הנציבות. התקנות מחייבות את כלל המדינות - בשל הטעיית הצרכן לכאורה המנוגדת לחוק האירופי - אולם האכיפה תיעשה על ידי כל מדינה באופן עצמאי.

מכיוון שלטענת האיחוד האירופי הסימון "מיוצר בישראל" אינו מדויק, יחויבו המדינות החברות לציין את מקור המוצרים – רמת הגולן או הגדה המערבית, בתוספת הבהרה כי מדובר בהתנחלות ישראלית. הניסוח המוצע על ידי נציבות אירופה הוא: "מיוצר ברמת הגולן (התנחלות ישראלית)" או "מיוצר בגדה המערבית (התנחלות ישראלית)". ניתן יהיה לסמן מוצרים פלסטיניים תחת הסימון "מיוצר בפלסטין" או "מיוצר בגדה המערבית (מוצר פלסטיני)".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
מודעה הקוראת להחרמת מוצרים מישראל על דלת חנות ברמאללה, פברואר 2015. AP
קריאה להחרמת מוצרים ישראליים ברמאללה/AP

סימון מקור המוצרים ללא ההבהרה כי מדובר בהתנחלות לא תהיה תקפה. תקנות האיחוד האירופי דורשות סימון ארץ המקור של ירקות ופירות טריים, יין, דבש, שמן זית, ביצים, עוף, מוצרים אורגניים ומוצרי קוסמטיקה. לא קיימת דרישה לסמן מוצרי מזון ארוזים ומוצרים תעשייתיים, אולם המדינות החברות יכולות לעשות זאת באופן עצמאי.

נציבות האיחוד הבהירה כי לא מדובר בחקיקה חדשה, אלא בהבהרה של החקיקה הקיימת. "האיחוד האירופי אינו תומך בכל צורה של חרם או סנקציות נגד ישראל", הובהר. "האיחוד האירופי אינו מתכוון להחרים ייצאו ישראלי מההתנחלויות, והנציבות רק תסייע למדינות החברות ליישם את החקיקה הקיימת". הסחר בין ישראל לאיחוד האירופי עמד בשנת 2014 על 30 מיליארד אירו, ועל פי ההערכות, מוצרים מההתנחלויות מהווים פחות מאחוז בודד מהיקף הסחר הכולל.

שגריר האיחוד האירופי בישראל, פארבורג אנדרסון, נפגש היום עם ראש עיריית ראשון לציון דב צור, והבהיר כי מדובר במהלך טכני בלבד, שאינו קשור לתנועת ה-BDS או ליוזמות חרם אחרות. "זו לא שאלה של ענישה או אפליה, אלא רק אמור לאפשר ללקוחות לדעת היכן המוצר מיוצר. ללקוחות יש זכות לדעת מהיכן המוצרים מגיעים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully