וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא רואנדה: האלימות בבורונדי קרובה לממדים של רצח עם

פול קגאמה הפציר בשלטונות בורונדי השכנה "ללמוד את הלקח מההיסטוריה" של מדינתו והאשים את הנשיא נקורונזיזה בכך שאינו מונע את מות אזרחיו. בצל האלימות סביב בחירתו המחודשת של הנשיא, גורמי אופוזיציה מתריעים בפני "חיסול שיטתי"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

נשיא רואנדה פול קגאמה הפציר אמש (ראשון) בבורונדי השכנה להימנע מ"האלימות האתנית" שהובילה לרצח העם במדינתו של קגאמה בשנת 1994. "הם חייבים ללמוד את הלקח מההיסטוריה", קרא קגאמה, ששולט במדינה כבר יותר מ-20 שנים. יותר מ-200 בני אדם נהרגו ועשרות אלפים נמלטו מבורונדי בחודשים האחרונים, בעקבות המחאות לאחר בחירתו המחודשת של הנשיא פייר נקורונזיזה לכהונה שלישית בחודש יולי האחרון.

הנשיא נקורונזיזה, שעמד בעברו בראש ארגון מורדים של שבט ההוטו, הוא המנהיג הראשון של בורונדי שנבחר בבחירות דמוקרטיות לאחר מלחמת האזרחים במדינה. לטענת קגאמה, הוא לא מונע את מותם של אזרחיו. "אף אחד לא יודע איפה הוא, אף אחד לא יכול לדבר עמו", טען. "אנשים מתים כל יום, גופות נגררות ברחובות".

עוד בוואלה! NEWS:
האופוזיציה החרימה, ונשיא בורונדי זכה בכהונה שלישית
על רקע העימותים האלימים: נפתחו הבחירות לנשיאות בבורונדי
"אין אנשים ברחובות": האופוזיציה החרימה את הבחירות בבורונדי

נשיא בורונדי פייר נקורנזיזה נרשם בקלפי ההצבעה בבחירות לנשיאות, 21 ביולי 2015. רויטרס
"אף אחד לא יודע איפה הוא". נשיא בורונדי מצביע בבחירות לנשיאות, חודש יולי/רויטרס

ביום שבת הכריז שר הביטחון של בורונדי אלן גיום בוניוני כי החל תהליך איסוף כלי הנשק מהאזרחים "למען זכויות האדם". לדבריו, במסיבת עיתונאים שכינס, "כוחות הביטחון בשטח ויישארו שם עד שיושב השקט. כל מי שינסה להתנגד לשובו של השקט ייתקל בצרות".

גורמי אופוזיציה טענו כי כוחות הביטחון של הנשיא נקורונזיזה פוגעים במכוון במתנגדים למשטר, ויצאו נגד תהליך איסוף כלי הנשק, שבמסגרתו לטענתם הם זוכים ליחס שם "אויבי האומה". יו"ר מפלגת האופוזיציה UPRONA אמר ביום שבת כי "המשטרה, יחד עם מיליציות של הממשלה, מחסלים באופן שיטתי חברי אופוזיציה".

במהלך סוף השבוע, נמצאה גופתו של וולי פלורי נזיטונדה, בנו של פעיל זכויות אדם מוכר במדינה. גורמים ביטחוניים טענו כי הוא פתח באש לעבר שוטרים וחוסל. נציב האו"ם לזכויות אדם, זיד ראאד אל-חוסיין, תיאר את מותו כ"התנקשות" והוסיף כי המקרה "מחזק את החשש כי קיימת מדיניות שיטתית של פגיעה בגורמי אופוזיציה, עיתונאים, פעילי זכויות אדם ואזרחים פשוטים שמתנגדים לממשלה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
פול קגאמה נשיא רואנדה. יוני 2013. עומר מירון
"אנשים מתים כל יום, גופות נגררות ברחובות". נשיא רואנדה קגאמה/עומר מירון

מזכ"ל האו"ם באן קי מון ובית הדין הפלילי הבינלאומי הביעו דאגה מהאלימות המשתוללת במדינה, וקראו לרשויות "להימנע מהחרפת המתח". התובעת הכללית של בית הדין בהאג, פאטו בנסודה, הבהירה כי כל מי שאחראי להצתת האלימות בבורונדי "עשוי לעמוד לדין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully