וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במצרים בטוחים: "תיאוריית הפצצה - מזימה מערבית נגד א-סיסי"

10.11.2015 / 13:53

בזמן שההערכות כי האסון בסיני היה פעולת טרור מתחזקות, בתקשורת המקומית מדברים על קונספירציה נגד קהיר. "הם מפחדים מאיתנו. לונדון ודאעש פועלים יחד", נכתב בעיתונים המובילים במדינה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

בצל ההערכות של ארצות הברית ושל בריטניה כי המטוס הרוסי שהתרסק בחצי האי סיני פוצץ במטען על ידי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), התקשורת המצרית זועמת ומאשימה את המערב בתיאוריית קשר שנועדה להפחיד תיירים ולהרוס את הכלכלה של המדינה.

האזהרות מפני מזימה שנרקמה במערב מקודמות על ידי פרשנים בעיתונים, באינטרנט ובטלוויזיה, לעתים במרומז ולעתים בגלוי. הם טוענים כי בעולם לא הגבילו את הטיסות למצרים רק בשל חשש ביטחוני, אלא מתוך רצון לפגוע במדינה ולמנוע מהנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי להפוך אותה לחזקה מדי.

על אף שהטענות הללו נשמעות מופרכות, נראה שתיאוריית הקשר חלחלה בציבור – עד כדי כך שכשרוסיה הודיעה ביום שישי האחרון כי היא משביתה את כל הטיסות למצרים, חלק מכלי התקשורת גרסו כי ייתכן שמוסקבה נפלה קורבן ללחץ ולמניפולציות שהפעילה עליה לונדון. "העם מתנגד לקונספירציה – מצרים לא תיכנע ללחצים", כתב השבוע העיתון אל-גומהוריה שבבעלות המדינה בעמוד הראשי שלו. "מצרים תתנגד ל'טרור המערבי'", כתב היומון העצמאי אל-ווטן. הטון הזה משקף את ההסתייגות בתקשורת לכל ביקורת כלפי ממשלתו של א-סיסי.

עוד ידיעות מהעולם
גם רוסיה מודה: ייתכן שהתרסקות המטוס בסיני הייתה פיגוע
התרסקות המטוס בסיני: רעש נשמע בתא הטייס רגעים לפני האסון
"שרלי הבדו" פרסם קריקטורות על ההתרסקות - והרגיז את הרוסים

עיתונים במצרים נגד ההערכות במערב שלפיהן התרסקות המטוס בחצי האי סיני נגרמה מפיגוע, נובמבר 2015. AP
"העם מתנגד לקונספירציה". העיתונים המובילים נגד המערב/AP

לדברי איברהים עיסא, העורך הראשי של העיתון אל-מקל ואחד הפרשנים הבכירים ביותר בטלוויזיה המצרית, גם אם אכן פצצה הובילה לאסון האווירי, "אין זה אומר שצריך להעניש בצורה כה מידית וחמורה את מצרים ולהעליבה", כתב. ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון ספג את מירב הביקורת. חלק ראו עלבון של ממש בכך שהחלטתה של הממלכה להשהות את הטיסות למצרים התקבלה באותו יום שבו ביקר בה לראשונה א-סיסי, שזוכה לשבחים רבים מצד התקשורת על כך שהוא פועל ליציבותה של המדינה. בנוסף לכך, קמרון אמר במסיבת העיתונאים המשותפת עם נשיא מצרים כי "סביר להניח" שהאסון בחצי האי נגרם מפעולת טרור.

חלק הלכו רחוק יותר, ואף טענו כי יש לבריטניה ולארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) יש אינטרסים משותפים. לפי ההערכות, שלוחת הארגון בסיני אחראית להתרסקות המטוס שהיה בדרכו משארם א-שייח שבדרום חצי האי לסנט פטרסבורג, ועליו 224 נוסעים ואנשי צוות. "המערב מפחד ממצרים", כתב חזאם מונעים, פרשן באל-ווטן. "למה שבריטניה תפרסם את ההצרה הזאת בזמן תחילת הביקור של א-סיסי, בזמן שהם יודעים את האמת מהמקורות שלהם?", כתב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
תיירים בשדה התעופה של שארם א-שייח, 6 בנובמבר 2015. רויטרס
"רוצים לפגוע בכלכלת מצרים". תיירים עוזבים את שארם א-שייח/רויטרס

הוא השווה את זה לתכנית טלוויזיה שבה "הצד הרע מבצע פשע ומאשים את הצד השני בכך". באותו עמוד, כתבה למיס ג'באר כי לונדון "הייתה מרוצה מאוד" עם קבלת האחריות של דאעש. "בשל העובדה שלאנגלים ולדאעש יש הסכם פוליטי ואידיאולוגי והרמוניה אסטרטגית, אז ייתכן שהמידע הוא באמת נכון", כתבה.

החלטה של מוסקבה לעצור את הטיסות עם מצרים גרמה לחלק מתיאוריות הקונספירציה להיסדק, מאחר שהנשיא ולדימיר פוטין מתואר תמיד כתומך נלהב של א-סיסי. "אפילו אתה, פוטין?", תהה העיתון "אל-מסרי אל-יום" בעמוד הראשון שלו. בעיתון הממשלתי הגדול ביותר, אל-אהרם, כתב טהא עבד אל-עלים שההצהרות האמריקניות והבריטיות על ההתרסקות הן חלק מלחץ שנועד "לחזק את האחים (המוסלמים) ולהשפיל את מצרים, יחד עם ניסיון להשפיע לרעה על דעת הקהל ברוסיה נגד המלחמה בטרור שהיא מנהלת בסוריה".

שחקן מצרי מוכר אפילו אמר בתכנית אירוח בטלוויזיה כי ראש ממשלת בריטניה – שאותו כינה "ג'ון בראון" – חבר בתנועת "האחים המוסלמים", שהוצאה מחוץ לחוק לאחר הדחת הנשיא מטעמה מוחמד מורסי ב-2013.

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בביקור בלונדון, נובמבר 2015. רויטרס
"דווקא בביקור?" נשיא מצרים א-סיסי בלונדון, בשבוע שעבר/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully