וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי אימץ הנחיות לסימון מוצרים מההתנחלויות

סוכנויות הידיעות ודב גיל-הר

11.11.2015 / 12:11

הנציבות האירופית פרסמה הצהרה בדבר תיוג מוצרים תוצרת שטחי הגדה ורמת הגולן. דובר משרד החוץ התייחס מוקדם יותר להודעה בריאיון לאולפן וואלה! NEWS ואמר: "הצביעות בהתגלמותה". במקביל, אושרה בקריאה ראשונה הצעת חוק לפיה גורמים הקוראים לחרם לא יוכלו להיכנס לישראל

צילום: רוני כנפו, עריכה: נועה לוי

האיחוד האירופי אישר היום (רביעי) הנחיות חדשות לסימון מוצרים תוצרת ההתנחלויות – החלטה טכנית בעיני בריסל, אולם נתפסת בעיני משרד החוץ כאפליה בלתי מתקבלת על הדעת. הנציבות האירופית "אימצה הבוקר מסמך פרשני על מקום של מוצרים מהשטחים שנכבשו על ידי ישראל מאז יוני 1967", מסר גורם רשמי באיחוד. מוקדם יותר הודה דובר משרד החוץ עמנואל נחשון בריאיון לאולפן וואלה! NEWS כי אפשר כבר לומר ש"זה כנראה גמור", והוסיף כי על ישראל להתמודד עם המצב ועם המשמעויות הפוליטיות הנגזרות ממנו.

ההנחיות לסימון מוצרי ההתנחלויות יהיו מחייבות בכל הנוגע לפירות וירקות טריים, יין, דבש, שמן זית, ביצים, עופות, מוצרים אורגניים וקוסמטיקה. הן לא יכללו מוצרי מזון ארוזים ומוצרים תעשייתיים שאינם קוסמטיקה. התיוג ישפיע על פחות מאחוז אחד מקשרי המסחר בין האיחוד האירופי לישראל, שנאמדים בכ-30 מיליארד אירו, שמתוכם שווי הייצוא הישראלי למדינות האיחוד עומד על 13 מיליארד אירו.


עוד ידיעות בנושא בוואלה! NEWS
נתניהו ידרוש מקרי: תגנה של ההודעה האירופית לסימון מוצרי התנחלויות
החרם האירופי מתקדם למרות מחאת ישראל

חרם פלסטיני על תוצרת ישראלית, פברואר 2015. AP
סימון מוצרים ישראלים על ידי פעילים פרו-פלסטינים/AP

נחשון הוסיף כי המהלך האירופי אינו אלא "צביעות בהתגלמותה". "מדובר במהלך פוליטי ברור שהמטרה שלו היא לכפות עלינו פתרון מדיני מבלי לנהל מו"מ עם הפלסטינים. אמרנו לאירופים 'אתם רוצים לדון בעתיד השטחים ובמעמד של ההתנחלויות? אדרבא'. אבל המקום הנכון לעשות זאת זה באמצעות מו"מ ישיר", הסביר. נחשון ביקר את האירופים כשאמר: "עדיף שישקיעו את האנרגיה שלהם בלשכנע את הפלסטינים לחזור למו"מ כדי להשיג שלום, במקום להסתתר מאחורי בירוקרטיה ומסמכים".

דיפלומט אירופאי בכיר אמר אמש לוואלה! NEWS כי ההודעה תכלול הנחיות למדינות השונות באיחוד באשר לסימון, כאשר בשלב הראשון, ייכתב על מוצרים שמגיעים מהגדה המערבית ומרמת הגולן היכן הם יוצרו. הנציבות האירופית תהיה האחראית על יישום ההנחיות, כאשר למדינות השונות החברות באיחוד יינתן שיקול דעת עצמאי לגבי היקפן ואופן היישום שלהן בתחומן.

יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון כינה את החלטת האיחוד האירופי "נפשעת". "ההחלטה יכולה לנבוע או מבורות וחוסר היכרות עם השטח ועם החשיבות של אזורי התעשייה בעיקר לכלכלת המשפחות הפלסטיניות או מאנטישמיות".

דגן ציין כי במועצה לא מרגישים מאויימים. "נכון לעכשיו הביקוש לאזור תעשייה ברקן לא מפסיק לעלות. רק בשנתיים האחרונות הצטרפו 15 מפעלים למקום ועוד רבים נמצאים ברשימת המתנה. היחידים שמאויימים מהחלטות האיחוד האירופי במקרה הזה הם באופן אבסורדי, הפלסטינים. עם זאת אנחנו בהחלט כואבים את היום הזה שמוכיח שאירופה לא התקדמה רבות מאז שנות ה-40 של המאה ה-20. היא עדיין שואפת לסמן יהודים. רק השיטה השתנתה".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"תקופות אפלות בהיסטוריה"

נחשון ציין עוד כי"זה מזכיר תקופות אפלות בהיסטוריה כי צריך לדעת שברחבי העולם יש בערך 200 סכסוכים טריטוריאליים שבהם השטח נמצא במחלוקת, אבל המקום היחיד שבו מסמנים מוצרים זה אצלנו. זה מתחיל מסימון מוצרים מההתנחלויות, ויכול לגלוש לחרם כללי על תוצרת ישראלית אם צרכן אירופי יחשוב שהוא 'לא רוצה להסתבך'".

הוא הביע תקווה שעל אף ההחלטה, לא כל מדינות האיחוד ימהרו לסמן מוצרים מההתנחלויות. "זו שאלה של יישום, הרי את ההנחיות האלה צריך לממש בכל מדינה ומדינה. אנחנו מעריכים ומקווים שבמדינות ידידותיות כמו גרמניה, פולין, צ'כיה ועוד, היישום לא יהיה כל כך קפדני מפני שמבינים שם שזה פותח פתח לחרם ולאפליה נגד מדינת ישראל", אמר וסיכם: "יש לנו עוד קרב ארוך מאוד לפנינו. מה שקורה היום זה רק הצעד הראשון של המערכה, ונמשיך במאבק הזה כל עוד יהיה בו צורך".

בתוך כך, אישרה מליאת הכנסת בקריאה טרומית את הצעת חוק אי-מתן אשרה ורישיון ישיבה לקורא לחרם על ישראל שיזם חבר הכנסת ינון מגל. על פי ההצעה, גורמים הקוראים לחרם על המדינה או מייצגים גופים המקדמים חרם על המדינה לא יוכלו להיכנס לתחומיה לא לצורכי עובדה ולא לצורכי תיירות.

בהכנת הידיעה השתתף עמרי נחמיאס ויהושע בריינר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully