וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאה בממשלה: הצעת חוק של האופוזיציה עברה בהצבעה בכנסת

11.11.2015 / 20:10

הצעת חוק של יש עתיד לצמצום התיקים שבהם דנים עובדים סוציאליים עברה בטרומית לאחר שח"כים מהבית היהודי עזבו את המליאה במחאה על אי-הבנייה בהתנחלויות: "אם נתניהו שוכח לבנות, אני שכחתי איך מצביעים". כמו כן, הופסקה ישיבת ועדת הכספים בשל מחלוקות בין ש"ס לאוצר

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

עימות חריף בין הבית היהודי והליכוד גרם להפסד של הקואליציה בהצבעה בכנסת: הצעת חוק של חבר הכנסת מאיר כהן (יש עתיד), לפיה יצומצם מספר התיקים בהם ידון כל עובד סוציאלי, עלתה היום (רביעי) לדיון בקריאה טרומית. רגע לפני ההצבעה, יצאו מאולם המליאה חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ושולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי), מה שהוביל לבסוף לתוצאה 44:42 לטובת האופוזיציה. גם ח"כ אלי אלאלוף (כולנו) לא השתתף בהצבעה, כיוון שהצעה ברוח דומה עוגנה במסקנות הוועדה למלחמה בעוני שבראשה עמד.

ההצעה נועדה לצמצם את כמות התיקים שעליהם אמונים העובדים הסוציאליים מ-200 תיקים בממוצע לכ-60 בלבד. מיד בתום ההצבעה הבהירו סמוטריץ' ומועלם-רפאלי כי נעדרו מהמליאה במחאה על הקפאת הבניה בירושלים. "נעדרתי עכשיו מהצבעה על חוק של האופוזיציה כמחאה על הפרת הבטחותיו הרבות של נתניהו לבנות בירושלים", צייץ סמוטריץ' בחשבון הטוויטר שלו והוסיף: "בקואליציה הבטחות צריך לקיים!".

גם ח"כ מועלם-רפאלי כתבה: "שלמות ירושלים חשובה לא פחות משלמות הקואליציה. אם ראש הממשלה שוכח לבנות בירושלים, אני שכחתי איך מצביעים במליאה". גורמים בבית היהודי אמרו לוואלה!NEWS כי השניים לא יענשו בעקבות הפרת המשמעת הקואליציונית, כיוון שהצעד היה על דעתם של יו"ר המפלגה, שר החינוך נפתלי בנט, ויו"ר הסיעה, ינון מגל.

לקריאה נוספת:
נתניהו על ההחלטה לסמן מוצרי התנחלויות: "אירופה צריכה להתבייש"
דאעש בסיני באיום ישיר על ישראל: "מתקרב היום שבו נגיע לאילת"
הוארך מעצר החשוד בביצוע מעשים מגונים בשתי ילדות בנות 8 בבת ים

ח"כ בצלאל סמוטריץ', ישיבת סיעת הבית היהודי, הכנסת, 20 ביולי 2015. נועם מושקוביץ
"בקואליציה הבטחות צריך לקיים". ח"כ סמוטריץ'/נועם מושקוביץ
ציוץ בטוויטר של ח"כ בצלאל סמוטריץ' על היעדרותו מהצבעה בכנסת. 11 בנובמבר 2015.. טוויטר, צילום מסך
הציוץ של סמוטריץ'/צילום מסך, טוויטר

יצוין כי רק בשבוע שעבר הענישו בנט ומגל את ח"כ מוטי יוגב לאחר שלא השתתף בהצבעה על חוק חזקת הגיל הרך, שגם בה הפסידה הקואליציה. "יש החלטה של הסיעה, ומי שיפר אותה ישלם את המחיר. אני לא אתפשר בעניין הזה, הקואליציה הזו שברירית מדי בשביל משחקים קואליציוניים, ואנחנו בתור אחת ממפלגות הקואליציה נאמנים לקואליציה לחלוטין", אמר מגל בשבוע שעבר. כעת, נראה שהמצב השתנה, שכן בנט ומגל היו אלו שיזמו את עזיבתם של שני חברי המפלגה בעת הצבעה אחרת.

בשבוע האחרון מתנהל קמפיין מטעם ארגון "מטה היישובים להפשרת ההקפאה", הדורש מחברי הכנסת של הבית היהודי להפסיק את השתתפותם בהצבעות בכנסת עד שתופסק הקפאת הבניה ביהודה ושומרון. גורם במטה מסר כי הם מברכים את סמוטריץ ומועלם, וכי "מצופה מהשר בנט להוביל את המהלך בטרם התקציב, ולהתנות את תמיכת הבית היהודי בהפשרת ההקפאה".

ציוץ בטוויטר של ח"כ שולי מועלם-רפאל על היעדרותה מהצבעה בכנסת. 11 בנובמבר 2015.. טוויטר, צילום מסך
הציוץ של מועלם-רפאלי/צילום מסך, טוויטר

מאוחר יותר היום, ישיבת ועדת הכספים של הכנסת הופסקה על ידי יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), ללא כוונה לחדש את הדיון בה בהמשך היום. בישיבה הייתה אמורה הועדה לאשר באופן סופי את תקציב המדינה לשנים 2015-2016, לפני העלאתה לאישור מליאת הכנסת בשבוע הבא. ברגע האחרון צצה מחלוקת בין סיעת ש"ס לאוצר סביב נושא מע"מ אפס על תחבורה ציבורית וכן סביב שורה של התחייבויות כספיות נוספות שלא הגיעו לידי פתרון. בעקבות זאת, הורה דרעי לנציג ש"ס בוועדה שלא להצביע בעד התקציב, מה שגרם לכך שהקואליציה איבדה את הרוב בוועדה.

גפני אמר לחברי הוועדה: "היה לנו די והותר במהלך חוק ההסדרים והחזקנו פה את כל חברי הוועדה ואת כל המערכת שעות ארוכות", אמר. "אין לי כוונה לחזור על כך ולעכב שוב את חברי הכנסת וצוותיהם ואת צוות הוועדה. או שיימצאו פתרונות בטרם ישוב ראש הממשלה מחו"ל או שהדבר יקרה עם שובו לארץ. בכל מקרה אני מאמין, סיעות הקואליציה ימצאו פתרון ויצביעו בעד התקציב".

בתוך כך, נמסר ממפלגת המחנה הציוני כי ממשלתו של נתניהו איבדה זכות קיום. בהודעת המפלגה נמסר: "ממשלת נתניהו, ממשלת הסחטנים הטבעיים, איבדה זכות קיום. חוסר היכולת להעביר תקציב אחרי חצי שנה של הממשלה הנוכחית מצביעה על חוסר יכולתה לתפקד. זאת ממשלה רעה שמפנה עורף לציבור, ממשלת ביבי חייבת לעבור מהעולם".

עם שובו לארץ מחר, צפוי ראש הממשלה לכנס את ראשי מפלגות הקואליציה לדיון בהצבעות על תקציב המדינה.

המתיחות בין הסיעות גואה בימים האחרונים, בין היתר על רקע חוסר שביעות רצון בבית היהודי מקצב הבניה בהתנחלויות. רק הבוקר ביקר בנט את ראש הממשלה בנימין נתניהו על דברים שאמר אמש במהלך ביקורו בוושינגטון, לפיהם אינו שולל מהלך מדיני חד צדדי. כשהתייחס לנושא, אמר בנט: "אין ספק שיש לעשות מהלך חד צדדי; החלת הריבונות הישראלית ביישובים הישראליים ביהודה ושומרון". בנוסף, גורמים בסיעת הבית היהודי אמרו כי המתיחות בין הצדדים קשורה גם בהנחה הרווחת בסיעה כי לאחר העברת התקציב, יפנה נתניהו להרצוג ויחדש את המגעים על הצטרפות מפלגת המחנה הציוני לממשלה. מהלך שכזה, לפי גורמי הסיעה, יוביל לפרישת הבית היהודי מהקואליציה.

שר החינוך נפתלי בנט, כנס הרצליה, יוני 2015. ראובן קסטרו
גורמים בבית היהודי סבורים כי נתניהו ירצה לצרף את הרצוג לקואליציה. בנט/ראובן קסטרו

מהליכוד נמסרה הבהרה לדבריו של ראש הממשלה בארצות הברית. בהודעת המפלגה נכתב: "ראש הממשלה לא דיבר על נסיגה חד צדדית אלא על האפשרות של צעדים חד צדדיים, ודווקא כאלה שיחזקו את האינטרסים הביטחוניים והלאומיים של ישראל מול הטרור. הפרשנות לדברים שאמר אתמול ראש הממשלה בארצות הברית מוטעית ולא נכונה: נתניהו לא יפנה ולא יעקור יישובים. הטעות הזאת לא תחזור".

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, צפרא דוויק, אמרה בעקבות העברת הצעת החוק של כהן: "כנסת ישראל הצביעה היום אולי לראשונה בתולדותיה בעד האוכלוסיות החלשות, בעד העובדים הסוציאליים ובעד מדינת הרווחה. חוק זה ייתן כלים בידי העובדים הסוציאליים לתת שירות טוב ומיטיב לאוכלוסיות אותן הם משרתים, כפי שהם יודעים, אמונים ומחויבים לתת, וכפי שמגיע לכל אזרח במדינה. עיני העובדים הסוציאליים נשואות לעבר כנסת ישראל בתקווה שבהמשך החקיקה חברי הכנסת יתמכו בעובדים הסוציאליים ולא יפקירו אותם".

בהכנת הידיעה השתתפה דנה ויילר-פולק.

(עדכון ראשון: 17:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully