וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מודל לחיקוי": הקנצלר לשעבר הלמוט שמידט מת בגיל 96

מנהיג גרמניה המערבית בשיאה של המלחמה הקרה שב לכותרות בערוב ימיו בזכות אהבתו לסיגריות. בשנות ה-80 עורר את זעמו של בגין, ונזכר עד היום כאחד מהפוליטיקאים המוערכים ביותר. הנשיא גאוק: "השגת דברים אדירים"

קנצלר גרמניה לשעבר הלמוט שמידט. AP
"שכח את מחויבותו לעם היהודי", אך נסלח. שמידט/AP

קנצלר גרמניה המערבית לשעבר הלמוט שמידט, שהנהיג את המדינה בשיאה של המלחמה הקרה, מת היום (שלישי) בגיל 96 – כך נמסר מלשכתו. שמידט הוביל את מפלגת הסוציאל-דמוקרטים (SPD) וכיהן כקנצלר בין השנים 1974 ו-1982. שמידט, שנולד בהמבורג בשנת 1918, נחשב לאחד מהפוליטיקאים הגרמניים המוערכים ביותר והוא נודע, בין היתר, כמעשן כבד במיוחד.

לפני בחירתו להנהגת גרמניה המערבית, הוא כיהן כשר הביטחון וכשר הכלכלה. ביום הולדתו ה-95 בשנה שעברה, בירך אותו הנשיא המכהן יואכים גאוק: "השגת דברים אדירים. תרומתך להשכנת השלום ברפובליקה הפדרלית של גרמניה ולשיפור המוניטין שלה בעולם תיכתב בספרי ההיסטוריה". שר החוץ פרנק-וולטר שטיינמאייר הוסיף כי שמידט היה "מודל אדיר לחיקוי עבור כולם ועבורי".

עוד בוואלה! NEWS:
ספר חדש טוען: "היטלר לא היה אנטישמי קיצוני בתחילת דרכו"
"גרמניה ריגלה 'באופן שיטתי' אחרי ארה"ב והצלב האדום"
ביקור בפרופיל נמוך: סגנה של מרקל נפגש עם נתניהו וריבלין בישראל

קנצלר גרמניה לשעבר הלמוט שמידט. AP
"ייכתב בספרי ההיסטוריה". שמידט בשנת 1977/AP

קודמו של שמידט בתפקיד, הקנצלר ווילי ברנדט, התפטר לאחר שיועצו הבכיר נחשף כמרגל של גרמניה המזרחית. שמידט נודע בגישות פרגמטיות, לצד עמדה נחרצת נגד פעולות טרור והתנגדות מסוימת לפעילות של ארגוני שמאל. במהלך כהונתו, שמידט זכה לביקורת חריפה מגורמי השמאל במפלגתו על כך שהסכים לצבא ארצות הברית להציב מערכות טילים במדינה.

בשנת 1977, פעילי "החזית העממית לשחרור פלסטין" חטפו מטוס של החברה הגרמנית "לופטהנזה" ועליו 91 נוסעים. הם דרשו מההנהגה הגרמנית לשחרר את בכירי הארגון מהכלא. שמידט סירב לדרישה, והורה לכוחות קומנדו להסתער על המטוס, שנחת בשדה התעופה של מוגדישו, סומליה. בני הערובה שוחררו בשלום, והחוטפים התאבדו לאחר שנכלאו.

בתחילת שנת 1982, שמידט עורר את זעמו של ראש הממשלה דאז מנחם מגין, לאחר שבמהלך ביקור בערב הסעודית "שכח את מחויבותו לעם היהודי", על פי ההודעה מלשכת ראש הממשלה. בתגובה לדבריו של בגין, שמידט דרש ממנו התנצלות פומבית, אולם ראש הממשלה סירב. למרות המתיחות הרבה ביניהם, השניים נפגשו בהלווייתו של נשיא מצרים אנואר סאדאת והתפייסו.

שמידט התפטר בסופה של אותה השנה בעקבות הצבעת אי-אמון בממשלתו. הוא הוחלף בידי הלמוט קוהל, ופרש מהחיים הציבוריים. בשנת 2008, עלה שוב לכותרות כשדווח כי הוא מפר את האיסור על עישון במקומות ציבוריים באופן שיטתי. רעייתו לוקי מתכה בשנה 2010, בגיל 91.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully